Precis så jag menar om det inte redan var klartKatarsis skrev:Vad jag tror att Tröger försöker säga är att själva skölden är imaginär inte har någon body eller facing och därmed inte faller under de vanliga kategorierna som behöver vara täckta för att generera ett cover save. Själva shield generatorn bör ju få cover saves precis som vilken building som helst.
Frågor och svar gällande SM 2014 i Jönköping
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Frågor och svar gällande SM 2014 i Jönköping
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Det enda jag efterlyser är lite regelstöd för det hela...
Eller att TO(detta är den dåliga lösningen) hittar på lite regler och kommer det till detta skulle jag gärna se att generatorn lades till listan på fortifikationer som inte tillåts.
Detta vill jag ha så att jag vet om det är lönt att börja bygga denna cp-modell.
Det jag absolut inte vill är att dra igång en diskussion på 500 sidor forum-style.
Så, jag efterlyster lite RAW från TO.
och inte RAI, eftersom RAI ändå förlorar alla forumstyle disskusioner.
Eller att TO(detta är den dåliga lösningen) hittar på lite regler och kommer det till detta skulle jag gärna se att generatorn lades till listan på fortifikationer som inte tillåts.
Detta vill jag ha så att jag vet om det är lönt att börja bygga denna cp-modell.
Det jag absolut inte vill är att dra igång en diskussion på 500 sidor forum-style.
Så, jag efterlyster lite RAW från TO.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Vi vore tacksamma om ingen annan än GoB40k svarade på regelfrågor så vi slipper fem inlägg per fråga. Är det något vi känner att vi inte kan svara på så hör vi av oss till antingen SWEFAQ-gruppen eller andra människor vi tror har bättre koll än vi. Tack på förhand 
En void shield kan inte få cover save då den inte är en modell. Samt kan du inte träffa de innanför skölden utan att träffa skölden först.
Generatorn får cover precis som byggnader då den är en building (AV13, 4HP).
Originalmodellen eller en av liknande form/storlek, precis som med alla andra figurer och konverteringar/counts as. För er som inte vet så är den ungefär lika stor som en bastion (lite mindre diameter men ungefär den höjden).refabricated skrev:Hur kommer ni hantera void shield generators?
- Vilka modeller gäller?
- Vad är kraven på konverterningar?
Träffar som går i skölden, vilken cover får de?
- Inget
- Samma som ursprungstarget? Får jag isf dra nytta av cammonetting osv?
- Samma cover som generatorn skulle fått?
Regelstöd?
En void shield kan inte få cover save då den inte är en modell. Samt kan du inte träffa de innanför skölden utan att träffa skölden först.
Generatorn får cover precis som byggnader då den är en building (AV13, 4HP).
Här finns lite bilder, den är inte liten. Under comments hittar du lite mått på den. Ca 5" i basen och 9"hög har jag för mig.refabricated skrev:
Hur ser orginalmodellen ut? Hittar inget på GW:S hemsida. Inte när jag letar eller när jag 'söker' efter produkter. Finns lite spritt läckta material, men det får väl ändå ses som rykten tills vidare och hur som så kan man bara uppskatta storleken när det kommer till konverteringar.
http://natfka.blogspot.se/2014/04/an-in ... d.html?m=1
- refabricated
Skulle en bastion med ngt void shieldigt vara en ok konvertering?
Hur är det om man står i en skog eller som man får cover från när man skjuter ur? Eller night fight som ger stealth till allt?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
- refabricated
Mer frågor om void shields:
- Hur många träffar tar skölden om en blast:
-- träffar 2 modeller ur olika enheter?
-- träffar 2 modeller du samma enhet?
Besvarat, missade faq:n sry.
- om jag med tankhunter/shred skjuter en sak i fältet, gäller då tankhunter? Jag skjuter på en tank men träffar 'ingenting' enligt tidigare.
Och viktigare, har ni regelstöd för er ruling eller rular ni bara som ni känner för? Ursäkt min syrliga attityd men jag ser gärna att det finns skrivna regler för de modeller tillåts så att det i te blir missförstånd. I synnerhet nu när massa 'nya' (saker som normalt inte tillåts på svenska turneringar) skall vara med.
Kommer säkert med fler frågor om denna modell eller andra nyheter senare...
Besvarat, missade faq:n sry.
- om jag med tankhunter/shred skjuter en sak i fältet, gäller då tankhunter? Jag skjuter på en tank men träffar 'ingenting' enligt tidigare.
Och viktigare, har ni regelstöd för er ruling eller rular ni bara som ni känner för? Ursäkt min syrliga attityd men jag ser gärna att det finns skrivna regler för de modeller tillåts så att det i te blir missförstånd. I synnerhet nu när massa 'nya' (saker som normalt inte tillåts på svenska turneringar) skall vara med.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 22 gånger.
Det står tydligt i FAQn,refabricated skrev:Mer frågor om void shields:
http://www.blacklibrary.com/Downloads/P ... _May14.pdf
Errata page 31
Tank Hunter funkar bara på fordon och skölden är inget fordon.
Exempel: Batmans crisis suit enhet skjuter på en chimera innanför skölden. Enheten har tank hunter. Så fort skotten träffar så träffar de skölden istället, sedan behöver du resolve ett skott i taget för att se om något av dem plockar bort skölden, då gäller ej tank hunter då du faktiskt inte träffat fordonet. Däremot så fort du knäckt skölden och resterande träffar går på fordonet, då gäller tank hunter.
Väldigt enkelt att spela utifrån, samt har Åhs redan refererat till FAQen gällande flertalet hits från blasts.
Exempel: Batmans crisis suit enhet skjuter på en chimera innanför skölden. Enheten har tank hunter. Så fort skotten träffar så träffar de skölden istället, sedan behöver du resolve ett skott i taget för att se om något av dem plockar bort skölden, då gäller ej tank hunter då du faktiskt inte träffat fordonet. Däremot så fort du knäckt skölden och resterande träffar går på fordonet, då gäller tank hunter.
Väldigt enkelt att spela utifrån, samt har Åhs redan refererat till FAQen gällande flertalet hits från blasts.
Är det inte lättare att bara tillåta orginalmodellen till Voidhistorien. Borde lösa de flesta problemen 
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.