Stort tack till arrangörerna

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Silversixx »

speedfreek skrev:Håller helt med Johan.

Att använda hela spannet är en jättebra idé, som i nuläget mallen bevisligen inte håller för.
(Syftar här främst på dansklistorna, inte på Egges lags listor)
Man kan ju även ge arrangören lite fria subjektiva tyglar när de upptäcker en uppenbar "abuse" av systemet. Även om jag personligen är väldigt klyven till hurvida danskarnas listor var just detta eller om de bara var väldigt dansksmarta.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av HeadWar »

Jag gillade verkligen matchnings-systemet. En rejäl dos psykologi i att räkna ut vilken lista motståndarna kan tänkas sätta som Secret Challenger, och sedan börja fundera på vilka matchups som kan uppstå, vilka man vill försöka få till, vilka som absolut inte får inträffa. Dessutom behöver man ta med bordens utseende i beräkningen, är det viktigare att få rätt matchningar eller rätt bord?

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Argos »

Jag håller med Jon, tycker detta matchningssystemet är det klart roligaste vi kört på BSK.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Bengtsson den yngre »

matchningssystemet rockade, en stor förbättring jämfört med förra årets upplaga vilken hade betydligt mycket större tombolafaktor.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Michael Carl »

Ett ännu roligare matchningssystem var när tre lag mötte varandra de matcher vi var ojämnt antal. Det lite yrt, men det löste sig bra.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av HeadWar »

Michael Carl skrev:Ett ännu roligare matchningssystem var när tre lag mötte varandra de matcher vi var ojämnt antal. Det lite yrt, men det löste sig bra.
Oooh. Till nästa år måste deltagarantalet vara jämnt delbart med tre, och så swissar man ihop lagen tre och tre.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Hylander »

HeadWar skrev:
Michael Carl skrev:Ett ännu roligare matchningssystem var när tre lag mötte varandra de matcher vi var ojämnt antal. Det lite yrt, men det löste sig bra.
Oooh. Till nästa år måste deltagarantalet vara jämnt delbart med tre, och så swissar man ihop lagen tre och tre.
Najs ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

MaidenManiac
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 mar 2010, 21:53
Ort: Borås

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av MaidenManiac »

Matchningen var både bättre än förra året och kul på alla sätt och vis, helt klart nått att behålla :)


En annan fundering (följande är ett antagande att folk inte rakt ut fuskar, utan snarare inte har full koll):
Iom att det är begränsat hur många av varje arme man får ha i sitt lag så är det ganska troligt att folk lånar olika listor av varandra inför en sådan här turnering. Detta lär medföra att fler
spelare än i vanliga turneringar hamnar i situationen att han spelar en lista han inte kan helt och hållet.
Det borde vara upp till varje lag att se till att alla deras medlemmar kan sina respektive listor. Detta betyder både stats och regler såklart, till den nivån att man inte gör grova fel. Om det är så att uppenbara spelfel uppstår (som att tex en Lootlord sjunger snapsvisor den inte kan eller att Orks går vilse för tidigt medan de sjunger krigssång) som tydligt påverkar resultatet i slaget så bör man nog ha en tydlig policy på vad som kommer hända. Det är tämligen orimligt att det lag som blir drabbade av spelfelet ska få lida för att nått sådant sker :|

Att man går ut med detta i förhand betyder att samtliga vet vad som gäller, och att det inte kommer uppstå speciellt många frågetecken om varför eventuella straff delas ut. Detta betyder också att folk förmodligen blir mer belägna att kolla upp saker de faktiskt inte har koll på istället för att anta, vilket torde vara positivt och nått att eftersträva :idea:
Detta är nog förmodligen något man skulle överväga att ha som generell ide till alla turneringar.


En av våra äldre medlemmar på geddon har myntat ett ganska beskrivande ordspråk om det hela:
Jajajaja! Fort och fel! Snabbt och kul!
Det funkar ju ganska bra när man casual spelar nått brädspel, men inte direkt alls lika bra i en turnering där det faktiskt är viktigt att folk gör rätt, inte bara för det matchresultatet utan även för att pairings kommande rundor ska bli rätt osv...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Gibber »

Jag gillade att terrängen va väldigt olika mellan borden. Tycker det ger ytterligare en dimension på matchningen.
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av the godfather »

jag tog gladeligen emot smällen att bli offerlammet, för jag fick peka på vilket bord jag ville ha. :D
(inte en enda gång terräng i mitten av brädet)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar