Diskussion om första formatet till SM

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: SM2014 - Information

Inlägg av refabricated »

Flogger skrev:Dataslates/formations har tillåtits sedan de kom i 6th, de var med i LBK-mallen. Sedan 7th edition har 6/13 turnering tillåtit LoW och 6/13 turneringar tillåtit IA, samma med Imperial Knights. Så ja, det reflekterar turneringsåret. Detta är något vi håller på att diskutera i SM-gruppen här på forumet och vi får se vad som händer efter vår turnering. Så sluta gnäll och ropa varg innan något är spikat.

Formatet kommer att vara spikat den 12e september.
I min bok så är det skillnad på turnering och turnering när man skall avspegla klimatet i Svea.

Inget illa menat mot någon eller ngt, men Gothcon, Lincon, TTT, Defcon osv med 60+ deltagare smäller i min bok högre än små turneringar med få deltagare.
Räkna heller antal deltagare per turnering som tillåtit ditt eller datt. Det visar en rättvisare bild.

Nu skall jag vara tyst till den 12:e, eller fram tills dess att jag känner mig provocerad :)
Edit,
inser att inga större turneringar spelats i 7th än. Återkommer med mer detaljerad sammanställning.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Klart man måste få påpeka saker som man inte gillar INNAN de spikas, det är ju för sent efteråt ;)

Sen håller jag med olauf att det är skillnad på turneringar och turneringar. Själv har jag inte spelat en enda turnering där super heavies eller IA varit tillåtna över huvud taget i 7:th.

Förstår verkligeninte med vad som är problemet med att göra en poll om detta????

Vill du spela FW: JA/NEJ
Vill du spela med Super Heavies: JA/NEJ
.......: JA/NEJ
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

SamuelB skrev:Vi kommer som sagt utvärdera turneringen som vi skall hålla i helgen innan något koncept spikas.
Det vore bra om så många som möjligt kan komma på denna turneringen så vi kan få en så bra bild som möjligt.
FörSM är alltså bara en testturnering.

Först efter detta skall det i SM-Gruppen spika hur SM-uppläget kommer att vara.
Vi förstår att alla vill veta i god tid och troligtvis så kommer det att vara helt klart till den 12 September.
Klart man skulle komma och lira om man ville/orkade/kunde, men att sveriges top-spelare skall samlas på en liten 20 pers turnering in jönköping för att få tycka till om hur SM ska utformas är lite väl krävande. Allting behöver inte demonstreras praktiskt när man kan uttrycka det lika bra på forumet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Lite sammanställning angående LoW och IA på turneringar...
Jag räknar antal personer som deltar i turneringarna. Varje lag i dubbelturnering räknas som 2 pers. Med detta vill jag visa på vad som drar till sig folk. Alla procenter kommer inte stämma 100, det för ni leva med.

Spelade turneringar:
TOK42: 24pers, subkomp, ingen FW/IA osv
Ulricehamn Open: 32pers, okomp, ingen FW/IA osv
Warcon ost: 16pers, okomp, ingen FW/IA osv
Warcon Dubbel: 18*2 pers, subkomp, ingen FW/IA osv
Speleriet 2: 27pers, okomp, ingen FW/IA osv
LBK tour XVIIII: ?pers(max 16), okpmp begränsade LoW, inge FW
GoB Gladiator: 11pers, okomp anything goes
Summerfight: 24pers, mallkomp, ingen FW/IA osv
Borlänge smack: 12pers, okomp, LoW dock ingen FW

Kommande turneringar:
Minidubbel väs: 9*2 anmälda, anything goes
Inför SM: 10 anmälda anything goes
Twisted BB: 12anmälda, okomp, LoW ingen FW
Fantasia: normalt ~80deltagare restriktions komp, ingen LoW(utom ghazz), ingen FW

För Spelade:
Komp
Subkomp: 60 spelare == 30%
Okomp: 114 spelare == 57%
Mallkomp: 24 spelare == 12%
Restriktion: 0 spelare

IA/FW: 11 spelare med IA, 187 spelare utan IA
5,5% av spelar basen på FW-turneringar, 94,5% på icke FW turneringar.

LoW: 39 spelare tillät LoW, 159 spelare tillät inte LoW
20% vs 80%

För ospelade:
Subkomp: 0 spelare == 0%
Okomp: 40 spelare == 33%
Mallkomp: 0 spelare == 0%
Restriktion: 80 spelare == 66%

IA/FW: 28 spelare med IA, 92 spelare utan IA
24% vs 76%

LoW: 40 spelare med LoW, 80 spelare utan LoW
33% vs 66%

Iaf jag tycker det är rätt tydligt vad som spelats under året. Visst ökar intresset för FW och LoW, men som sagt, SM känns som fel försökskanin.

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

refabricated skrev:men som sagt, SM känns som fel försökskanin.
Hmm...om man ändå kunde hålla en turnering innan SM för att testa konceptet som alltså kunde agera som försökskanin...
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Pappersbåt skrev:
refabricated skrev:men som sagt, SM känns som fel försökskanin.
Hmm...om man ändå kunde hålla en turnering innan SM för att testa konceptet som alltså kunde agera som försökskanin...
Tuché!

Men det känns viktigt att lyfta fram åsikter innan ett format blir spikat.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Katarsis skrev:Om man utgår från spelade och kommande turneringar (räknat på maxantal spelare för kommande) på Svenska40k så ser att att det i 7th finns 19 platser att ta till SM. Om vi antar att baslinjen är regelbok + alla codexar - Imperial Knights så har:

2 spelare spelat med 1 CAD + en allied, Malefic bannat
3 spelare spelat med 1 CAD + en allied, aegis + bastion, 20 warp charges, 1 Knight
2 spelare spelat med 2 CAD, aegis + bastion
2 spelare spelat med Flabbergast
2 spelare spelat med 2 detachments, fortifications, formations, dataslates, IA, LoW, Knights
8 spelare spelat med 2 detachments, snäll-highlander, 4 flygare, 1 Knight, lite begränsningar

Jag misstänker att det kan bli en chock för de 17 av 19 spelare som inte riktigt är vana vid formatet.
Räknar man sedan bort Inför-SM som inte verkar bli 20 deltagare så blir siffrorna ganska nära 17-0.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Väldigt bra sammanställningar som jag tycker ganska tydliga visar att FW och LoW INTE speglar den svenska turnerings-scenen speciellt väl.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
GoB40k

Inlägg av GoB40k »

Arrangörerna ihop med SM-gruppen är de som beslutar om formatet. Vi tar till oss era tankar. Sluta nu besudla denna tråden. Vi vill inte att den ska utvecklas till ännu en VSK-tråd.

Tråd delad. /Mod

warman

Inlägg av warman »

refabricated skrev: [...]
Det jag inte gillar och har problem med är FW.
- Massa saker utspridda i böcker som är hart när omöjliga att hitta senaste upplagan av.
- Principiellt är det inte GW-produkter och jag ser dem således inte som annat än en fan-dex. Då kan vi lika gärna tillåta mina Olof-marines.
- Prylarna finns inte i någon codex, har massa påhittade regler som inte finns sammanfattade i någon GW-bok.
Jag kan fortsätta men kärnan är väl att det inte finns en GW-stämpel på sakerna och jag anser att man bör göra nån form av avgränsning.
[...]
Förlåt GoB40k och refabricated men jag var tvungen att bara svara på några i mina ögon felaktigheter jag såg tidigare i tråden. Jag vill inte argumentera för eller emot FWs vara eller icke vara på SM men om man säger att FW inte är GW har man missat ganska mycket.

Min IA3:SE har GWs stämpel på sig (den har både GW och FW stämpel även om GW stämpeln är av en lite mindre storlek), är copyrightad av GW och är publicerad av "Forge World, Games Workshop". Att säga att en sådan bok är lika officiell som ett fan-dex är rätt så trångsynt. ;)

Så, jo, det finns en GW-stämpel på IA böckerna. Har man missat det har man inte tittat.

Skriv svar