Officiell informationstråd

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Officiell informationstråd

Inlägg av Delirium »

Som de flesta vet kommer Warhammer 40,000 på Borås Spelkonvent 2009 återigen att spelas i form av en lagturnering. Varje lag kommer att få spela fem matcher.

Turneringen kommer att använda kompmallen såsom den använts på Slemcon och Sydcon och efter ytterligare (pågående) bearbetning. Hur kompen påverkar turneringen behandlas här: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 9809#p9809.

Lagkaptenen anmäler laget och sänder listor till: bsklag2009@yahoo.se

Lagen ska bestå av fyra till sex spelare, varav alltså en fungerar som lagkapten. Varje lag lämnar in fyra listor om vardera 1500 poäng. Ett lag får max ha en lista från varje codex, där alla Space Marine-codexar räknas som ett codex. Det enda undantaget är att om ett lag inte har någon Chaos SM-lista, får laget istället spela med två SM.

Anmälan ska innehålla de fyra listorna och namnen på alla spelarna. Listorna kan ändras i efterhand men deadline för både anmälan och för att komplettera med listor är en vecka innan turneringen, alltså 23 oktober.

Målningskrav är tabletop standard på samtliga arméer, men någon poängbedömning kommer inte att göras, förutom att avdrag görs för brott mot wysiwyg. Dock kommer en best-paintedtävling att genomföras bland de deltagande arméerna.

Det kommer dessutom att delas ut ett pris till laget som uppfört sig bäst, och till laget med tuffast namn.

Alla deltagare i turneringen måste också anmäla sig och betala till konventet. Praktiska frågor hänvisas till konventets hemsida. http://bsk.sverok.net/

En mindre summa kommer att begäras in på plats. Denna kommer att gå till priser i turneringen och kommer att vara max 25 kronor per deltagare.

Tidsschema (exakt som förra året):

fredag

18:30 - Upprop och genomgång
19.00-22:15 - Match 1

lördag

10.00-13:15 - Match 2
14:15-17:30 - Match 3
19:00-22:15 - Match 4

söndag

10:00-13:15 - Match 5
14:00 - Prisutdelning

Hur matchningen går till

1: Kaptenerna deklarerar vilka fyra spelare som spelar vilka listor.
2: Roll a die and the winner chooses to be A or B.
3: A then nominates one of their armies for pairing and then B chooses one of their armies. A then chooses on which table the two armies play.
4: A then nominates another one of their armies for pairing and then B chooses one of their armies. A then chooses on which table the two armies play.
5: B then nominates one of their armies for pairing and then A chooses one of their armies. B then chooses on which table the two armies play.
6: The remaining two armies will play on the remaining table.

Uppdragen finns här:http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=47&t=741. Resultatet från de fyra matcherna slås ihop för att ge det totala resultatet mellan lagen. Detta kan följaktligen bli mellan 0-80 och 80-0. Det lag med högst totalsumma efter fem matcher, justerat av komp, har vunnit.

Den senaste versionen av Sverige-FAQ:en kommer att användas i turneringen: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=245

Björn Engqvist, samordnare och nån sorts arrangör

(Jag kommer att spela själva i turneringen, men eftersom vi använder kompmall, någon annan skriver missions och jag i år inte ens kommer att hålla i lottningen är mitt samvete rent, lika rent som vanligt.)
Senast redigerad av 7 Delirium, redigerad totalt 28 gång.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av speedfreek »

Jag skulle hellre se att lagvinsten bara blir vinst-lika-förlust och att differensen bara används som målskillnad. (som på ETC)
Detta för att lag som utsätts för 0-20 x 4 eller tvärt om inte skall missgynnas eller gynnas alltför mycket.

Det blir även väldigt mycket mer spännande och mer värt om man kan "rädda" lagresultatet mer med en hjälteinsats...

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av the godfather »

det är alltså bara fyra armeer, även om det är sex spelare
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av speedfreek »

Självklart

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av Argos »

kommer nya eller gamla SW-codexen att användas? Nya codexen släpps 3:e oktober.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av Delirium »

speedfreek skrev:Jag skulle hellre se att lagvinsten bara blir vinst-lika-förlust och att differensen bara används som målskillnad. (som på ETC)
Detta för att lag som utsätts för 0-20 x 4 eller tvärt om inte skall missgynnas eller gynnas alltför mycket.

Det blir även väldigt mycket mer spännande och mer värt om man kan "rädda" lagresultatet mer med en hjälteinsats...
Vad gav varje individuell match i poäng och hur gick gränserna för lika och vinst i totalen?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av Nefrums »

matcherna gav 0-20p resultat på de åtta matcherna på mellan 75-85 var en draw..

vinst gav 2p och draw 1 poäng..

Om man tittar på resultat listan här så ser man att det skilde sig lite placeringsmässigt mellan 2-0p systemet och match poäng systemet.
http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic ... 10&start=0
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av Hylander »

Jag är rädd att ett sådant system gynnar lågkompade listor. En riktigt lågkompad lista vinner ju lätt med 20-0 (om missions är enligt sydcon) mot högkompade listor. Visst kan de få det tight mot medelhårda eller snäppet under men annars bör de vinna rätt lätt. Jag tvekar på att kompen kan väga upp detta tillräckligt bra. Jag ser tjusningen i systemet men ETC saknar ju komp.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av fjugin »

Är väldigt nyfiken på hur ni tänkt kompen ska påverka, har lite svårt att se hur komp skulle kunna funka bra i lagspel, känns som att tröskelkomp hade varit bättre.

Undrar också över nya SW-codexen. Om det nu blir så annorlunda från vanliga SM som det verkar, kommer den fortfarande buntas ihop med alla andra lojalister?

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Officiell informationstråd

Inlägg av egge »

Varför inte lägga in SydCon komp-räkning och sedan köra RT-systemet per match?

Komp 5 lista mot komp 11. 6 i skillnad. Sämst i komp kan bara få max 17 poäng. Bäst i komp får max 23 poäng. Alltså att bäst i komp får plus halva kompskillnaden och sämst komp får minus halva kompskillnaden. Komp måste skrivas ut på listorna.

Då blir det ett steg till man skall ta hänsyn till som kapten. Det kan vara ofördelaktigt att lägga en lågt kompad lista mot en högt. Då det är 4 matcher som spelas samtidigt så borde eventuella brister jämna ut sig lite (alltså blir det stor skillnad på en match kanske det blir stor skillnad åt andra hållet på en annan).
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar