Mitt BSK

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Mitt BSK

Inlägg av Delirium »

Förr i tiden skrevs det mycket rapporter, jag vill skriva en nu också. Dock inte om matcherna i sig, utan några upplevelser som lämnar ett lite tråkigt intryck efter sig. En kort bakgrund är att jag spelade mycket och intensivt under några år och har sedan haft en (ungefär) ett år lång paus, och tyckte det var kul att göra "comeback" i Jockes och Pärs lag ihop med Morgan som haft ett ännu längre uppehåll.

Efter att ha vunnit första matchen får vi möta danskarna i Team No Mercy som fått wo kvällen innan på grund av att ett lag hoppat av och att danskarnas bil fått punktering så de kom sent till Borås. 60 poäng gratis alltså. De spelar brutal högkomp med hemska listor ingen av oss vill möta och jag åker på att möta 99 genestealers, ett HQ och broodlord. Jag informerar dansken om att jag kan stealers, men ber honom förklara vad HQ:et och broodlorden gör. Han säger att de har synapse, drar deras stats (enbart) och sedan börjar vi spela. Efter några rundor som gått riktigt bra för mig ska jag chargea brood lordens squad, som är i strid med lite guardians, med avataren. Jag får onda aningar och frågar för säkerhets skull om han räknas som karaktär, men då han inte är det använder jag två tum av avatarens move och chargear just brood lorden eftersom det inte spelar någon roll.

DÅ berättar han om en psychic power som givetvis går in, avataren får inte slå eftersom han är i bas med just brood lorden, och dör av fearless saves. Jag förklarar att det är lite orättvist, jag kunde ju ha chargeat en vanlig stealer om jag vetat. Han pratar om att det var så låg sannolikhet att det skulle gå in och att det är en medfödd förmåga hos brood lorden, inte en uppgradering och att han därför inte sa något. Deras kapten kommer också in och slätar över det hela. Småsurt spelar jag vidare och inser att matchen går från en draw till en förlust eftersom broodlordsquaden nu kommer loss och kan contesta mitt objektiv. Inser att det var ett misstag att inte kalla på domare direkt, men det känns som ett ganska ovanligt fel och mer som ett moraliskt fel än ett direkt regelbrott. Senare, på kvällen, när jag berättat om matchen för diverse personer, får jag klarhet i att brood lorden inte har synaps. Det gör mig irriterad.

Då jag får reda på synapskollapsen är vi på vår fjärde match och jag spelar mot en full stockholmare som inleder med att försvinna på dass i sisådär tjugo minuter och sedan får en pappmugg med ickekaffe skickad till sig med jämna mellanrum. Trots att han är fryntlig blir han med jämna mellanrum väldigt noga med reglerna vilket förvånar mig och han flätar sina speederskvadroner som en världsmästare. När klockan ringer för andra gången och vi ska lägga ner spelet vägrar han för att han ska få spela lika länge, vilket också förvånar mig med tanke på att han kom för sent till matchen. Som tur är fortsätter en annan match också och effekten går på ett ut, men det är ändå en ganska udda upplevelse.

Alltnog, på söndagmorgonen träffar jag på dansken från dagen före och undrar hur han ser på det här med synapsen. Han erkänner direkt och säger att det var ett misstag. På mitt påstående att det, ihop med den bortglömda psychic powern, förändrar matchen fullständigt, kontrar han och hans kapten att synapsen hade högst marginell betydelse och psychic powern ser de inte som ett problem över huvud taget. Jag förklarar att jag tänker ta upp det med arrangörerna, men att mitt förslag till kompromisslösning är att ändra resultatet i matchen till en draw, 10-10. Det vägrar de, med motivering att de håller på att vinna turneringen.

Vi går till domarna med detta, där en lång och animerad diskussion följer där de två danskarna försvarar sig ihärdigt. Efter intern överläggning förklarar arrangörerna att de inte gör något åt saken. Jag kan på ett sätt förstå deras beslut och gissar att de tyckte det var ett för stort ingrepp i turneringen att utdöma straffpoäng på ett lag som håller på att vinna. Men även om det inte blev några faktiska följder vill jag ändå dra upp danskarnas i mitt tycke oacceptabla beteende till en principdiskussion, särskilt som mycket hårda straffpoäng utdömdes för fel i listorna, och det i min bok är milsvid skillnad på de två ”brotten”. Jag vill dock poängtera att detta inlägg absolut inte ska ses som klagomål på arrangemanget i sig.

Tack gode gud får turneringen avslutas med en rolig och episk match mot min namne Nilsson där en närstrid där våra avatarer dödar varandra simultant får sätta punkt. Turneringen som helhet lämnar dock en mycket bitter eftersmak och jag konstaterar att det för mig inte verkar vara värt besväret längre att delta i turneringsspel med tennsoldater som en del tar så allvarligt att de måste vinna till varje pris och en del ser som en enda lång förfest. Magin är borta för min del och jag ser inte längre vad jag såg för nöje med turneringsspelande, även om det var ett kul lag och vi hade roliga diskussioner runt matbordet. Men det kan man ju ha kring så många andra bättre spel.

Jag vill ändå önska lycka till för er som fortfarande ser ett nöje i just 40k.

Björn Engqvist
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Mitt BSK

Inlägg av the godfather »

så jävla trist. och så jävla dåligt. och varför får man 60p för att man kommer för sent?

hade raka motsatsen, mötte bara genomschyssta spelare, så ni måst haft rätt bra otur med lottningen.
vi mötte då
wh40k30+
papa d nemesis, och jag säger det igen, bara för att visa att det inte var fjäsk och skitsnack, dessa är de schysstaste av toppspelarna.
norrland united
lysander är ett spawn
vadå gubbspel
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Mitt BSK

Inlägg av theWatchman »

Jag fick lära Dansken i min match mot honom att broodlorden inte ger synaps. Sen dödade jag hela hans armé på 5 rundor.... 8-)

Tråkigt att du råkade ut för det Björn!


Ps.
Jag mins en gång i urtiden då jag spelade gamla SW-listan på ett Lincon och jag poddade en grupp GH med intention att skjuta i baken på en eldarbåt. Jag slog en hit på scattern men sedan i shooting phase fick jag reda på att baken på eldarbåten visst var snuskigt snäv och att jag visst befann mig i eldarbåtenssida (hade ingen aning) och jag fick ingen tillåtelse att flytta om den tummen som fattades.... Gissa vem det var jag spelade mot? ;)

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Mitt BSK

Inlägg av Serpent »

Nu blir jag nog fan Linusarg(TM) å dina vägnar, Björn.

Att inte berätta "medfödda" regler (som psychic powers, Faith, counter-charge, etc) är dåligt. Att inte kunna sin armés absoluta huvudregel (synaps) är fan helt djävla otroligt! Det är ju för fan ett uppenbart fusk. Minuspoäng är bara förnamnet. Och att kaptenen dessutom är inne och hjälper till att fuska över det hela är än mer oförlåtligt.

Jag har för mig att det på turneringar tidigare har varit så att om någon har blivit påkommen med fusk så har den kastats ut från turneringen - vilket jag tycker att det här absolut skulle kunna rendera i.

Fy fan. :evil:

P.S: Vad hade den sista anekdoten med det hela att göra, Watchman?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Mitt BSK

Inlägg av theWatchman »

Serpent skrev: P.S: Vad hade den sista anekdoten med det hela att göra, Watchman?
Det var ju Björn såklart ;)

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Mitt BSK

Inlägg av the godfather »

hade någon mer problem med det laget?
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Mitt BSK

Inlägg av Delirium »

Haha, bra poäng (och bra minne - bättre än jag)!

Det var verkligen inte så att det var mildare spelklimat när jag började, en del spelade jäkligt tight ("nej, du får inte göra den där chargen/skjuta/trolla i efterhand") medan en del släppte vad som helst, precis som nu. Jag erkänner direkt att det tog ett bra tag att lära sig skillnaden mellan no-brainergrejer och sådant som faktiskt inte är okej att justera i efterhand (och gränsen är verkligen flytande där för olika spelare). Kommer inte ihåg det du berättar, men finner det konstigt att du inte skulle fått justera en tum om du klart deklarerade att du hade för avsikt att skjuta i baken och slog en hit på scatter, men om du säger det så får jag ju tro på dig. Det enda som skulle motivera det är om det hade varit tighta diskussioner tidigare under matchen mellan oss, men det tycker jag inte verkar vara så sannolikt.

Dock har jag aldrig medvetet undanhållit fakta från motståndaren på en rak fråga (antalet gånger jag fått påminna folk om att avataren är immun mot meltor är ganska många), och det var ju egentligen det saken handlade om, inte att göra om en förflyttning. Intressant också att du säger att du fick lära honom om synapsen, till mig sa de att de insåg misstaget själva efter matchen och därför spelade rätt resten av turneringen.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Mitt BSK

Inlägg av LillePer »

Låter ju som en tendens av att medvetet försöka spela honom som synaps. För att det helt enkelt är bättre...

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Mitt BSK

Inlägg av theWatchman »

Nej, han försökte med synapsen mot mej oxå men det sa jag nej till och bad honom läsa på i sitt codex.

Jag tycker inte min berättelse på något sätt skall jämställas med det du upplevde men jag tycker ändå det var lite roligt att berätta den i det här sammanhanget. Och nej jag kommer inte ihåg att det skulle vara något övrigt tjafs mellan oss den matchen. :)

Hogge
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 okt 2009, 16:01
Ort: Karlstad

Re: Mitt BSK

Inlägg av Hogge »

Vill bara säga att jag tycker det är trist att en sådan skön turnering som BSK ska förstöras av sån skit.

Vi (WH40k30+) mötte bara oerhört trevliga motståndare och har gjort så under de år vi medverkat. Vi kombinerar spelade med samkväm (som inkluderar alkohol) men aldrig samtidigt, och jag ser inga problem med det. Nu var vi 5 i laget i år, vilket gjorde att jag inte spelade mer än 1 match (slaget mot Egges tau fick mig vilja dricka sprit ist), så jag fokurserade mer på alkoholen än spelandet i år, men jag tror inte det störde någon.

Det var iaf defentivt inte jag som spillde öl och inte torkade bort (som var nämnt i någon annan tråd).

Sammanfattat: Trist Björn, men jag hoppas se dig i Borås igen, du är en trevlig prick

Skriv svar