Touren som SM?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
imp

Re: Touren som SM?

Inlägg av imp »

Som det är nu tycker jag att SM bara är en ploj. Det är ju bara turneringar som kallar sig för SM.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

imp skrev:Som det är nu tycker jag att SM bara är en ploj. Det är ju bara turneringar som kallar sig för SM.
Håller helt med.

Men är inte säker på om en kvalande turnering är rätt.
Om det visar sig vara det, så bör topp X på rankingen och förra årets SM-mästare och Stelek alltid vara direktkvalificerade.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

speedfreek skrev:...Men är inte säker på om en kvalande turnering är rätt.
Om det visar sig vara det, så bör topp X på rankingen och förra årets SM-mästare och Stelek alltid vara direktkvalificerade.
Låter bra

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det viktiga tycker jag är att SM blir en fristående turnering inte bara en titel man kastar på på en redan befintlig. Sen om det är finalen i touren eller en öppen spelar inte så stor roll. Jag tycker dock att det skulle vara kul med kval, saknar det lite från den gamla goda tiden då man lirade magic.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Varför inte göra såhär?
Om man behåller RydCon och Fantasia, och alla de andra turneringar som i nuläget är med i Touren, med rankingpoäng m.m.
SM är då utan ranking, och blir en slags turné, i låt säga, 6 olika föreningar som få ha hand om det, sedan får kanske 30-40 vara med på varje stad/plats, och man kvalar sedan in till finalen på smma antal där allt avgörs och Sveriges mästare i Warhammer 40,00 koras. Eller blir det lite väl stort?

Alternativt så låter vi rankinkpoängen säga sitt.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

Tror att egge är inne på nåt att om man vill höja intresset för ett SM så är det fel sätt att lägga finalen separat då folk som inte kvalat sig har lite eller ingen anledning att komma.

Skulle hellre då se att man har ett lägre antal final platser (typ 24 1-3 ala 8turneringar) och lägger finalen på ett av dom större konventen detta medför att man kan ha en "vanlig turnering samtidigt vilket skulle dra dit mängden 40k spelare och annat löst folk .

Den turneringen skulle iochförsig bli 24 spelare färre än om man bara hade en turnering men dom som deltar skulle ju slippa alla värsta ostare så. Här skulle jag oxå gärna se att sponsring sätts in för att få en så stor mäng spelare som möjligt.
(personligen skulle jag gärna se att den turneringen var den första i kvalet till nästa års SM så dom som spelar årets inte kan kvala på den).

Detta ger fortfarande ett "elit" SM där man måste kvala (sry argos) men tror att detta sätt skullle både främja spelandet och höja status/intresset för ett SM.
/Ps
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

egge

Inlägg av egge »

PS satte huvudet på spiken.

Att ha en turnering baserad på årets turneringsräkningar, säg som jag föreslog, fast med antalet 24 i huvudet och sedan hålla en fete turnering där 24 spelar för sig och sedan hålls en annan turnering för resten, samtidigt (kanske med samma upplägg också). Sedan kör vi så här:

En snubbe (jag t ex) tittar på årets ditintills spelade turneringar och tar ut personer som är kvalade genom följande:

1:an-2:an är kvalade utav de turneringar som har mer än 50 deltagare.
1:an-2:an är kvalade utav de turneringar som har mer än 40 deltagare.
1:an är kvalade utav de turneringar som har 25+ deltagare.
3:an är kvalade utav de turneringar som har mer än 50 deltagare.
3:an är kvalade utav de turneringar som har mer än 40 deltagare
2:an är kvalade utav de turneringar som har 25+ deltagare.
4:an är kvalade utav de turneringar som har mer än 50 deltagare.
O S V

Tills vi fyllt det antal platser vi vill ha. 24 slängde jag ut för att PS sade det och om det hålls samtidigt som en annan turnering för alla andra så kan det ett extremt lyckat arrangemang med SM.

På detta sätt är det fortfarande en uttagning där du skall faktiskt vinna något för att kunna kvala. Du har väldigt många chanser att göra det, troligen. Detta system bör göra att fler folk vill spela mer på turneringar samtidigt som jag tror att fler kommer kunna tänka sig att arrangera vilket ökar antalet turneringar och antalet spelare på turneringsscenen. Samtidigt som det är coolt med SM så kommer folk att vilja veta hur det går på SM om de samtidigt håller på och spelar på en turnering samtidigt. Det blir liksom mer deltagande. Folk kommer väldigt tidigt kunna veta vilka turneringar det är viktigt att vinna och spela på samtidigt som du faktiskt kan komma in om du spelar mycket på mindre turneringar också. Samtidigt hålls det borta från rankingen, vilket jag tycker är bra. Det blir mer samtidigt mer elitiskt genom att turneringsvinnare spelar mot turneringsvinnare men samtidigt kan det också bli mer uppnåbart genom att folk kanske kommer in med någon mindre turnering.

Nackdelen är att det inte är 100% säkert vilka turneringar som gills för att de sista kommer kunna kvalificera sig men moralen är att du skall spela så bra som möjligt på större turneringar och även spela massa på mindre turneringar för du kan kanske komma in den vägen också...

Uppmuntran till mer turneringar, mer spelare, kvalifikationer krävs, mer elitiskt, samtidigt nåbart, kul att följa för man spelar samtidigt och har potential att bli ett gigantiskt kick-ass arrangemang!

Jag blev väldigt sugen nu! Detta låter i mina öron, perfekt!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

Jag gillar att kunna säga hur jag ska iväg och spela SM. Med kvalturneringar så blir det lite mer tyngd bakom mina ord, men samtidigt blir sannolikheten för att jag får säga dem betydligt mindre.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Tycker topp X på rankingen ska vara direktkvalade

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

Vet inte om det behövs att rankade ska vara direkt kvalificerade dels för att SM borde vara årsbaserad och rankingen är 1.5 års baserad dels så tror jag att det är mer eller mindre omöjligt att vara top 10 på rankingen utan att komma i top på de turneringar som kvalen skulle utgöras av (hur man än lägger upp det).
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Skriv svar