RydCon 2013 Missions

9-11 juli, Ryd

Moderatorer: Mr_riot, egge

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

RydCon 2013 Missions

Inlägg av Styranimon »

RYDCON 2013 MISSIONS

General Rules
Wipe:
In the event of a wipe, the remaining player may finish his turns until the game ends. The points are then calculated as usual; the one who wipes doesn't get any additional bonus.

Fleeing Units:
Units that are falling back at the end of the game counts as destroyed and can’t deny or control any objective/deployment zone/quarter etc.

Procedure:
1. Roll-off to see who gets to choose deployment zone and who gets to deploy the first objective (if there are objectives to be deployed).
2. Roll for Warlord Traits
3. Roll for Psychic Powers
4. Roll for Night Fight
5. Roll-off to see who decides which player deploys first
6. Unless the opponent manage to seize the initiative, the player who deployed first starts the game.

Result calculation:
Skillnaden mellan båda spelares Victory Points i slutet av matchen avgör hur många tureringspoäng de båda får enligt denna tabell:
1VP - 11-9
2VP - 12-8
3VP - 13-7
4VP - 14-6
5VP - 15-5
6VP - 16-4
7VP - 17-3
8VP - 18-2
9VP - 19-1
10+VP - 20-0

Holding a quarter/deployment zone:
To do this, you need to have a scoring unit with at least a majority of the unit inside the zone. Modelwise, a model is inside a zone as soon as it touches it.

Others:
Rules for Deployment Types and Secondary Objectives are described in the almighty rulebook.

Mission 1
Deployment Type: Dawn of War

Primary objective: Placera en markör i mitten av spelbordet. Den som håller markören i slutet på varje game turn erhåller 3VP. Om ingen håller objektivet eller om det är deniat i slutet av rundan, placera då 3 markörer bas-till-bas till de markörer som redan finns. Den rundan då en person håller objektivet får denne den totala summan som har samlats vid markören.
Max 16VP kan införskaffas på detta sätt.

Secondary objectives:
*Kill the Fast ones! – Döda Fast Attack choices 1VP/each (du kan få max 2VP på detta sätt).
*Linebreaker 2VP
*First Blood 1VP

Special rule: Fast Attack choices är scoring.

Mission 2
Deployment Type: Spearhead; Quarters, alltid 12” från mitten.

Primary objective: 4 objektiv
1. Den som vann slaget om att välja Deployment Zone börjar placera objektiv.
2. Båda spelarna måste sätta det första objektivet i motståndarens quarter.
3. Den som började sätta ut objektiv får sätta sitt andra objektiv på valfri plats, men 12” från ett annat objektiv och 6” från bordskant.
4. Den andra spelaren gör samma sak.
*Om du kontrollerar ett objektiv i slutet av spelet utan någon denying överhuvudtaget erhåller du 4VP för objektivet.
*Om du kontrollerar ett objektiv i slutet av spelet, fast det finns en eller flera denying units inom objektivets range erhåller du 3VP för objektivet, och din motståndare erhåller 1VP.
*Om objektivet är deniat på något sätt så att ingen spelare håller det, erhåller båda spelare 2VP.

Secondary objectives:
*Döda Heavy Support choices 1VP/each (du kan max få 2VP på detta sätt)
*Linebreaker 2VP
*First Blood 1VP

Special Rule: Heavy Support choices är scoring i detta mission.

Mission 3
Deployment Type: Dawn of War

Primary objective: Slaughter Time! Varje enhet genererar en summa KP beroende på hur mycket den kostar i respektive Codex när du dödar den. För vart 70:e poäng så blir enheten värd 1VP mer, d.v.s.:
1-70p = 1VP
71-140p = 2VP
141-210 = 3VP
etc.
Exempelvis, Nisse har dödat 2 Chimeras värda 1VP styck, och en Leman Russ värd 3VP.
Nisse får totalt 5VP.
Men, om du förlorar en enhet så måste du dra av hälften av den förlorade enhetens VP-värde på de VP du redan har samlat.
Så, Nisse förlorade sin Paladin-enhet som kostade 4VP. Han drar av hälften av den förlorade enhetens poäng (4/2 = 2VP) och drar av denna summan från sin totala poäng.
5VP – 2VP = totalt 3VP.
Du kan få max 16VP på detta sättet.

Secondary objectives:
*Slay the Warlord 2VP
*Linebreaker 3VP

Mission 4
Deployment Type: Vanguard Strike
Primary objective: Varje spelare sätter i hemlighet ut poäng i varje quarter;
3VP i ett quarter, 2VP i två quarters, 1VP i ett quarter.
D.v.s. Nils och Erik sätter totalt ut 16VP. Detta sker direkt efter Deployment Zone’s är bestämda,
men innan det rullas för Warlord Traits etc.

Secondary objectives:
*Slay the Warlord 2VP
*Linebreaker 2VP
*First Blood 1VP

Mission 5
Deployment Type: Hammer and Anvil

Primary objective: Hold the line!
Din Deployment Zone är värd 3VP medans den neutrala zonen mellan Deployment Zones är värd 5VP, och motståndarens Deployment Zone är värd 7VP.

Secondary objectives:
*Slay the Warlord 2VP
*Linebreaker 2VP
*First Blood 1VP
*Last Blood 1VP – Funkar som First Blood, men gäller den sista enheten som dödas i spelet
(d.v.s. enheter som inte dör som ett resultat av flykt eller liknande).
Senast redigerad av 2 Styranimon, redigerad totalt 30 gång.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Styranimon »

Det kan tilläggas att dessa Missions är för tvådagarsturneringen.
Missions för endagarsturneringen kommer upp inom kort.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Hylander »

edit: glöm det...
Senast redigerad av 1 Hylander, redigerad totalt 19 gånger.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Fenris »

Mission 1
Bör inte Fast attack vara scoring då de ger VP om de dödas?

Mission 5
Borde inte den egna zonen ge fler VP än motståndarens? Det finns annars risk att man kommer överens att byta sida för 9 VP var med linebreaker, kanske bara ena spelaren som får linebreaker, men ändå.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Styranimon »

Fast Attack ska vara scoring, tack.
Det är praktiskt sett svårare att hålla motståndarens zon än sin egen, därav att den ger mer poäng.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Styranimon »

Här kommer också fredagens missions:

General Rules
Wipe:
In the event of a wipe, the remaining player may finish his turns until the game ends. The points are then calculated as usual; the one who wipes doesn't get any additional bonus.

Fleeing Units:
Units that are falling back at the end of the game counts as destroyed and can’t deny or control any objective/deployment zone/quarter etc.

Procedure:
1. Roll-off to see who gets to choose deployment zone and who gets to deploy the first objective (if there are objectives to be deployed).
2. Roll for Warlord Traits
3. Roll for Psychic Powers
4. Roll for Night Fight
5. Roll-off to see who decides which player deploys first
6. Unless the opponent manage to seize the initiative, the player who deployed first starts the game.

Result calculation:
Skillnaden mellan båda spelares Victory Points avgör hur många poäng vardera man får.
1VP - 11-9
2VP - 12-8
3VP - 13-7
4VP - 14-6
5VP - 15-5
6VP - 16-4
7VP - 17-3
8VP - 18-2
9VP - 19-1
10+VP - 20-0

Holding the big piece of terrain in mission 1:
To do this, you need to have a scoring unit with at least a majority of the unit inside the terrain. Modelwise, a model is inside the terrain as soon as it touches it.

Others:
Rules for Deployment Types and Secondary Objectives are described in the almighty rulebook.

Mission 1
Deployment Type: Dawn of War

Primary objective: Hold the ground!
Terrängbiten räknas alltid som Area Terrain, d.v.s. 4+ cover save. Om du håller terrängbiten i slutet av spelet utan att någon deniar det, erhåller du 16VP. Om terrängbiten är deniad, får båda spelare 8VP.

Secondary objectives:
*Slay the Warlord 1VP
*Linebreaker 3VP
*First Blood 1VP

Mission 2
Deployment Type: Vanguard Strike

Primary objective: Detain the corpses!
När en enhet dör, ersätt då enheten med en objective marker bas-till-bas med den sista modellen i enheten. Dessa objectives är sedan olika värda beroende på hur mycket den kostar i respektive Codex. För vart 70:e poäng så blir enheten värd 1VP mer, d.v.s.:
1-70p = 1VP
71-140p = 2VP
141-210 = 3VP
etc.
Du kan max erhålla 15VP från dessa objektiv.
Notera att om en enhet flyr av bordet, bildas inget objektiv. Inte heller om en enhet är utanför bordet när spelet är slut.
Men, om en enhet är flyende vid spelets slut, men fortfarande är på spelplanen, bildar de ett objektiv som kan hållas.

Secondary objectives:
*Slay the Warlord 2VP
*Linebreaker 2VP
*First Blood 1VP
*Last Blood 1VP - Funkar som First Blood, men gäller den sista enheten som dödas i spelet
(d.v.s. enheter som inte dör som ett resultat av flykt eller liknande).

Mission 3
Deployment Type: Roll a D3. 1 = Dawn of War, 2 = Vanguard Strike, 3 = Quarters (12” från mitten)

Primary objective: Kill the Traitors! När slaget om den som börjar deploya sker, välj då öppet två Troops choices i din armé. Om dessa enheter är döda efter spelets slut, erhåller du 5VP för varje choice.

Secondary objectives:
*Slay the Warlord 1VP
*Deadly duel: Dödar du motståndarens Warlord med din egna Warlord erhåller du 2VP.
*Linebreaker 1VP
*First Blood 1VP
*Objectives: Två objektiv ska sättas ut i de neutral zonerna (d.v.s. där ingen har sin deployment zone). Håller man objektiven i spelets slut erhåller man 3VP per objektiv, och är objektivet deniat så får båda spelare 1VP.

Mission 4 ("slutspelsmatch")
Deployment Type: Quarters (12” från mitten)

Primary objective: Placera 1 objektiv i mitten av spelplanen, och sedan 1 objektiv i mitten av de två Quarters som inte är någon spelares Deployment Zone. Mittenobjektivet är värt 6VP, medans de andra är värda 4VP.
*Om du håller ett objektiv utan några fiende-enheter som deniar, erhåller du hela värdet.
*Om du har fler scoring-enheter än vad motståndaren har scoring och denying enheter inom objektivet, erhåller du 4VP(mittenobjektivet) eller 3VP(de andra objektiven).
*Om objektivet är helt deniat så att ingen spelare håller det, erhåller båda spelare 3VP (mittenobjektivet) eller 2VP (de andra objektiven).

Secondary objectives:
*Slay the Warlord 1VP
*Linebreaker 1VP
*First Blood 1VP
*Kill the big one(s)! – Döda enheten som är dyrast i motståndarens armélista, och du erhåller 3VP.
Senast redigerad av 1 Styranimon, redigerad totalt 30 gånger.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Boggalogg »

Styranimon skrev:[bWipe:
In the event of a wipe, the player who have destroyed the opponent’s army continue to play the game like during normal circumstances. You still count both the Primary and the Secondary Objectives. You have a minimum win of 15-5, which means that you can get up to 21VP, but the one who gets wiped will always get 5VP.
Det här var inte direkt glasklart. Jag wipe-ade min motståndare i mission 1, han fick first blood och 6 poäng för objektivet, jag fickslay the warlord, linebreaker, 3 poäng för objektivet och dessutom dödade jag hans enda fast attack. Vad blir slutresultatet att rapportera på den?

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Boggalogg »

Sen en sak till, ang wipe. Är man garanterad 5 poäng om man blir wipe-ad? I så fall hade jag tjänat på att bli det i mission 2...

Bara ett par tankar efter att ha provspelat lite under dagen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Hylander »

Efter att provspelat så måste jag nog säga att en omräkning av poängen till en 20-0 skala är helt klart att föredra. I vissa missions bler det ju ointressant att skydda enheter. Det enda som är av intresse är att banka motståndaren.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: RydCon 2013 Missions

Inlägg av Styranimon »

Hörni, vi är mycket tacksamma att ni har tagit er tid och testspela missionen.
Vi gör så att vi uppdaterar reglerna lite.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Skriv svar