Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

9-11 juli, Ryd

Moderatorer: Mr_riot, egge

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av Röde »

Jag läste lite på Egges blogg häromdagen och förstår att det är så att man inte får ha fler upprepningar än 2 utanför sina troops. Eftersom jag spelar IG så undrar jag därför följande:

Är en Devil Dog, Hellhound och Banewolf tre olika val eller ses de som en och samma sak då de står under ett entry i Codexen?

Detsamma gäller Leman Russes. Är singel Russar som är olika, ex. en Vanquisher, en Punisher och en Executioner, upprepningar då de står under samma entry i Codexen? Eller är de så olika att de inte ses som en upprepning?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av Zurken »

Jag kapar tråden och lägger till lite frågor om BA codexen.

Räknas Baal Predators och vanliga Predators som samma val?
Räknas Furioso Dreadnoughts och vanliga Dreadnoughts som samma val?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av Röde »

Zurken skrev:Jag kapar tråden och lägger till lite frågor om BA codexen.
Det var tanken...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av Styranimon »

Jag tycker att Baal Predators/Predators och Furioso Dreadnoughts/vanliga Dreadnoughts inte är samma val, eftersom de inte står under samma FoC slot. :)

Men på Russ- och Devildog frågan är jag lite kluven, de har ju inte samma grundutrustning, men det är ju samma sak som Predators/Baal Predators och Furiosos/Dreadnoughts förutom att Russarna o Co. står i samma entry i codexet.
Så kanske samma sak ska gälla där?

Sedan kan man ju fråga sig om Russ-skvadroner också, får man ha 2 Russ-skvadroner eller bara 2 Russar totalt?
Jag tycker i detta fallet att det är units man ska gå efter.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av LillePer »

Ingen blir ledsen om man möter 9 russar. Jag är också tveksam till att straffa någon för att ta en av varje russ. Men men, upp till egge och Pontus.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av egge »

Jag har tänkt mig ta bort restriktionen om "samma typ" angående exempel såsom att ven dread och vanlig dread är samma sak för dubbling. Jag tänker gå enbart efter själva valen i sig.

D v s att en baal predator är inte samma val som en predator destructor men en predator destructor är samma val som en predator annhilator.

För Ig innebär detta att du inte får ha 3 leman russ som olika val (alltså att en executioner är detsamma som en vanlig leman russ). Du får dock ha upp till 6 leman russ uppdelade på två olika enheter.

Likaså får man ha 6 fast attack fordon (hellhound och vad de andra nu heter) men du får bara ha max 2 enheter. Så alla devil dogs, hellhounds och banewolf räknas som samma typ utav val. Så max 6 tanks utav dessa uppdelat på 2 enheter är tillåtet.

Svarar detta på era frågor?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av Röde »

Jupp. Det är svar nog. Då vet jag hur min Heavy resp. Fast sektion ska byggas.

Hur tänker du kring upprepningar av enheter som blir "troops" för att man köpt en viss karaktär? Får man spamma sådana enheter? Med andra ord, ska jag förvänta mig att möta listor med 36+ Purifiers?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av egge »

Det finns så många saker man kan komma förbi ett sådant system med. Vad jag än kommer säga så kan man alltid gå runt det. Jag har satt kompkostnaden på arméer med egentligen okompat i tanken. GK köper in sig på 12 poäng (maximalt en armé kan kosta) och då har jag ändå tänkt mig 4 psyfledreads och massa spam av andra enheter, vanligan fuksigt tillfixade till Troops på grund utav överdrivet för bra karaktärer. Så ja, du kan förvänta dig att få möta massa 3-manna warrior grupper med 3 meltor i razorbacks eller massa purifiers. Mitt system antar att folk kommer vilja spela med det.

Tänk på dock att det kommer vara KP i samtliga uppdrag. Likväl som 4 seize ground samt 2 capture and control. Vi kommer alltså spela samma uppdrag (fast med olika uppställningar) i samtliga missions.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

War_Cry
Inlägg: 191
Blev medlem: 10 sep 2009, 10:07

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av War_Cry »

Var påängen spikade till 2000?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Förtydligande av begränsningar i listbygget plz

Inlägg av Röde »

Bara så jag vet vad jag ska bygga listan efter så. Nu förväntar jag mig Purifierspam så då blir min lista därefter. Jag förväntar mig således att möta astråkiga enformiga listor med 3+ fearless-arméer som kan skjuta hårt, slåss hårt och trollar hela tiden.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar