SM 2017 - Officiell Information

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av GoB40k »

SM 2017 2-3 DECEMBER 2017


GoB SYD BJUDER FÖR TREDJE GÅNGEN IN TILL SVENSKA MÄSTERSKAPEN I 40K!


FORMAT

Points: 1500
Detachments: Max 3 Detachments
Dataslates: Max 3 Dataslates av samma sort
Forgeworld: NEJ
Målningskrav: Alla modeller skall vara målade och basade

Regelstopp: 18e November
Listinskick: 24e November


MISSIONS
Innan matchen
0. Arrangören slumpar ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag som gäller alla matcher denna rundan. Varje uppdrag kommer förekomma max 2ggr under turneringen.
1. Utväxla armélistor och hälsa
2. Definiera terräng
3. Välj Warlord Traits, Psychic Powers, etc (Detta får göras inför varje match)
4. Slå varsin tärning. Vinnaren börjar placera ut Maelstrom-objektiv 1-3, den andra spelaren placerar sedan 4-6
5. Spelaren som började sätta ut objektiv slumpar fram vilken Deployment Map som skall användas och väljer deployment zone.
6. Spelaren som inte valde Deployment Zone väljer vem som börjar ställa upp en enhet. Spelarna turas sedan om att ställa ut varsin enhet.
7. Spelarna slår varsin tärning, vinnaren väljer om denne vill gå först eller inte. Spelaren som deployade färdigt först får +1 på detta slaget.
8. Skaka hand och önska lycka till. Börja matchen (Ingen sieze)

House Rules
*Som sekundära uppdrag finns alltid Slay the Warlord, First Blood och Linebreaker 1 VP vardera.
*Chapter Approved-regler, dvs Objective Secured, Boots on the Ground och First Turn gäller.
*Remove Tactical Objective 66
*Har en motståndare inga modeller på bordet (borträknat flyers), så räknas alla modeller denna har i reserve (och alla flyers) som detroyed, men matchen spelas klart för VP.
*Inga reerolls får användas innan runda 1 har börjat
*Crap card Strategem (1 CP) - När man drar ett kort får man discarda det och dra ett nytt för 1 CP (ersätter ej det normala för 2 CP, så man kan spela båda).
*Spelaren som har sista turen är den som rullar om det fortsätter. Man får använda 1 CP för att reerolla detta.

ETERNAL WAR (Max 9p differens)

1. Retrieval
Markör 1-2 & 5-6 är värda 3 VP

2. No Mercy
Varje spelare får 2 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.


3. The Scouring
Efter markörerna har placerats, slumpa fram två objektiv. Det ena är värt 4 VP, det andra 1. Alla andra är värda 2 VP.

4. Big Guns Never Tire
Markör 1-2 & 5-6 är värd 3 VP. Heavy Support får Objective Secured från Chapter Approved.
Varje enhet från Heavy Support som förstörs från motståndaren är värd 1 VP

5. Revelation
Markörerna placeras ut dolt och avslöjas precis innan första player turn. Markör 1 & 4 är värda 1 VP, 2 & 5 värda 2 VP och 3 & 6 värda tre VP.

6. The Relic
Placera ut en markör för reliken i mitten av slagfältet. I slutet av slaget får den som bär modellen 9 VP. Om ingen modell bär reliken får den spelare vars modell som står närmast reliken 4 vp.
En infantry modell kan plocka upp reliken, genom att ställa sig i baskontakt med den. Modellen kan bära nu bära med sig reliken, men tappar den om modellen dör eller flyr. Man kan inte heller gå ombord på en Transport, lämna slagfältet eller förflytta sig längre än 9” av någon anledning.


MAELSTROM (Max 9p differens)

1. Cleanse
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.

2. Lost Contacts
I början av varje spelares runda drar den spelaren lika många kort som man håller objectives, dock minimum 1. Runda 1 drar man alltid 3 kort. Man får max ha 6st aktiva kort.

3. Tactical Escalation
I början på sin runda drar man tills man har lika många kort som den aktuella rundans nummer.
I början av slaget, innan slaget börjar väljer varje spelare ett typ av objektiv, till exempel Take and Hold. Den spelaren får ett extra poäng för att klara objektiv av den typen, men tappar ett poäng om man slänger kort av den typen.

4. Spoils
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Bägge spelarna kan klara ”Secure Objective X” kort som motståndaren har på handen. Man får endast discarda dessa kort genom att använda 1 CP.

5. Cloak and Shadows
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag är korten dolda tills man klarar dem.
Om man skjuter på något som är längre än 18” bort får man -1 på att träffa.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Flares (1CP) Välj en enhet från fienden. I resten av rundan får man inte minus på att skjuta på den på grund av Cover of Darkness.

6. Dreadlocks
Runda 1 drar man 6 kort. Nästa runda får man max ha 5 kort, runda 3 max 4 kort osv. Om man har för många kort får man slänga kort tills man har rätt antal, om man har för få drar man.
New Deal (3CP): Släng hela handen och dra en ny, endast i första rundan.

BP-tabell
Differens i VP => BP till vinnaren - BP till förloraren

0-1 => 10-10
2-3 => 11-9
4-5 => 12-8
6-7 => 13-7
8-9 => 14-6
10-11 => 15-5
12-13 => 16-4
14-15 => 17-3
16-17 => 18-2
18-19 => 19-1
20+ => 20-0


SCHEMA
Frukost: 09:00
Upprop: 10:00
Match 1 10:15-13:15
Lunch 13:15-14:00
Match 2 14:00-17:00
Middag 17:00-18:00
Match 3 18:00-21:00

Söndag
Frukost: 08:00
Match 4 9:00-12:00
Lunch 12:00-13:00
Match 5 13:00-16:00
Avslutning 16:00-16:20




Praktisk information

Plats
Turneringen hålls på vinden på Kulturhuset i Jönköping. Adressen är:
Svavelsticksgränd 7-9, Jönköping

Karta
http://kartor.eniro.se/m/nXpSb

Boende

City Hotell ligger rakt över gatan, annars finns det en drös andra hotell i närheten.

Adress till hotellet:
Västra Storgatan 25A
553 15 Jönköping
036-71 92 80
http://www.cityhotel.se/


För er som inte vill spendera natten på hotell så kommer det att finnas sovsal på turneringen.

Det är helt ok att ankomma på fredag kväll för de som vill :)


Mat
Frukost kommer serveras från klockan 08:00 på lördag och söndag morgon.
Lunch/middag kommer eventuellt serveras både lördag och söndag, det är i planeringsstadiet just nu men worst case får ni gå till restaurangerna i närheten.
Veganskt alternativ finns för all mat som serveras.

Arrangörer
Arrangörer är Mattias Englund (Katarsis), Rikard Tröger (DHettNeck), Pär Hylander (Hylander), och Team-Jönköping (Flogger, GoB40k, mfl).


ANGÅENDE WYSIWYG OCH "COUNTS AS"
Om dina modeller inte är GW-original eller liknar dem tillräckligt så skicka gärna bilder till oss på samma email som du anmäler dig till och skickar listan till. Vi kikar på bilderna och godkänner dem eller ej.
Gör du inte detta kan arrangören plocka bort dina modeller på plats och de får inte användas på turneringen.

Better safe than sorry, skicka gärna bilder om det råder minsta tveksamhet.




ANMÄLAN

Vi har 80 platser på turneringen.

Anmäl dig genom att maila till: gob40k@gmail.com

Detta MÅSTE inkluderas i mailet:
För- och efternamn.
Adress
Personnummer
Telefonnummer
Allergier

Sista anmälningsdag är 24/11


Kostnad: 550kr
I kostnaden ingår:
Medlemskap i GoB
Frukost lördag och söndag, lunch båda dagarna och middag lördag.
Sovplats i sovsal

Anmälningsavgiften är gratis för alla GoB medlemmar som är 25 år eller yngre, vilket betyder att om du är under 25 så åker du på hela helgen för 100kr.

Anmälningsavgiften swishas till: 1230803072
Skriv namn och personnummer i meddelandet samt SM40K.


OBS! Du är inte anmäld förrän vi har fått din betalning. Kan du av någon anledning inte deltaga på turneringen kommer du inte att få pengarna tillbaka.



ANMÄLDA SM
Johan Edvinsson
Kristofer Elg
Daniel Mägi
Johan Persson
Ola Persson

Erik Wrisemo
Pär Hylander
Kalle Abrahamsson
Olof Svensson
Menelik Eriksson

Rikard Tröger
Stefan Eneman
Patrik Gabrils
Martin Isdal
Staffan Enberg

Anton Engström
Erik Åhs
Max Elmgren


EJ BETALT
Rickard Nilsson




HOUSE RULE PÅ SVENSKA MÄSTERSKAPEN 2017

Det är INTE tillåtet att "skaka hand" i matcherna.

Du FÅR INTE ge upp och ge motståndaren 20-0 (eller något annat hittepå-resultat).

Du MÅSTE spela färdigt och göra ditt bästa för att ta de poäng du kan, om det så bara är 1 poäng.

Detta är en turnering, du är INTE här för att ge upp!



VIKTIG INFORMATION
Alkohol är INTE tillåtet på turneringen. Hela Kulturhusområdet är en drogfri zon och detta inkluderar alkohol. Om någon konsumerar alkohol (eller andra droger) inom dessa gränser kommer denna människa diskvalificeras från turneringen och bli ombedd att lämna området, detta kommer ske med omedelbar verkan.
Notera också att om du konsumerar alkohol eller andra droger på någon annan plats och sedan kommer påverkad till turneringen kommer samma regler gälla då som om du konsumerat på plats, d.v.s. diskad och utkastad omedelbart.
Här råder noll tolerans.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av refabricated »

Ser toppen ut!


men...

2,5h per match kan bli ett problem. Jag inser att ni motiverar detta med en mindre poäng-summa i armén. Är dock av åsikten att poängen i armén inte påverkar speltiden så mkt.
8th är inte snabbare än 7th. Spelandet går kanske snabbare, men deployment tar väldigt lång tid. Iaf om man tänker igenom var man ska sätta sina gubbar. Det är inte direkt så att jag när jag tittat på terrängen kan snabbt bestämma mig för vart allt ska, förutsättningarna ändras efter hand som min motståndare ställer ut figgar. Vissa matcher går snabbare att deploya än andra, men min erfarenhet är att i jämna matcher tar deployment ~20-30min.

Vill ni ha 6 matcher så kan man kanske köra 1 fredag kväll, 3 lördag och 2 söndag. Och ge oss 3h per match.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av GoB40k »

Hör vad du säger. Dock är Match på fredagkvällen är inte ett alternativ. Däremot kanske man kan skjuta på alla matcher med 15min eller så och helt enkelt sluta 1-2tim senare på söndagen.

Schemat är preliminärt så det är inte helt spikat än. Ska ta upp matchtid för diskussion.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Ser toppen ut!


men...

2,5h per match kan bli ett problem. Jag inser att ni motiverar detta med en mindre poäng-summa i armén. Är dock av åsikten att poängen i armén inte påverkar speltiden så mkt.
8th är inte snabbare än 7th. Spelandet går kanske snabbare, men deployment tar väldigt lång tid. Iaf om man tänker igenom var man ska sätta sina gubbar. Det är inte direkt så att jag när jag tittat på terrängen kan snabbt bestämma mig för vart allt ska, förutsättningarna ändras efter hand som min motståndare ställer ut figgar. Vissa matcher går snabbare att deploya än andra, men min erfarenhet är att i jämna matcher tar deployment ~20-30min.

Vill ni ha 6 matcher så kan man kanske köra 1 fredag kväll, 3 lördag och 2 söndag. Och ge oss 3h per match.
Schemat är precis som du säger tight.

Dock var detta deta enda rimliga om vi ville ha 6st matcher, vilket vi vill ha när det inte är uppdelat på stängda+öppna. Som nämnt var fredagen inget altenativ och att spela längre än 9-21 känns inte heller rimligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av fauh »

Krokar med klubbmästerskapet i Malmö men får väl göra en avvägning där vilket som lockar mest, jag är iallafall taggad :)

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av Spell Familiar »

Eftersom det var SM á la GoB 2015 som var min första turnering och fick mig biten på mer kan jag bara säga: Självklart kommer jag!

Hurra!
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av Neth_Oni »

hvete... äntligen en turnering på en ledig helg och så är det på den enda helgen jag redan har något annat inbokat :(

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av Hylander »

Neth_Oni skrev:hvete... äntligen en turnering på en ledig helg och så är det på den enda helgen jag redan har något annat inbokat :(
hmm hur är den då ledig ;)

Bara att avboka och komma å lira :D
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av refabricated »

SM är väl alltid den första helgen i dec? Vart i varje fall vad jag sålde in i mars där hemma :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SM 2017 - Officiell Information

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:SM är väl alltid den första helgen i dec? Vart i varje fall vad jag sålde in i mars där hemma :)
Varje år vi har arrat iaf :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar