BSK 2010 - Preliminär information

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av speedfreek »

Varför skulle de ändra sig bara för att en massa folk väsnas i efterhand?

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Silversixx »

speedfreek skrev:Varför skulle de ändra sig bara för att en massa folk väsnas i efterhand?
Det väl inte just en ändring som jag efterlyser, utan kanske nån form av respons...
Och man kan alltid ändra sig i efterhand, även om man har efternamnssyndrom...

Bruce
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2009, 12:13

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Bruce »

Är sugen på att se vilka listor som tillhör respektive lag samt lagkompen.

Jag ser gärna att ingen får något straff utav felräknade listor och komp, vore mer nice om alla startade med samma förutsättningar.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Mag-El »

Bruce skrev:vore mer nice om alla startade med samma förutsättningar.
Det är ju det vi har gjort.

//Magnus

Bruce
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2009, 12:13

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Bruce »

Mag-El skrev:
Bruce skrev:vore mer nice om alla startade med samma förutsättningar.
Det är ju det vi har gjort.

//Magnus
Det jag menade var att vi alla har samma poäng fredag kväll, innan någon tärning är rullad.

Jag pratar inte för egen sak då vi ännu inte har fått något fel på våra listor.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av egge »

Mag-El skrev:
Bruce skrev:vore mer nice om alla startade med samma förutsättningar.
Det är ju det vi har gjort.

//Magnus
Nej. De som har spelat tidigare på turneringar eller arrangerat har ofta gjort felräkningar på kompen tidigare. Det betyder att de som använt mallen tidigare har fördelar. Alltså inte samma förutsättningar. Resultatet har blivit "haha! När jag gjorde fel gjorde det ingeting och nu har jag lärt mig så nu skall jag hitta fel på andras listor för att de har samma svårigheter som jag".

Jag kommer inte tycka att det är rätt att ha en sådan regel där resultatet har blivit så fel.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Mag-El »

egge skrev:
Mag-El skrev:
Bruce skrev:vore mer nice om alla startade med samma förutsättningar.
Det är ju det vi har gjort.

//Magnus
Nej. De som har spelat tidigare på turneringar eller arrangerat har ofta gjort felräkningar på kompen tidigare. Det betyder att de som använt mallen tidigare har fördelar. Alltså inte samma förutsättningar. Resultatet har blivit "haha! När jag gjorde fel gjorde det ingeting och nu har jag lärt mig så nu skall jag hitta fel på andras listor för att de har samma svårigheter som jag".

Jag kommer inte tycka att det är rätt att ha en sådan regel där resultatet har blivit så fel.
Skojar du? Jag vet ärligt inte riktigt hur jag ska svara på det. Under dom premisserna som arrangören satt upp är det rättvist, annars kan man dra det till domedagen.
Allas erfarenheter är olika, när det gäller listbygge, moståndare, arméer samt att använda kompmall. Så har man inte komp så är det orättvist ändå. Det är ju erfarenhet som ska avgöra vem som vinner en turnering(förhoppningsvis). Premisserna för den här turneringen kräver också att man är noggrann med sin armélista, det stod klart och tydligt. Alltså efter man har läst informationen är det upp till var och en att göra vad dom kan. Är jag osäker på en sak eller stöter på något för första gången så kan man fråga och dubbel samt trippel kolla. Väljer du att inte vara noggrann så kan man få en nackdel i turneringen. Samma sak som att har du inte alla arméböcker och kan dom så har du en nackdel mot någon som har/kan det.

Att börja skrika om orättvisa är bara knepigt med tanke på att det är sjuka orättvisor hela tiden när vi spelar. Matchning är jäkligt viktigt i det här spelet samt vilka bord man får spela på, uppdragen kan vara rätt avgörande med. Att vinna en turnering kräver oftast tur med lottningen. Ska det vara rättvist ska alla bord se likadana ut samt vi möter alla 2 ggr var och då man får börja var sin gång(då närmare det sig rättvist iaf).

Vi har alla läst samma text, skyll då inte på orättvisa.

//Magnus

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av egge »

Bara för att en regel sägs innan så betyder inte det att den är rättvis.
Är jag osäker på en sak eller stöter på något för första gången så kan man fråga och dubbel samt trippel kolla.
Det fanns folk som gjorde det. De fick kommentarer efter sista inlämningsdatumet.

Och även om vi har läst samma text så tolkas den olika. Du läste den kanske som "du måste kunna alla små poster om kompen och förtydlingar". Jag läste den som "så länge du dubbelkollar kompen så kommer det vara ok".

En text kan ha olika innebörder beroende på vem som läser den. Så nej. Det är fortfarande inte samma förutsättningar bara för att arrangören gått ut med det tidigare. De som har varit mer noggranna med att läsa varje detalj på forumet ser texten helt annorlunda än de som trott att det skulle räcka med att använda mallen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Snot »

egge skrev:Bara för att en regel sägs innan så betyder inte det att den är rättvis.
Är jag osäker på en sak eller stöter på något för första gången så kan man fråga och dubbel samt trippel kolla.
Det fanns folk som gjorde det. De fick kommentarer efter sista inlämningsdatumet.

Och även om vi har läst samma text så tolkas den olika. Du läste den kanske som "du måste kunna alla små poster om kompen och förtydlingar". Jag läste den som "så länge du dubbelkollar kompen så kommer det vara ok".

En text kan ha olika innebörder beroende på vem som läser den. Så nej. Det är fortfarande inte samma förutsättningar bara för att arrangören gått ut med det tidigare. De som har varit mer noggranna med att läsa varje detalj på forumet ser texten helt annorlunda än de som trott att det skulle räcka med att använda mallen.
Men du accepterade regeln nontheless?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av Mag-El »

Då kan vi lägga ner. För det kommer inte bli rättvist, någonsin. Vad man tar med sig in är ens eget ansvar.
Om man är tävlingsinriktad och ser det som hardcore så får man finna sig i att man gjort fel när man visste om konsekvenserna.
Är man en fluffkille(eller tjej) som bara åker för att ha kul(som många beskriver sig här, att det förstör det roliga) då bryr man väll sig inte om slutplaceringen.

Om man utgår ifrån ditt sätt att se rättvisa så är följande inte rättvist heller.
Subjektiv Komp
Kompmall
Ingen Komp

Enda skillnaden är du sätter högre värderingar(subjektivt) i att vissa saker har mer betydelse än andra.

Som jag ser det är det det mest rättvisa är att arrangören sätter upp ett regelverk som gäller innan turneringen, alla kan läsa igenom det. Sen vad varje individ gör av det är ens eget ansvar, aldrig någon annans. Ska man ändra regler i efterhand, då är det orättvist.

//Magnus

Skriv svar