Kvalsystem till SM - vara eller inte

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Hylander »

Här kan vi diskutera om man skall kvala eller ej..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av DHettNeck »

Jag saknar kvalet, det gav krydda till SM.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Hylander »

Varför jag ogillar är för det blir två små turneringar (som det gnälls över båda) och jag ser hellre en stor. (som det kanske också gnälls över men 2 vs 1 ett gnäll är sämre)

Min tanke är att köra som i tennis.
Första rundan:
Högst rakad möter lägst
näst högst möter näst lägst
osv..
Då delar fältet upp sig rätt snabbt och ingen har "tur"/"otur" med lottningen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Flogger »

Kval är roligt, så länge man kvalar. Annars är det rätt trist.

Lösningen är väl 6 matcher? Kör 1 match på fredagen och sedan kommer swissen lösa mycket.

Alternativt köra SM som utslagningsturnering vilket hade varit mitt favoritförslag. Du måste faktiskt vinna 5-6 matcher i rad utan att förlora en enda. Annars är du inte bäst. Det hade gjort att SM hade stått ut som en speciell turnering också.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Hylander »

Kan hålla med om utslagningenvarianten. Det jag där opponerar mig emot är ju när en spelare förlorat en match så är det bara att droppa för man kan inte vinna. Vilket är lite trist.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av RUNE »

Normalt sett, från de föreningsverksamheter jag har inblick i, så brukar man ha kval för att reducera ner antalet deltagare till en hanterbar nivå. Det kan också handla om att sålla ut så att man inte får med en deltagare som haft tur vid ett tillfälle. Genom att bevisat sin skicklighet i flera turneringar så kan man säga att den som har kvalat har gjort det med hjälp av skicklighet och inte tur.

Problemet, som jag ser det, med en utslagsturnering är att tur blir en större faktor än skicklighet. Ett dåligt slag kan förlora en hel match och det känns nästan som att singla slant om vem som vinner i slutändan. Med sex matcher (t.ex.) tenderar du att jämna ut enstaka negativa utfall till att få ett totalresultat som är mer talande för insatsen.

Då jag inte spelar så tävlingsmässigt så har jag ingen stark åsikt i frågan annat än att jag tycker att ett kvalsystem bättre lyfter fram SM-spelare som har visat att de är skickliga snarare än tursamma.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av refabricated »

6 matcher känns defenitivt bäst.
Seeda helst första rundan, då får de som gjort bra ifrån sig under året en lite 'lättare' start. Lagom bonus?

Till 2019 ser jag gärna ett kvalsystem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Nurgle »

En fördel med kval är att nybörjare kan åka och spela ”öppet SM” utan att bli manglade av eliten.
Blir en lite mysigare tillställning för de som inte är hard core. (Vilket kanske alla är ändå i dagens meta).

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Enochia »

Jag gillar kvalet, var något jag blev riktigt glad över första gången jag kom med, man ville liksom satsa på att få möta dom bästa spelarna
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Allain »

Jag saknar också kvalet - det fick SM att kännas lite speciellt och det var kul att jaga det under turneringsåret.
Mikael Ek

Skriv svar