RydCon 2011 1-3 Juli

9-11 juli, Ryd

Moderatorer: Mr_riot, egge

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:
HeadWar skrev:Jag tycker att vi har en placeringslista med målningspoäng, och en utan.
:lol: Hur visste du det!?
Jag känner dig. ;)

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

imp skrev:
egge skrev:...eller en målning som inte passar codexet.
Så man får alltså minus om man t.ex. spelar ett sucsessor chapter? Eller om man följer GWs regler och använder specialkaraktärer till ett annat chapter?

Edit: Tycker nog att målning som inte passar codexet, vad nu det skulle vara, passar bättre under overall än best general.

Vad finns det som säger att det inte kan finnas gröna BA-sucsessors? (Förutom du Egge)
Jag vet att detta är emot vad många tycker. Jag är dock arrangör och har beslutat mig att köra på den linje jag tycker det skall vara. Jag försöker här motivera varför jag tycker som jag tycker. Jag förstår helt att folk inte håller med men hoppas att ni kan godkänna min inställning att jag vill ha det på det sättet jag vill ha det när jag arrangerar. Även om ni inte håller med:
Jag har spelat lila marines med tyranidbitar. Coolt tycker många. Ungefär en per turnering tyckte att det var jobbigt. Ungefär en varannan turnering spelade fel eller misstolkade mina figurer. Jag vann matcher på grund av sådan misstag vid något skede i matchen och trots att båda tyckte att det var så små saker att vi jämnade ut det med andra saker till motståndarens fördel. Detta har gjort att jag tycker att det är fel att med sina figurer ens ha möjligheten att lura motståndaren. Efter många diskussioner så har jag ändrat inställning att det är ok att ha andra figurer för sina specialkaraktärer - så länge man inte kan tolka karaktären som en annan specialkaraktär - och så länge specialkaraktären faktiskt är special. En vanlig commander tycker jag fortfarande inte är abbadon.

Jag tycker att det räcker med att det finns potential att motståndaren tänker "det är dark angels" i tredje matchen för att man skall kunna få orättvisa fördelar. I ett mer löst klimat tycker jag det är ok. Det är därför jag inte ger avdrag för overall winner på RydCon. Men när det är mer tävlingsinriktat, och särskilt när det inte är målningsbedömning (där sådant subjektivt kan komma in genom den subjektiva bedömningen) anser jag att det är väldigt viktigt att vara så korrekt som möjligt. Det är därför jag ger minus till gröna space wolfs och ultramarines-blood angels.

Detta gäller mest specifikt space marines som ofta spelar BA och space wolfs för det enda skälet att de är bättre codex. Med tillåtelse utav detta så får dessa spelare, enligt min erfarenhet, även fördelen att motståndaren kan göra något mikrobeslut baserat på att de i ett ögonblick vilket jag inte tycker är rätt. Jag baserar detta på min erfarenhet där det skedde ett misstag från motståndarens sida ungefär var tionde match.

Jag tycker också det är faktiskt tråkigt när spelare gör en armé som tydligt tillhör ett annat codex men spelar med ett bättre. Och jag tycker det är fel i ett tävlingsinriktat klimat - såsom best general troligen kommer vara på RydCon.

Detta sagt så kan Blood angels teoretiskt vara gula. Så länge det är hårt temat på Blood angels. Det räcker inte med att ha med deras fordon utan armén måste kännas BA.

Jag ber om ursäkt för att folk inte håller med men vidbehåller min inställning till att det är viktigare med korrekta teman och målning vid ett tävlingsklimat än i ett kompis-klimat. Jag hoppas att ni inte känner att ni vill dra er ur turneringen för detta. Jag vidbehåller också en inställning att folk spelar inte med bättre codex för att de tycker det är roligare codex utan för att det är bättre. Jag ill också gynna dem som har gjort hårt temade arméer på andra codex och tycker inte man skall ge fördelar till de som har målning som kan förvirra codexval.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Kreufeldt
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 apr 2011, 18:52

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Kreufeldt »

Så rätta mig om jag har fel:

Jag kommer få avdrag eftersom min Pedro Kantor bara är till hälften mörkblå och inte har röd kraftvante?

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av speedfreek »

Det är väl snarare så att din Pedro Kantor får minus om hela armén inte är Crimson Fists?

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Blom »

får man minus om vect och hela flottan är benvit och inte svart? ....
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

Du får minus om pedro kantor ser ut som en vanlig commander.

Märk också att jag släppt detta med specialkaraktärer rätt rejält. Men du kan inte använda en vanlig commander för att visa att det är kantor.

Så om du känner att din specialkaraktärs modell inte känns speciell utan mer som en vanlig commander så kan du använda kantors egentliga modell så är saken biff.

Är du med?

Jag tycker också att generella space marines är generella space marines. Alltså codex space marines. Vilka arméer du har däri samt målningen är mindre viktigt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Seregon »

Så gröna Space Wolves skulle vara helt okej så länge de använder massor av SW-bitz? Det är då alltså inte färgen så mycket som hur hela armén faktiskt är modellerad? Det känns vettigt.

Hur skulle det funka med helkonverterade counts-as-arméer? Mechanicus/Dark Mechanicus? Squats? Soul Drinkers? 13th Company?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Skulliz »

Seregon skrev:Hur skulle det funka med helkonverterade counts-as-arméer? Mechanicus/Dark Mechanicus? Squats? Soul Drinkers? 13th Company?
Det om något är ju förvirrande modeller så jag antar att de ger minus?

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

Skulliz skrev:
Seregon skrev:Hur skulle det funka med helkonverterade counts-as-arméer? Mechanicus/Dark Mechanicus? Squats? Soul Drinkers? 13th Company?
Det om något är ju förvirrande modeller så jag antar att de ger minus?
Då det är subjektivt så är det väldigt skillnad från fall till fall. När man tittar på armén och säger "fan vad coola eldar" och det är IG så blir det antagligen minus. Det beror lite på hur bra jag anser codexet är också. Om det är Tau som grund kommer jag inte vara lika hård som om det är BA.

Samtidigt är detta inte världens minus. Jag tror det kommer ligga på en till två minuspoäng.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Jocke Rapp »

Heja Kreufeldt (som uppenbarligen har återuppstått)!

Skriv svar