BSK 2010 - Preliminär information

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av the godfather »

känns som att vissa missat att vi spelar spelet för att ha kul.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Snot »

the godfather skrev:känns som att vissa missat att vi spelar spelet för att ha kul.
För allas uppfattning om kul är identiska.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Mag-El »

the godfather skrev:känns som att vissa missat att vi spelar spelet för att ha kul.
Syftar du på mig? Isf så kan jag säga att den meningen är rätt konstig. Vem spelar för att det är tråkigt?
Jag är inte en hardcore spelare, jag är heller ingen kattungespelare som sitter och skrattar hela tiden åt allt och är gosig som ett duntäcke.

Vi har spelat mot varandra 2 ggr och jag vet ifs inte hur du har uppfattat mig.
Jag säger aldrig till någon vad som dom ska anse är roligt, jag bestämmer aldrig över hur någon bygger sin armé. Det är upp till var och en vad dom anser är roligt.
Jag sätter inga värderingar i det. Mer dom som spelar "för att det är kul" är oftast dom som vill påtvinga andra vad som är roligt och hur spelet ska spelas.

Spelar man "för att det är kul", så kan man chilla och inte hetsa upp sig för sådana här skandalösa "orättvisor".

//Magnus

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av the godfather »

mjovisst. 2 bra matcher, och i skåne fick du även sportsmanship :D

det är mest hela den här debatten. även om min ståndpunkt är klar över vad som "är rätt" för arrangörer att göra. Den tar det roliga ur att få åka och spela och krossa tennsoldater. :mrgreen:
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av egge »

Snot skrev:
egge skrev:Bara för att en regel sägs innan så betyder inte det att den är rättvis.
Är jag osäker på en sak eller stöter på något för första gången så kan man fråga och dubbel samt trippel kolla.
Det fanns folk som gjorde det. De fick kommentarer efter sista inlämningsdatumet.

Och även om vi har läst samma text så tolkas den olika. Du läste den kanske som "du måste kunna alla små poster om kompen och förtydlingar". Jag läste den som "så länge du dubbelkollar kompen så kommer det vara ok".

En text kan ha olika innebörder beroende på vem som läser den. Så nej. Det är fortfarande inte samma förutsättningar bara för att arrangören gått ut med det tidigare. De som har varit mer noggranna med att läsa varje detalj på forumet ser texten helt annorlunda än de som trott att det skulle räcka med att använda mallen.
Men du accepterade regeln nontheless?
Jag tycker inte det skall göra någon skillnad men...
Jag känner också att så stora minus kanske kan vara lite jobbigt. Jag känner att Sverige FAQ:en och kompmallen är ibland rätt lätt att göra fel på och därmed behövs ofta hjälp. Alla lag kommer nog inte ha 100% koll på mallen och arméuppbyggnaden. En del känner nog inte ens till att du inte får använda Daemonhuntercodexet när du köper rhinos, som exempel.
Men tänk på att miss av en post på hela svenska 40k forumet kan ge -10.

Men detta är intressant:
Ska man ändra regler i efterhand, då är det orättvist.
På vilket sätt är det orättvisst att de som lämnade in rätt listor helt plötsligt inte skall få detta gigantiska försprång? Jag förstår argumentet om du menar att de som lämnade in rätt listor har tagit galet mycket tid till att kolla sina listor eller tänker lämna in fel listor i hopp om att komma igenom systemet med felaktiga listor.

Jag tycker mig märka att flera på forumet har kommenterat att de tycker minusen är för hårda, innan deadline och efter. Oavsett om de har gjort rätt eller missat något.

Så i grund tycker jag att en regel som det protesterades emot, sen fick konstigt utfall, försämrade turneringens upplägg, inte gav mindre diskussioner och gjorde att ingen fick hjälp med sina listor på forumet förrän det var för sent inte är en bra regel och kommer inte bli en bra regel bara för att den blev utlyst innan.

Sedan har jag uppfattat det som att en del felaktiga listor har lämnats in men det har ignorerats för att det inte påverkar så mycket. Om en komppoäng inte påverkar kompen, slutligen, är det då så intressant? Kompen är väl mallen per lista*4 /10 och det är väl slutsumman som är viktig? Var går kompens gräns? BSK använder sig av mallen /10 för att räkna ut kompen. Är det då meningsfullt att ge minus för felaktigheter i mallens uträkning som inte påverkar kompen? Min poäng är att man kan dra det lite väl långt. Jag tycker nog att om det inte påverkar lagens komp så är det inte fel. Man kan inte bara gå utifrån vad som sägs på forumet. Man måste använda lite sunt förnuft också om en regel skall appliceras.

Hur som helst är det snart dags att köra på! :lol:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Mag-El »

@Egge

Jag anser att har man satt upp ett regelverk så ska det följas av flera olika anledningar. När ett regelverk inte efterföljs brukar det gynna "eliten" inom vilket område det nu än är. "Eliten" har mer att säga i sakfrågor, dom vågar yttra sig mer. Hade alla haft rätt i sina listor förutom ett nybörjarlag ifrån norra Finland som aldrig yttrar sig om något så hade det inte fått dom här proportionerna, men likväl så hade det varit lika "orättvist" i sak.

Jag tycker personligen att det kan vara för hårda minus samt att vissa småfel är riktiga skitfel som inte jag själv hade bestraffat om jag själv hade anordnat turneringen.
Ibland kan jag argumentera väldigt hårt för saker som jag anser är fel, t.ex om en ny kompmall skall släppas. Men när väll allt är uppe och det är det som gäller så vet jag om vad jag ger mig in på och får ta konsekvenserna på vilka nu än mina beslut må vara. T.ex så tyckte jag att jag fick för låg komp med mina Demoner på GothCon pga att listan har några riktigt uppenbara brister och har en del svåra match-ups. Men eftersom den är hård och det var subjektiv bedömning så får man räkna med att folket som bedömer den ser det hårda direkt och slår ner hammaren. Jag var inte nöjd man jag startade inte ett nytt korståg eftersom det fanns en risk i att den skulle kompas hårdare än mallen och det visste jag.

Sen anser jag inte att det är ett gigantiskt försprång att leda med 10pts mot dom som har missat i kompmallen. man spelar 4x5 slag och 20pts i varje som man kan få.
Det är 400pts som man maximalt kan få(kompen räknar jag jämt då), det betyder att man får 2,5% av slagpoängen i bestraffning. Det är samma skillnad som att man har 18 i komp istället för 20.

//Magnus

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Neth_Oni »

Jag tillhör ett lag där vi hade missat 2 småsaker och då kommer få minus för det. Visst känns det jobbigt men reglerna är/var tydliga om vad som skulle hända om man lämnar in listor med fel i och tycker att det är inte annat än rätt att de regler som sattes upp ska följas, vad tjänar de annars för syfte?

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Silversixx »

Neth_Oni skrev:Jag tillhör ett lag där vi hade missat 2 småsaker och då kommer få minus för det. Visst känns det jobbigt men reglerna är/var tydliga om vad som skulle hända om man lämnar in listor med fel i och tycker att det är inte annat än rätt att de regler som sattes upp ska följas, vad tjänar de annars för syfte?
Poängen är inte reglerna för att få minus, det är nog väldigt få som är emot. Däremot så är gränsen mellan rätt (-0) och fel (-10) lite för brant...

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Snot »

Silversixx skrev:
Neth_Oni skrev:Jag tillhör ett lag där vi hade missat 2 småsaker och då kommer få minus för det. Visst känns det jobbigt men reglerna är/var tydliga om vad som skulle hända om man lämnar in listor med fel i och tycker att det är inte annat än rätt att de regler som sattes upp ska följas, vad tjänar de annars för syfte?
Poängen är inte reglerna för att få minus, det är nog väldigt få som är emot. Däremot så är gränsen mellan rätt (-0) och fel (-10) lite för brant...
10 av 400 är dock inte så mycket...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Silversixx »

Snot skrev:
Silversixx skrev:
Neth_Oni skrev:Jag tillhör ett lag där vi hade missat 2 småsaker och då kommer få minus för det. Visst känns det jobbigt men reglerna är/var tydliga om vad som skulle hända om man lämnar in listor med fel i och tycker att det är inte annat än rätt att de regler som sattes upp ska följas, vad tjänar de annars för syfte?
Poängen är inte reglerna för att få minus, det är nog väldigt få som är emot. Däremot så är gränsen mellan rätt (-0) och fel (-10) lite för brant...
10 av 400 är dock inte så mycket...
Nej, det stämmer.
Men 10 av 160 kan helt plötsligt vara nåt...

Skriv svar