Stort tack till arrangörerna

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

Användarvisningsbild
Serpent

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Serpent »

Bra saker:
*Ofta okej terräng på borden. Vår match på bordgrupp 7 var väldigt bra, enkel och fin terräng. Linköpingsterrängen är sjukt bra. Mer sån terräng på BSK. Samtidigt var borden inne i caféet uselt uppställda - både terrängmässigt och hur bra jämvikten var fördelad på borden under plattorna. En kille ställde sin armé på kanten av ett bord. Det brädet vek sig direkt och tre Valkyrior (konverterade, dessutom) gick i marken och såg ut att behöva extensiv lagning. Det är fan inte kul.
*Överblickbar lottning.
*Tydliga missions. Ingen risk att läsa fel, egentligen.
*Snygga arrangörer. :mrgreen:

Dåliga saker:
*Toaletterna. Jag har varit på en hel del konvent i mina dagar, och låt gå för att gamers kanske inte är de mest socialt kompatibla medlemmarna av samhället, men någon jävla ordning måste väl kunna finnas? Eller åtminstone sunt förnuft? Hur resonerade människan som lämnade en av toaletterna i skicket att den såg ut som om den sista besökaren efter uträttat värv tagit upp sagda värv ur toalettstolen och masserat in det i sittringen? För guds skull!
*Att det var all or nothing på Primary Missions. 8-0 eller 4-4 fungerar inte. Hellre då ett mellansteg med 6-2 också. För att göra det jämnare.
*Inget mission med Kill Points som primary. Ett sånt hade kanske skrämt bort lite av de förbannade ansjovislistorna (dvs IG-listor med en miljard Chimerahull)...
*Best Painted. För det första måste det gå att ha bättre belysning. För det andra måste bedömningen av målningen vara mer rättvis. Två av arméerna som var uttagna var inte snyggare än en hel del av det jag såg bara genom att promenera omkring bland borden. Hur skulle Best Painted tas ut? Sådana kriterier behövs till nästa gång. Det är åtminstone ett fall framåt från förra året, då knappt en jävel sett vinnararmén...
*Tidsschemat. Varför är det anpassat för öldrickarna? Varför börjar vi först kl.10 både lördag och söndag? Med mycket långa pauser för lunch och eftermiddagsfika? Att börja kl. 9 är inte ett problem för de som pendlar från Gbg, men att behöva köra hem strax efter 23 två kvällar i rad - särskilt på lördagen med tre matcher i benen - är inte så kul. De som stannar i Borås (om det så är för att dricka öl eller spela andra spel nattetid) har två timmar plus på oss som pendlar. Jag tycker att det är rätt trist att man valt att premiera festgänget. Men det är kanske de som sätter agendan numera?

För övrigt måste något hända med kompmallen så att den blir mer rättvis. Nu kan man packa in 12 bilar i en IG-lista och fortfarande ha komp42 på 1500 poäng. Det är stenhårt.

Överlag var det ett fantastiskt roligt konvent! Jag kommer att återkomma.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Serpent skrev:De som stannar i Borås (om det så är för att dricka öl eller spela andra spel nattetid) har två timmar plus på oss som pendlar.
Håller visserligen med dig om schemat, men en enkel lösning för dig är att stanna i Borås.
En bild säger mer än 1000 kaniner

the godfather

Inlägg av the godfather »

Hur skulle Best Painted tas ut?
på imp-con. minns inte vilket, så var det spelarna själva som fick bestämma om de skulle vara med eller inte. mycket bra, i detta ska vi också minnas didi som blev så lack på sydcon att han gett fan i hobbyn sen dess.
såpass mycket fattar nog de mesta att om man inte hör hemma i best painted så ställer man inte upp.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Om det är en turnering i Södertälje och du har möjlighet att sova i din egen stockholmska säng, bredvid din partner, skulle du inte välja det framför att sova på en luftmadrass tillsammans med 40 idioter och sedan dela dusch?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Serpent skrev:Om det är en turnering i Södertälje och du har möjlighet att sova i din egen stockholmska säng, bredvid din partner, skulle du inte välja det framför att sova på en luftmadrass tillsammans med 40 idioter och sedan dela dusch?
Självklart, jag sa inte att det var en bra lösning :D
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Arrangörerna åker från och till Varberg under konventet (87km). Så vårt val av spelschemat är väl mest en gammal kvarleva. Hänsyn till festprissar är för mig totalt främmande, jag spelar/festar inte samtidigt, förutom på Gamersweekend.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Lite plus och minus från mig...

Positivt:
- Att arrangörerna jagat bort butt-gestapo. Skönt att få spela matcherna i fred utan att bli störd av tykna femtonåringar på powertrips eftersom de har fått ansvar för att kolla om folk har betalt inträde.
- Schemat. Bra med långa pauser mellan matcherna. Dessutom var det väldigt trevligt för oss pendlare att inte behöva gå upp så tidigt på morgonen.
- Att det var tydligt med att man inte fick påbörja fler turns när klockan ringde. Då slipper man diskussioner huruvida man kommer att hinna en extra turn eller inte. Dock kanske det borde kommit en varning när det var en timme kvar.
- Matchningssystemet var bra i år. Det var mycket mer balancerat än förra året. Nu spelade det inte så stor roll vem som började lägga ut listor.

Negativt:
- Terrängen på vissa bord var rätt konstig. Att vissa bord har mer terräng än andra spelar inte så stor roll på en lagturnering eftersom det ger en viss extra dimension till matchningen att borden är olika. Men en del terrängbitar var rätt ospelbara, som t.ex. kullar som det inte gick att balansera modeller ordentligt på. Å andra sidan kan det inte vara lätt att hitta vettig terräng till 80 bord...
- Toaletterna. Inget som arrangörerna har ansvar för, men med tanke på att 40K-turneringen borde vara det i särklass största arret på BSK borde man kanske kunna ställa krav på att BSK skickar lite städpersonal då och då?
- Med tanke på belysningen bör nog Best painted vara på dagtid. Nu var det konstig belysning som varierade mellan borden.

Men som jag sa tidigare, överlag en väldigt bra turnering!

egge

Inlägg av egge »

Jag festade båda dagarna. Jag tyckte att schemat gjorde att jag inte kunde bli fullare än vad jag blev. Hade vi börjat en timme tidigare hade jag haft en timme extra med alkoholen på kvällen. Så vill man minska antal fulla personer så var schemat rätt bra. Mindre tid att supa och mer tid att nyktra till är konsekvensen av årets schema.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

jag håller med egge, att lira till halv 12 på natten tar bort stora delar av incitamentet att gå ut efter lekandet. Men det kanske bara är jag som är motvillig till att träffa vanligt folk när jag är mosig, oduschad och har huvudet fullt med nörderier.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

+ Trotts att jag inte festade i år så tycker jag schemat var väldigt bra. Det är skönt att få tid att rensa skallen, gå och kolla lite och konversera med folk mellan matcherna, samt hinna äta mat. Att börja tidigare är helt onödigt tycker jag. Det är skönt att få sova ut lite på morgonen.
+ Jag tycker det är en grym turnering med ett skitbra upplägg!!

- Jag personligen gillade lottningen förra året mycket bättre...
- Viss terräng sög verkligen, men det förstörde inget direkt, förutom ett 4-5 vånings hus..........
- Komp cap, antingen en cap per lista, eller cap per lag, typ 10 - 30 per lag eller 25 - 75 per lista.

Tack för ett bra arrangemang.

MvH

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar