Komp/Restriktioner på Touren?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Komp/Restriktioner på Touren?

Inlägg av Nefrums »

jag är helt klart för tröskelkomp med hög gräns.. typ 60-70..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Nefrums skrev:jag är helt klart för tröskelkomp med hög gräns.. typ 60-70..
60-70???? Provspelade precis en lista på komp 52 inför ssk och det var den tråkigaste matchen jag någonsin spelat i hela mitt liv. En lista på så hög komp blir sjukt enformig då man måste ta det mest kompefektiva hela tiden och inte har råd att ha något som kompar för hårt. Halva spelet blir att opta kompmallen och försöka hitta kryphål för att kunna göra en lista som är mycket argare än vad den har fått i komp. Fast det kanske är det som turneringen ska handla om. Sen så kan man knappt göra en balanserad lista på så hög komp vilket slutar med att det hela blir lite som sten sax påse. Om det ska vara en komptröskel på turneringen så ska den vara på max40. Hamnar den på över 50 kan folk lika lika gärna spela sten, sax, påse för att avgöra resultatet(vet att det är lite överdrivet man hoppas ni förstår principen).
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Tadaotoko skrev:
60-70???? Provspelade precis en lista på komp 52 inför ssk och det var den tråkigaste matchen jag någonsin spelat i hela mitt liv. En lista på så hög komp blir sjukt enformig då man måste ta det mest kompefektiva hela tiden och inte har råd att ha något som kompar för hårt. Halva spelet blir att opta kompmallen och försöka hitta kryphål för att kunna göra en lista som är mycket argare än vad den har fått i komp. Fast det kanske är det som turneringen ska handla om. Sen så kan man knappt göra en balanserad lista på så hög komp vilket slutar med att det hela blir lite som sten sax påse. Om det ska vara en komptröskel på turneringen så ska den vara på max40. Hamnar den på över 50 kan folk lika lika gärna spela sten, sax, påse för att avgöra resultatet(vet att det är lite överdrivet man hoppas ni förstår principen).
Haha, din bitterhet mot komp högre än 25 är alltid roande :) Mot vem spelar du alla dina tokhårda listor hela tiden?

Tycker fortfarande att egges förslag med 2000p komp 40 låter lätt bäst.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

DHettNeck skrev:Haha, din bitterhet mot komp högre än 25 är alltid roande :) Mot vem spelar du alla dina tokhårda listor hela tiden?
Med oss likasinnade ;)

Gillar Egges förslag och resonemang, dock tror jag på en lägre komp tröskel än 40

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

DHettNeck skrev:
Tadaotoko skrev:
Haha, din bitterhet mot komp högre än 25 är alltid roande :) Mot vem spelar du alla dina tokhårda listor hela tiden?

Tycker fortfarande att egges förslag med 2000p komp 40 låter lätt bäst.
Vill bara komma med några påståenden. I RT-Kompmallen så är tanken att en balanserad lista ska ligga på komp 50. Som många förstår tycker jag personligen att det är alldeles för högt men enligt komp mallen är det så. Om nu det är så som det är meningen att spela spelet runt komp 50. För alla vill väl spela med lagom listor i Sverige eller har jag fel? Då borde en balanserad och bra 1750lista hamna på 42 i komp. En balanserad 2000pts lista borde hamna på 33. (I båda fallen har jag räknat komp per poäng och avrundat till närmsta hela tal). Personligen tycker jag att detta i alla tre fall är alderleds för högt men om ni nu vill spela på svensk lagomkomp vilket jag personligen finner föga tillfredsställande borde inte det optimalaste då vara att alla spelar på det som är sverige standard på lagom(enligt RT-Mallen) just 50 på 1500, 42 på 1750 eller 33 på 2000. Rätta mig om jag har fel men vore inte detta det bästa formatet på sverige touren då det ska vara det som är standard på hur hård en lista ska vara enligt den svenska standarden. Men om folk inte tycker om detta förslag så anser jag att RT-mallen misslyckats i sitt utförande då folk inte tycks tycka att komp 50 är en balanserad 1500pts lista och således borde avvecklas eller reformeras.
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Jocke Rapp
Site Admin

Komp/Restriktioner på Touren?

Inlägg av Jocke Rapp »

Den här tråden ska alltså inte handla om kompmallens varande eller icke varande. Tadaotoko, jag skulle uppskatta om du höll dig till andra trådar.

Bra förslag hittills av folk, jag tycker också egges förslag lät coolt, men andra har också bra idéer. Jag kan personligen tycka att Jeppas förslag lät ballt, men jag vet inte om det skulle få det breda stödet vi vill ha. Plus att jag vet att han har ost på gång. ;)

Blom

Inlägg av Blom »

Jeppa har säkert hittat en lista bestånde av 6 chimeror, 3 flygplan och 6 hydror på komp 70. Därför vill han ha så hög komp :roll:

Löäste att någon skrev att vi skulle spela den rensate formen, okompat. Men igentligen, vilken svensson som häslt kan göra en hård -40 komp lista. Men det krävs lite mer att göra en bra komp 60-70 lista. Så det kan ju vara något att ta tanke till eftersom vi i touren ska ju vara Sveriges elit (och sen jag då).
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Jocke Rapp skrev:Den här tråden ska alltså inte handla om kompmallens varande eller icke varande. Tadaotoko, jag skulle uppskatta om du höll dig till andra trådar.

Bra förslag hittills av folk, jag tycker också egges förslag lät coolt, men andra har också bra idéer. Jag kan personligen tycka att Jeppas förslag lät ballt, men jag vet inte om det skulle få det breda stödet vi vill ha. Plus att jag vet att han har ost på gång. ;)
Tolkade ditt första inlägg som att du ville ha genomtänkta argument till varför man tyckte att ett vist spelsätt skulle vara bra eller har jag fel? Vill du att man helt enkelt ska skriva:

2000 okompat.

Som hela inlägget?

Men inte för att vara den som är den men personligen har jag bar argumenterat för förslagen jag lagt och emot de som jag inte tycker hör hemma på en turnering. Anser själv att mitt förra inlägg är bland de best förslagen i teorin då det bygger på vad som ska vara standardlistor i Sverige och om nu detta ska vara finalernas final i just landet Sverige borde den då inte utkämpas med vad som är standard för en svensk armelista?
Personligen tycker jag att det är både ett dåligt och ett bra förslag. Anledningen till att det är dåligt är för att jag tycker gränsen är på tok för hög men det är ändå det som borde vara det bästa enligt Svensk standard så det är väl något man måste gå med på i ett demokratiskt land.
Serpent skrev:

egge

Inlägg av egge »

Jocke Rapp skrev:Den här tråden ska alltså inte handla om kompmallens varande eller icke varande. Tadaotoko, jag skulle uppskatta om du höll dig till andra trådar.

Då ni har satt poängen på 1750 tror jag att, som jag skrev på min blogg, kompen borde sitta på 50 som gräns med någon extra form utav restriktion, säg restriktionsmallen som var på tal (inga brytningar) för att få bort de konstiga listorna som kan anses vara för enkelspåriga för att ge önskat resultat. Eller bara köra på kompgräns 50. Detta borde ge ett resultat om att folk måste tänka nytt, kan ändå ta lite hårda saker och ge samtliga deltagare chans att kunna vinna oavsett vilken typ av codex de har placerat sig bra med.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Attans, om det blir komp 50 som gäller måste jag ju måla upp en IG arme tills dess...

Skriv svar