SM officiell information.
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
Re: SM officiell information.
Efter diskussioner i Arrangörsgruppen har följande koncept spikats
1750p
(W/D/L enligt regelbokens uppdrag, VP som tiebreaker) Vissa förändringar kan komma att ske, uppdrag planeras just nu.
Allies och fortifications (preliminärt att man får ställa ut dem i sin deployement innan någon deployat)
Kompfritt med förbehåll för att vissa restriktioner kan tillkomma om vi ser ett behov.
Random terrain och objektives utgår och borden skall vara uppställda av arrangörerna
Datum är inte helt spikat, hänger ihop med lokal, men första eller andra helgen i december tittar vi på.
Lokation - ej spikat, just nu lutar det åt Norrköping eller Sthlm. Men inget är klart.
Med tanke på att det var 12 kvalificeringsturneringar, som vi kände var väl tilltaget, kommer inte uteblivna turneringar i år ersättas med andra turneringar.
Med vänliga hälsningar
Daniel
1750p
(W/D/L enligt regelbokens uppdrag, VP som tiebreaker) Vissa förändringar kan komma att ske, uppdrag planeras just nu.
Allies och fortifications (preliminärt att man får ställa ut dem i sin deployement innan någon deployat)
Kompfritt med förbehåll för att vissa restriktioner kan tillkomma om vi ser ett behov.
Random terrain och objektives utgår och borden skall vara uppställda av arrangörerna
Datum är inte helt spikat, hänger ihop med lokal, men första eller andra helgen i december tittar vi på.
Lokation - ej spikat, just nu lutar det åt Norrköping eller Sthlm. Men inget är klart.
Med tanke på att det var 12 kvalificeringsturneringar, som vi kände var väl tilltaget, kommer inte uteblivna turneringar i år ersättas med andra turneringar.
Med vänliga hälsningar
Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Om ni har möjlighet att välja helg och båda passar lika bra för er så ser jag gärna att ni inte väljer första helgen p.g.a att min turnering ska hållas den veckan och går inte skjutas tidigareeller senare p.g.a uppkokade lokaler
Mvh Felix
Mvh Felix
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
När kommer mer precisa direktiv för "Kompfritt med förbehåll för att vissa restriktioner kan tillkomma om vi ser ett behov."
Gillar verkligen inte 'om':et, det tyder ju på att ni ev. ändrar regler när ni ser inskickade listor vilket känns lite knas.
Hade varit nice att få kött på benen ang. detta asap. Iaf inom vilka områden som dessa restiktioner kommer komma. t.ex.
- Allies (ngt i stil med detta eller detta funkar/tillåts ej)
- Modeller (inte mer än 500 boys)
- Fortifications (...)
- osv.
E väl mest intresserad av allieringsbiten då det e lite surt om man har kommit på den gyllene osten, köpt och målat den bara för att inte få nytta den.
Gillar verkligen inte 'om':et, det tyder ju på att ni ev. ändrar regler när ni ser inskickade listor vilket känns lite knas.
Hade varit nice att få kött på benen ang. detta asap. Iaf inom vilka områden som dessa restiktioner kommer komma. t.ex.
- Allies (ngt i stil med detta eller detta funkar/tillåts ej)
- Modeller (inte mer än 500 boys)
- Fortifications (...)
- osv.
E väl mest intresserad av allieringsbiten då det e lite surt om man har kommit på den gyllene osten, köpt och målat den bara för att inte få nytta den.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
@refabricated: Det är nog mest jag som ligger bakom förbehållet om att restriktioner kan förekomma på SM. Vad jag hade tänkt när jag skrev det var att det samtidigt som övrig turneringsinfo kommer ut (plats, missions, osv) även kommer ut med restriktioner på armébyggandet. Dessa kommer bara att finnas om vi på innan sett kombinationer, items eller likande som är mer eller mindre oslagbara och tvingar folk att måla upp en ny armé för att kunna ha en chans att vinna turneringen. Utan att egentligen ha funderat på specifika restriktioner så misstänker jag att det kommer bli något som påminner om:
-Max X stycken Nibbikers
-Max X stycken fordon av typen Flyer
-Inget Shadowfield om Fortune finns med i listan
Och likande...
Men allt detta kommer vara tydligt när turneringsformatet spikas och folk bestämmer sig om de skall åka på turneringen eller inte.
/Mattias
-Max X stycken Nibbikers
Och likande...
Men allt detta kommer vara tydligt när turneringsformatet spikas och folk bestämmer sig om de skall åka på turneringen eller inte.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Låter bra!Katarsis skrev:@refabricated: Det är nog mest jag som ligger bakom förbehållet om att restriktioner kan förekomma på SM. Vad jag hade tänkt när jag skrev det var att det samtidigt som övrig turneringsinfo kommer ut (plats, missions, osv) även kommer ut med restriktioner på armébyggandet. Dessa kommer bara att finnas om vi på innan sett kombinationer, items eller likande som är mer eller mindre oslagbara och tvingar folk att måla upp en ny armé för att kunna ha en chans att vinna turneringen. Utan att egentligen ha funderat på specifika restriktioner så misstänker jag att det kommer bli något som påminner om:
-Max X stycken Nibbikers
Och likande...
/Mattias
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- speedfreek
Om jag kvalar ska jag ha en clownstjärna, så den får ni inte sabba!
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Har funderat lite ang. flyer begränsningar.
Kan det vara en ide att begr. hur mkt poäng man får lägga på flyers? 400p kan kanske vara lagom. Räcker till:
2 stromravens
2-4 necron flyers
2-3? IG flyers.
Har inte koll på övrigas pris, Men inget av ovanstående känns help cp. Tror inte det är rätt att begr. antal då vissa är billigare än andra.
Bara mina tankar ...
Kan det vara en ide att begr. hur mkt poäng man får lägga på flyers? 400p kan kanske vara lagom. Räcker till:
2 stromravens
2-4 necron flyers
2-3? IG flyers.
Har inte koll på övrigas pris, Men inget av ovanstående känns help cp. Tror inte det är rätt att begr. antal då vissa är billigare än andra.
Bara mina tankar ...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Är inte detta argumentet också för att just begränsa antal istället för poäng ?refabricated skrev:Har inte koll på övrigas pris, Men inget av ovanstående känns help cp. Tror inte det är rätt att begr. antal då vissa är billigare än andra.
Annars blir det ju att olika listor får olika många flygare pga de kostar olika, poäng som inte läggs på annat eller kan läggas på annat.
Är väll precis samma "orättvisa" ?
Skall man begränsa flyers (vilket man kanske skall då de är jävligt bra) så tycker jag antal är bättre än poäng.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
Jag tycker också man skall begränsa antalet poäng på flyers, ungefär 0 poäng blir nog lagomTirumbar skrev:Skall man begränsa flyers (vilket man kanske skall då de är jävligt bra) så tycker jag antal är bättre än poäng.
Om det blir begränsningar på vad man får spela med (som sagt är inga utav mina exempel spikade, bara något jag hasplade ur mig) så kommer vi fundera på hur man rättvisast skall lösa det. Men som sagt så får vi se över loppet av de kommande turneringarna om det finns behov av restriktioner.refabricated skrev:Har funderat lite ang. flyer begränsningar.
2 stromravens
2-4 necron flyers
2-3? IG flyers.
Bara mina tankar ...
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"