Målningsbedömning RydCon 2011

9-11 juli, Ryd

Moderatorer: Mr_riot, egge

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Målningsbedömning RydCon 2011

Inlägg av egge »

Här är målningsmallen med förklaringar till årets RydCon. Jag ber om ursäkt för det sena släppet. Märk att allting är subjektivt. Min förhoppning är också att skriva två kommentarer till varje armés bedömning för spelarna att ta år sig ifall de vill. Märk att det är endast en person som kommer göra bedömningen och inga spelare får vara med vid tillfället.

Först upp är biten som räknas in i best general:

Armén är målad 0-3p
Om armén är godkänd tabletop är det 3p. Jag har satt gräns för att jag är trött på folk som gör klart minimala saker för att klara mallen. Det är inte svårt att ha en standard tabletop och det är inte svårt att komma till 3p. Men det finns arméer som känns för enkelt gjorda eller för oklara för att få max här men de bör vara i minoritet.

Inget inlånat 0/2 p
Ser det ut som inlånat så inga poäng. Spela med er egna armé och se till att den är gemensamt temad. Även arméer som är "inlånade" typ inkvisitors e t c skall vara likadant målade eller i samma tema som tydligt visar att enheten inte är gjord för en annan armé.

Konsekventa baser 0/1 p
Basa allt och se till att de har samma tema.

WYSIWYG armén 0-2 p
Den mer kontriversiella delen av mallen. Ser er armé ut att passa in i olika delar och den bättre armén används är det ett klart straff. Space wolfs skall vara space wolfs. BA skall vara temade röda eller temat på annat, tydligt sätt. Lägre straff kommer ges till arméer som jag anser vara sämre. Så jag kommer inte vara lika hårda på Blood angels som marines som om du spelar marines som BA. Specialkaraktärer måste vara speciella för att visa att de är en specialkaraktär. På detta kommer jag vara stenhård.

WYSIWYG wargear 0-2 p
Se till att vara konsekvent med WYSIWYG. Men tänk på att detta kommer jämföras med andra arméer. Så om du har dozer blade på ett fordon och inte har det i listan är det inte full pott. Även om alla fordon har dozer blade på modellen och du inte

Känns armén färdig 0-1 p
I detta ingår att din armé skall vara klar. Du skall inte ha en falcon sjukt snygg och "tänker måla upp den andra till nästa turnering". Armén skall vara klar. Har du någon karaktär speciellt snyggt målad - visst men är det klara klassskillnader mellan enheter så kan det bli straff. Detta kan även gälla om du målade enheter för länge sedan och har ökat din målningsklass till den senaste enheten tillagd i armén.

I samtliga ovanstående fall är det enkelt att ha full pott. Spela med din färdigmåladearmé och se till att de har gemensamt målningsschema, basning och grundläggande tabletop. Spela med den armén som folk kommer tro att din armé är när man ser det första gången.

Utöver ovanstående punkter kommer även följande gälla till best overall:

Hur snygg är armén på taletop? 0-8p
Alltså hur snygg kommer din motståndare att tycka armén är när ni spelar. Inte på detaljnivå! Exempel är att arméer som får avdrag på WYSIWYG armén kanske får mer bonus för sin unika look här.

Hur cool är armén? 0-3p
Här går det inte lite WOW effect och hur häftig armén är. Väääldigt subjektivt.

Hur snygg är armén på nära håll? 0-3 p
Detaljer detaljer och detaljer.

Hur coolt är temat i armén? 0-3 p
Ett bra unikt tema ger bra poäng.

Hur snygga baser? 0-3 p
Gissa. Det är inte så jättesvårt att nå tre poäng här. Målat grus och något som gör baserna unika (i en del fall räcker det klart inte med bara gräs på basen).

Totalt ger hela målningsbedömningen 33 p men 13 av dem kommer folk kunna uppnå utan problem.

Hoppas ni finner målningsmallen acceptabel och inte särskilt överraskande.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Målningsbedömning RydCon 2011

Inlägg av Blom »

Ser ut som en bra subjektivt målnings bedömning :D

Jag gissar att min armé kommer få 20-24 på totalen lite brående på hur gnällig du kommer va Egge ;)
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Målningsbedömning RydCon 2011

Inlägg av Katarsis »

egge skrev:Specialkaraktärer måste vara speciella för att visa att de är en specialkaraktär.
Jag har en Eldrad som är en vanlig (läs snygg) Farseer fast med Eldrads Staff of Ulthuan, bu eller bä?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Målningsbedömning RydCon 2011

Inlägg av egge »

Katarsis skrev:
egge skrev:Specialkaraktärer måste vara speciella för att visa att de är en specialkaraktär.
Jag har en Eldrad som är en vanlig (läs snygg) Farseer fast med Eldrads Staff of Ulthuan, bu eller bä?
Svårt att säga så här på rak arm. I värsta fall ett poängs avdrag men inte mer kan jag garantera. sorry
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Målningsbedömning RydCon 2011

Inlägg av Katarsis »

@Egge: Good enough. Hade gärna sett ett tak på hur mycket målningspoäng man kan tillgodoräkna sig men det är väll en smaksak.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Målningsbedömning RydCon 2011

Inlägg av Röde »

Mina Marines är åtminstone mer målade än vad mitt Death Guard var för två år sedan så jag är glad för de poäng de får. De är långt ifrån färdiga men jag har sett sämre som ansetts vara helt klara. ;)

Min Dread och min Storm kan nog dra ner poängen en del då de är det som är minst "färdigt". Allt har iaf färdiga baser och 3+ färger samt någon wash. Det betyder iofs att min armé kan vara en av dem som Egge kommer att störa sig på då jag målat upp detaljer för att få dem "spelbara". Om så är fallet så får det vara så. Jag kanske kommer ha listan färdigmålad till nästa RydCon.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Målningsbedömning RydCon 2011

Inlägg av egge »

Mina kommentarer på folks arméer finns nu att tillgå på min blogg.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar