BSK 2010 - Missions

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av LillePer »

Flyende enheter kan ej hålla objektiv och räknas som döda.
(Hade varit kul med lite mer uppdelning på primary, 4-4- 6-2, 8-0. Dvs att man måste vinna med 2 objektiv för att få max. Svårare att få 20-0 är att föredra enligt mig.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av imp »

Katarsis skrev:
PerS skrev:"A unit can only control one objective or zone at the same time."
Ah, missade den. Dock förstår jag inte varför folk envisas med detta, i tre av uppdragen är det minst 24"(38") mellan objektiven och i ett utav dem är det ner till 6"; vanligtvis ganska svårt att hålla flera ändå men varför ta bort den möjligheten? Nu handlar det ju vanligtvis inte om så mycket poäng i och med att det räcker med ett mer objektiv för att vinna den delen så det är egentligen bara i mission #4 som det blir mer aktuellt. Tveksamt så om det blir Necrons för min del; visserligen kanske bara ett utav fem missions som blir annorlunda än vad man är van vid men det kan vara tillräckligt.
Förstår inte heller meningen med att man inte ska kunna hålla mer än en sak med en enhet.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av Nefrums »

jag tycker också att denna typen av husregler är dåliga. Man skall inte ha husregler som ändrar på spelets grundläggande regler på en så stor turnering.

Speciellt inte en husregel som funkar så dåligt i 5th ed..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av Michael Carl »

imp skrev:Kan en enhet hålla ett primärt och ett sekundärt då?
Normalt sett ja, men inte i uppdrag 4.
PerS skrev:Fast ens deployment zone i mission 5 är ju bara en quarter och det blir inte mycket kvar utav 18" från short edge 6" från long och sen lite försvinner utav cirkeln i mitten och 24" från andra objektiv(bara objektiv no.2 men ändå) Om ni menar att man sätter ut i hela ens planhalva så skriv det.
Hmm, det är sant. Får nog tänka om lite på utplaceringen av objektiv en del uppdrag.
DHettNeck skrev:Vad gäller på mission två, kan man både ta en quarter samtidigt som man räknas till att vara i fiendens DZ.

På missions tre borde det stå en förklaring på vad som händer om man väljer en IG squad som sedan combinear.
Man kan ta en quarter och vara i fiendens DZ.

Skall förtydliga det uppdrag 3 lite. Man måste döda hela klumpen med IG, så det är nog dumt att välja den :)
Katarsis skrev:
PerS skrev:"A unit can only control one objective or zone at the same time."
Ah, missade den. Dock förstår jag inte varför folk envisas med detta
Det är något som hängt med i våra uppdrag av gammal vana ett bra tag och jag har inte reflekterat över det. Skall fundera lite, inte omöjligt att jag ändrar det.
fjugin skrev:Får enheter som flyr hålla objectives/quarters?

Räknas flyende enheter som döda för mission 3 (DVS som det står att det gör för HQ i mission 5)?
Nej.

Ja.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av kelaino »

Michael Carl skrev:
Katarsis skrev:
PerS skrev:"A unit can only control one objective or zone at the same time."
Ah, missade den. Dock förstår jag inte varför folk envisas med detta
Det är något som hängt med i våra uppdrag av gammal vana ett bra tag och jag har inte reflekterat över det. Skall fundera lite, inte omöjligt att jag ändrar det.
Håller med skaran som inte gillar att man inte kan ta flera objektiv med en grupp, mest eftersom man kan det i orginalreglerna. Givetvis ska arr få bestämma på sin turnering men om ni är osäkra kanske ni vill göra en poll för att få en känsla för vad folk tycker? (mmm, nu känner jag mig diplomatisk och viktig)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av Mortarion »

På mission 3, blir det inte väldigt mycket smidigare om man väljer enheter efter deployment? Då slipper man nästan allt trams med enheter som delar eller slår ihop sig. Dessutom måste man tänkta till lite extra med vad man deployar var eftersom man inte riktigt vet vad motståndaren väljer.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av Nefrums »

Kan ni inte sammanställa en lista på alla regler i regelboken och GW-faqerna som har ändrat på eller inte kör med? Förutom det som tas upp i sve-faqn.

Det är inte ball att komma till en turnering och inte veta vilka regler som spelas med.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av Michael Carl »

Vi kommer att spela med regelboken + GW FAQ + Swe FAQ. Några andra husregler tror jag inte det kommer bli, något särskilt du tänker på?

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av Snot »

Michael Carl skrev:Vi kommer att spela med regelboken + GW FAQ + Swe FAQ. Några andra husregler tror jag inte det kommer bli, något särskilt du tänker på?
Units kunde bl.a. bara hålla ett objective är en husregel. Jag har inte läst allt så supernogrannt men den känns som den borde belysas utanför själva missionsen också.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: BSK 2010 - Missions

Inlägg av Nefrums »

FAQ_40Krulebook_Feb2010.pdf:

Q. Can the same unit control several objectives,
providing it is large enough to be within 3" of
each one of them ?
A. Yes, absolutely, but we find this does not
happen that often when enemies are around...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar