SM 2012 - Frågetråden
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: SM 2012 - Frågetråden
@ Relikerna, dessa läggs ut i mots deploy som mobila objektiv som båda kan hålla? Eller måste man hämta sitt eget.
@ Poäng från obj, jag har inte spelat en enda match med 4p och 5p objektiven utan att det slutat 20-0.
I min värld borde 20-0 motsvara att man håller minst 75% av alla objektiv samt 2 av 3 från secondary. Även om en match går kass tycker jag det är viktigt att det skall finnas möjligheter att rädda några poäng.
Om en match är cp jämn i mission 3 men en person håller 1 obj mer så vinner han med 15-5. Inte helt representativt.
Tycker inte det borde finnas mer än typ 12-13p i objektiv värde på hela bordet. Med secondary blir det möjligt att komma upp i max 15-16p. För att 20-0a då måste man plocka in ~66% av max medan man måste denya mots allt.
I nuläget ligger det 20+3p på båda missionsen.
Jämna matcher tror jag kommer sluta väldigt missvisande och den som hamnar på "fel" sida kommer inte tycka det var rättvist att ta med sig 2-3p från en jämn match.
@ Poäng från obj, jag har inte spelat en enda match med 4p och 5p objektiven utan att det slutat 20-0.
I min värld borde 20-0 motsvara att man håller minst 75% av alla objektiv samt 2 av 3 från secondary. Även om en match går kass tycker jag det är viktigt att det skall finnas möjligheter att rädda några poäng.
Om en match är cp jämn i mission 3 men en person håller 1 obj mer så vinner han med 15-5. Inte helt representativt.
Tycker inte det borde finnas mer än typ 12-13p i objektiv värde på hela bordet. Med secondary blir det möjligt att komma upp i max 15-16p. För att 20-0a då måste man plocka in ~66% av max medan man måste denya mots allt.
I nuläget ligger det 20+3p på båda missionsen.
Jämna matcher tror jag kommer sluta väldigt missvisande och den som hamnar på "fel" sida kommer inte tycka det var rättvist att ta med sig 2-3p från en jämn match.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Angående Relikerna så kommer de följa reglerna från regelboken med undantaget att om modellen som håller reliken dör så flyttas den automatiskt över till närmsta friendly model (närmsta modell i samma enhet som det går/finns).
Inga andra som har några åsikter om poängsättningen på objektiven?
Inga andra som har några åsikter om poängsättningen på objektiven?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag kan tycka att dom var lite väl mycket värda ibland. Man kanske skulle minska ner värdet på alla förutom dom som ligger i mitten på bordet?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag gillar poängen för objectives som den är. Känns som man kan klara sig på lite färre troops om man har bra denial-saker, vilket jag tycker borde premiera mer varierade listor.
Dubbelkoll nu, är det följande och på följande datum som vill ha boende?
Fredag - söndag
Kirby
Tue
Hylander
Per S
Magnus Wendell
Martin Karlsson
Alexander Merinen
Daniel Leidermark
David Gustavsson
Joel Johnson
Lördag - Söndag
Rikard Åslund Tröger
Clara Jacobsson
Erik Aronson
Tobias Rundström
Rasmus
Hägglund
Tobias Axelsson
Jonathan Axelsson
Frigge
Robin Kinnunen
Linus Lindgren
/D
Fredag - söndag
Kirby
Tue
Hylander
Per S
Magnus Wendell
Martin Karlsson
Alexander Merinen
Daniel Leidermark
David Gustavsson
Joel Johnson
Lördag - Söndag
Rikard Åslund Tröger
Clara Jacobsson
Erik Aronson
Tobias Rundström
Rasmus
Hägglund
Tobias Axelsson
Jonathan Axelsson
Frigge
Robin Kinnunen
Linus Lindgren
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Jag vill gärna också bo fredag till söndag. /Martin Karlsson
-
Silvertejp
Betalar man vandrarhemmet på plats eller i samband med turneringsanmälan?
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Kommer missions ändras?
När ni lite kortfattat skriver att reliker skall deployas på mots planhalva som vilket obj som helst?
När ni lite kortfattat skriver att reliker skall deployas på mots planhalva som vilket obj som helst?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jobbar på missions just nu. Den enda riktigt ändringen kommer vara att några objektiv kommer att tappa i värde samt att relik-reglerna kommer att skrivas om lite.
Relikerna kommer placeras ut på motståndarens planhalva, minst 6" från centerlinjen och bordskant, samt 24" från varandra.
Relikerna kommer placeras ut på motståndarens planhalva, minst 6" från centerlinjen och bordskant, samt 24" från varandra.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"