RydCon 2011 1-3 Juli

9-11 juli, Ryd

Moderatorer: Mr_riot, egge

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

Årets 40k turnering för spelare som är beredda på udda saker är här!

Grundläggande fakta:
*40k turneringen börjar på lördagen ca kl. 10 (schema kommer senare)
*60 Platser i 40k turneringen
*1750 poäng
*5 matcher swiss. Första lottningen kommer vara baserad på spelarnas ranking.
*Sverige FAQ:en gäller med två undantag:
1. När en karaktär ämnar att lämna en enhet så räknas han inte som att han har varit med i enheten i den rundan när det gäller hastigheten han får lämna enheten (har han jump pack kommer han få använda det när han lämnar enheten, även om enheten är infanteri). Du får flytta enheten eller karaktären först, i vilken ordning du vill (du kan alltså flytta enhten och sedan bestämma om karaktären skall fortsätta vara med i enheten eller gå med denne åt ett annat håll). En karaktär kan inte gå ur och in i samma enhet under samma runda.

2. Fordons hull kan täcka LOS och ge cover till målet, även från sina egna kanoner. Undantaget är det om fordon har vridit upp sig så att det är centrerat på målet med sin front. Alltså: Kanonerna kan inte blockas av fordonets egna hull om fordonet har vridit upp sig mot mitten av enheten (räkna mitten av de två yttersta kanterna på målet).

RydCons twister:
Turneringen kommer tekniskt sett delas upp i två delar. En del kommer vara gällande på rankingpoäng och svenska40k touren och kommer vara i princip okompad. En del kommer även ha en 30 poäng subjektiv komp som kommer läggas på i slutet (men inte gälla för rankingen eller svenska40k touren). Spelare kommer inte kunna få flera pris.

Priser kommer ges för:

1-3:a best general.
Detta är för rankingen och svenska40k touren. Battlepoints och en straffmålningsmall kommer användas. Pris kommer vara små plaketter/bucklor.

1-3 Best overall winner
Battlepoints, målningspoäng, straffmall och tilläggskomp kommer användas. Pris kommer vara Bucklor och presentkort och kanske något till.

1-2 Best army/painted
Utsedda utav en jury - kommer inte ha något med målningsbedömningen och göra men det är troligt att dessa två priser säkert har bra i målningspoäng. Priser kommer vara Bucklor, presentkort och kanske något till.

1-3 Sportsmanship.
Pris kommer vara Bucklor, presentkort och kanske något till.

Plus lite tröstpris.

Rankingen på dessa priser kommer vara följande:
1:a best general, 1:a best overall, 1:a best painted, 1:a best sportsmanship, 2:a best general, 2:a best overall, 2:a best painted, 2:a best sportsmanship, 3:a best general, 3:a best overall, 3:a sportsmanship.

Detta betyder att om du har kommit tvåa i målningstävlingen och tvåa i best overall så får du pris för best overall men inte för best painted. Detta kan slå väldigt konstigt. Vi vet. Vi vill ha det så här. Vi har inga problem med att det blir konstigt för Er. För vi är arrangörer och gör det vi tycker är kul med vår turnering. :wub:

Uppdrag:
Uppdragen kommer samtliga kunna potentiellt ge 17 poäng totalt (men inte nödvändigtvis). Alla matcher kommer minst vara 6 rundor och det kommer bli en 7:e runda på 5+. Uppdragen kommer givetvis vara i test format (som alltid) men kommer vara klart mindre komplicerade i jämförelse med andra år. Ett utkast på uppdragen finns på egges40k.wordpress.com
Komp

Kompen kommer vara satt subjektiv med de fördelar och nackdelar det innebär. En "when in doubt...punish"-strategi kommer användas vid bedömning. Alla listor får en bedömning från 1-10 som sedan gångas med 3. Snällaste listan får 10 i komp (-isch) och sedan jämförs de andra i hårdhet. Hela spannet kommer inte garanterat användas men då rankingen är baserad på den okompade delen så är det rätt troligt att någon får 1 i komp men det är inte tänkt att någon garanterat får 1 i komp.

Använd gärna kompmallen om ni utgår för vad som gör en lista hårdare och snällare men räknar ni ut er komp i mallen bör ni lägga till en modifikation på -50 för att garantera att ni inte blir besvikna.

Målningsbedömning
En mall som inkluderar en straffbit och en bedömningsbit kommer användas. Mallen kommer presenteras senare men folk kan räkna med något liknande från förra året.

Anmälan
Anmälan sker genom betalning till konto 8006-9,3 119 696-7 (swedbank) där ni skriver in initial plus efternamn (så långt det går) som meddelande. Exempelvis: "E. Robertsson".

Kostnad för konventet är 300 kr. I detta ingår anmälningsavgift, lunch lördag, frukost söndag och lunch söndag. Övrigt som ni kan betänka kommer kosta är grillning på lördagskvällen (RydCon fixar grill och kol), frukost på lördagen (20 kr - betalas på plats) och cafeteria-gott.

Betalning på plats kostar 350 kr.

Mugg kostar 20 kr och då ingår gratis kaffe under helgen. Muggen skall betalas med anmälningsavgiften för den kommer vara namnspecifik.

Ni skall även, efter betalning, skicka ett mail till ryds_sf@hotmail.com där ni skall skriva:
*Namn
*Personnummer
*Telefonnummer
*Om ni skall ha mugg (20 kr extra)
*Om ni inte kommer sova på konventet såsom i tält eller husvagn (25 kr rabatt)
*Summan ni har betalat in
*Övrig information såsom allergiker eller vegetarian.

Exempel: Patrik Thoren anmäler sig till rydcon. Han vill ha mugg och kommer ha med sig sin husvagn. Han skall då betala 300+20-25 = 295 kr. Han betalar via bankgirot och skriver som meddelande P. Thoren. Samma dag eller nära så skickar han ett mail till ryds_sf@hotmail.com där han skriver med ovanstående uppgifter.

Ingen är anmäld förrän betalning är inkommen och mail mottaget. När vi får betalningen kommer vi snarast att uppdatera anmälda- listan så att ni kan se att allt står rätt till. Har det gått en vecka från er betalning eller mail så kontakta mig, Erik (egge på forumet), antingen genom PM, tel 0735-79 42 84 eller "house calls" och skäll på mig.

Inskickning utav listor
Armélistor skickas in i textformat i mailet (ej i egen fil) med relevant information senast den 27/6. Ni har alltså måndagen att fundera ut om eran lista funkar. Men kl 23.59.59 skall den vara inne. För sen lista ger -2 poäng per dag. Jag kollar klockan på min mail och de som är försenade får avdrag.

Anmälda:
1. Mats Ljungkvist Lista mottagen
2. Erik Malm Lista motttagen
3.
4. Daniel Tavast Lista mottagen
5. Robert Johansson Lista mottagen
6. Pär Nordlund Lista motagen
7. Håkan Karlsson Lista mottagen
8. Per Bengtsson Lista mottagen
9. Roger Ringius Lista mottagen
10. Magnus Forslund Lista mottagen
11. Andreas Holm Lista mottagen
12. Richard Petersson Lista mottagen
13. Tomas Lidholm Lista mottagen
14.
15. David Ek Lista mottagen
16. Henrik Lampén Lista mottagen
17. Samuel Sandholm Lista mottagen
18. Henrik Oskarsson Lista mottagen
19. Jimmy Hesselberg Lista mottagen
20. Jon Hallin Lista mottagen
21. Pär Hylander Lista mottagen
22. Jeppa Resmark Lista mottagen
23. Jimmy Johansson Lista mottagen
24. Magnus Wendel Lista mottagen
25. Per Sturesson Lista mottagen
26. Alexander Merinen Lista mottagen
27. Håkan Schönkvist Lista mottagen
28. Andreas Salomonsson Lista mottagen
29. Helmer Jonelid Lista mottagen
30. Erik Nillson Lista mottagen
31. Joakim Blom Lista mottagen
32. Robert Gustafsson Lista mottagen
33. Michael Carl Lista mottagen
34. Sebastian Holm Lista inskickad
35. Simon Holm Lista inskickad
36. Johan Bengtsson Lista mottagen
37. Olof Ester Lista mottagen
38. Jacob Strasser Lista mottagen
39. Adam Schmidinger Lista mottagen
40. Björn Uddgård Lista mottagen
41. Daniel Kirby Lista mottagen
42. Mattias Englund Lista mottagen


Fått lista men inte betalning:
Anders Erestam

Pending investigation


Schema
Lördag:
10.00 Upprop
10.30-14.00 Match 1
14.00 Lunch
15.00-18.30 Match 2
19.00-22.30 Match 3

Söndag
08.30-12.00 Match 4
12.00-12.30 Lunch
12.30-16.00 Match 5

Märk att vi kör kortare lunch dag två. Jag räknar med att folk kommer vara klara tidigt ändå. Jag kommer lägga DOW updrag på match 4 för att ytterligare skynda på den matchen så jag tror vi kommer ha gott om tid för att äta.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Nefrums »

egge skrev: Uppdrag:
Uppdragen kommer samtliga kunna potentiellt ge 20 poäng totalt till båda spelarna (men inte nödvändigtvis). Alla matcher kommer minst vara 6 rundor och det kommer bli en 7:e runda på 5+. Uppdragen kommer givetvis vara i test format (som alltid) men kommer vara klart mindre komplicerade i jämförelse med andra år. Mer info kommer senare.
Tänk nu till ordentligt på uppdragen så att alla uppdrag blir värda lika många poäng..
ett uppdrag som kan bli mellan 8-12 och 12-8 är inte vält 20 poäng utan bara 4 poäng samt 8 bonus för att man inte lämnade walk over..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

Sorry, man. Förstod inte vad du menade. Uppdragen kommer att antingen kunna generera 16 eller 20 poäng i dagens läge. Vinnaren kommer dock oavsett vad bara max få 16 poäng och de extra fyra poängen är poäng som låses upp när han håller på och förlorar. Jag garanterar att detta inte har testats på några turneringar och igen kan det bli konstigt. Men det skall det vara.

Hur som helst så blir det lika mycket poäng som kan vinnas utav vinnaren oavsett om det WO eller inte. D v s 16 poäng. Kanske 17, får se när jag faktiskt börjar skriva uppdragen...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Blom »

Så RydCon kommer vara en okompad turnering med subjektiv komp ? :roll:
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

Vill du vinna rankingpoäng - spela okompat.
Vill du vinna priser - spela kompat.
Du väljer...det är hela poängen. Tycker du det är jobbigt att göra arméer till subjektiv komp - spela okompat och gör din armé så hård som du vill. Vill du bara spela det du vill så finns det två sätt du teoretiskt kan vinna på.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av L3go »

så för att förtydliga:

det handlar inte om två separata turneringar, utan igentligen står valet mellan att
1: spela hårdare lista och få rankingpoäng.
2: kanske spela något snällare, och offra rankingpoäng för att få lite bonuspoäng i slutet


har jag förstått rätt?
om så är fallet måste det väl bli två resultatlistor?
en för resultaten av matcherna, varefter rankingpoängen räknas ut
och en annan där kompen läggs på för dem som så önskar
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

L3go är spot on. Och man kan inte få två priser. Men det handlar inte om att du anmäler dig till olika turneringar. Du anmäler dig till en turnering där det finns olika priser varav endast vissa variabler går till rankingen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av speedfreek »

Det vore väldigt bra med komplottning.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av Röde »

What to do, what to do...

Eftersom jag valde familjeutflykt före spel på förra RydCon så var jag helt inne på att åka i år. Nu är jag lite kluven. Som Nefrums är inne på så kan det bli en del krockar och ev. sura miner. Förklara gärna hur ni som arrangörer resonerar kring hur detta ska undvikas.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: RydCon 2011 1-3 Juli

Inlägg av egge »

Röde skrev:What to do, what to do...

Eftersom jag valde familjeutflykt före spel på förra RydCon så var jag helt inne på att åka i år. Nu är jag lite kluven. Som Nefrums är inne på så kan det bli en del krockar och ev. sura miner. Förklara gärna hur ni som arrangörer resonerar kring hur detta ska undvikas.
1. Jag tycker man skall få spela det man vill och ändå kunna spela till sig ett pris.
2. Det har inte testats innan.
3. Jag ser inte hur det skall bli sura miner för att någon för en enkel eller svår match-up på just Rydcon till skillnad från andra turneringar. Jag tror ingen kommer kunna övertyga mig om att en eller ett par lätta matcher inte är en ovanlighet på andra turneringar.
4. Jag ser inte heller nackdelen i systemet för en turnering som inte fokuserar på en tävlingsinställning. Snarare ser jag fördelen att folk faktiskt kan spela med det de vill och ändå få pris.
5. Jag lägger ut turneringsinformationen. I den innehåller det att RydCon inte är en stenhård tävlingsinriktad turnering. Jag som arrangör säger att turneringen är menad som en avslappnad tillställning där inställningen är att ju fler som får pris desto bättre. Sedan är det upp till spelarna att inte bidra med sura miner när de känner till systemet.
Varför krångla, Nu tänker jag åka oavsett, men kan det inte få vara som förr? Okompat
Jag ser inte skillnaden. Turneringen är fortfarande okompad. Men för de som har snällare arméer och tycker om att spela sådana eller för de som gillar att spela vad de vill som inte alltid är bäst, finns det flera chanser att få pris. Jag ser inte heller krånglet för spelarna. Välkommen!

Angående okompade listor och kompade listor så är jag av åsikten att sådant framkommer alltid i någon form på alla turneringar ändå, nybörjare får stryk av de bästa, en för lätt kompad armé ger stryk åt en för hårt kompad armé och folk hoppar för lågt eller för lågt på swissen, att lägga till att folk får spela med det de vill och ändå kunna vinna tror inte jag kommer ge några extrema skillnader mot vanliga fall. Skillnaden mot rydcon är också att om du spelar med en snäll lista på okompad turnering så får du skylla dig själv (och här kan du ändå få en första plats) och spelar man med en hård armé på en hårt kompad turnering så får man ta smällen (här kan du få en första plats). Jag tror inte att det kommer bli så stora skillnader från en vanlig turnering. Turneringen framhäver att du får spela med vad du vill och ha ändå goda chanser att få pris till skillnad från kompade turneringar där du inte får ha för hårda arméer och okompade turneringar där du inte får spela med det du vill (om inte det är de bästa enheterna).

Som skrivet i första posten. Kan det bli konstigt? Jepp. Men det är fan inte helt säkert att det kommer bli det. Jag tror faktiskt att få kommer märka så stor skillnad när swissen kickar in. Så är det önskvärt att okompade och kompade listor skall mötas? Ja! Jag anser att det händer ändå på turneringar med undantaget att antingen är den okompade listan körd, turneringsmässigt eller den kompade. Jag tror också att systemet kommer ge fler oväntade personer som får pris, vilket jag tror kommer göra turneringen mycket roligare för många då de flesta kommer känna att de har chans att få pris.

Jag är inte säker på hur jag mer kan motivera... Vi vill testa detta system. Det ger fler priser till folk, uppmuntrar i större grad för att folk skall få spela det de vill och spelarna som inte bryr sig kan bara gå dit och spela det de vill utan att behöva bry sig.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar