Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

9-11 juli, Ryd

Moderatorer: Mr_riot, egge

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av Snot »

Vad avgör vem av Roberterna som kommer på fjärde plats btw? Målningen eller BP? (Just nu är den bara sorterad på namn, och J kommer före ' )
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av Jocke Rapp »

Snot skrev:Vad avgör vem av Roberterna som kommer på fjärde plats btw? Målningen eller BP? (Just nu är den bara sorterad på namn, och J kommer före ' )
Det avgör arrangören. Om det däremot finns två personer på fjärde plats så delar de placeringen.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av Snot »

aha ok, inte för att dom där poängen spelar någon egentlig roll, jag är bara nöjd med att vara tillbaka på min "eviga fjärdeplats" :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av egge »

Lista kommer upp imorgon.

Målning var avgörande för tie-break och vid något fall även antal vunna matcher.

Jag tackar alla som varit närvarande. Nästa år är det följande som vi tar åt oss:

- Saker att göra mellan matcherna. Det var rätt många som hade tid över. Vi tar gärna förslag.
- Bättre skrivna mission. Jag försöker alltid fixa dem så gott det går men är helt klart inte särskilt bra på att förmedla reglerna på ett bra sätt. Samtidigt är det ett avgörande jag gör: Antingen sjukt enkla missions, som blir rätt och som gör mig mindre sugen på att hålla en turnering. Eller de missions jag faktiskt vill ha i turneringen, vilket garanterat kommer leda till missförstånd och oklarheter och då drabbar mer spelarna. Vi har inte annonserat ut rydcon som en turnering som satsar på stenhård tävlingsanda och jag kommer nog ändå testa saker nästa år.
-Jag gillade systemet med att det kunde delas ut 20-28 poäng per match
-Vi har inga planer på att utöka turneringen till fler än nuvarande 60 platser.
-Lista kommer nog krävas vid anmälan med kraftiga minus om den skall ändras efter kontrollering.

Saker som vi vill behålla:
-Riktig mat
-Lite test-missions
-Två dagar
-Den trevliga stämningen.
-Rök maskinen och den upplysta lavan.
-Ett komp system som ger variation till turneringarna. Finns inga okompade turneringar så kommer våran vara okompad. Finns det okompade och mall-turneringar så kommer det vara subjektiv komp. Finns det bara okompade turneringar och de med subjektiv komp så använder vi oss av mallen. O s v.
-I *hjärta* Thorén-priset för de som är närvarande på turneringen och anses gynna 40k-sverige.
-En lika utdragen prisutdelning.
-Våga använda sig av de house-rules som jag, som arrangör, vill ha med.
-Personalen som ställer upp och fixar mat och städar.
-Omflyttning av matcher på den lägre 50%-en så man får mer varierat motstånd.

Annars tar jag gärna kritik på turneringen i övrigt!

Igen tackar jag alla som är där och gör att turneringen blir så lyckad som jag anser att den är.

/Pontus och Erik
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av egge »

Jag vill också påpeka att jag kan tänka mig att ta en diskussion via PM om någon undrar hur jag tänkte vid målningsbedömningen. Jag tror jag kommer ihåg de flesta sakerna jag bedömde.

När ni skriver ett PM så var snälla och beskriv Er armé också, utöver namn. Alltså hur armén ser ut, färger e t c.

Mitt mål var att nästan alla skulle ha 14 i målning men det var många som skippade vissa saker och därefter blev en standard armé runt 10-13 poäng.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av Snot »

Jag är väldigt nöjd med dom konstiga missionsen trots deras skumma upplägg.

Jag har dock 2 saker att påpeka.

Vissa deployments och vissa IGO's var extremt svåra att klara med vissa arméer, och jag upplevde att närstridsarméer eller short-range shooting/mobil shooting har extremt mycket lättare än många andra arméer.

Sen är jag nu fullt övertygad om att %-KP är ett väldigt dåligt system, det blir bara grädde på moset om du redan krossar din motståndare.

Jag hörde någon nämna ett amerikanskt system där man får 6 KP att dela ut på sin armé. Kanske vore något?

Sen ser jag gärna att KP inte ersätter VP, utan isf blir ett tertiary mission. Eller kanske ett quaternary mission? Vem vet vad nästa rydcon erbjuder.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av Michael Carl »

Förhoppningsvis skall min syster inte gifta sig nästa år igen, så 2011 kommer jag dyka upp ;)

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av xdanskx »

vart är resultaten då??
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Mr_riot
Inlägg: 753
Blev medlem: 31 mar 2009, 21:00

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av Mr_riot »

Hejsan!

Till att börja med så vill jag skicka ett stort tack till alla som kom till Rydcon jag hoppas att ni hade det trevligt och fick en bra spelupplevelse. Våran ambition och grundtanke med rydcon var att skapa en lugn, trevlig och avslappnad spelupplevelse där man slipper leta efter skräpmat och kan spela på snygga bord. Terrängen lämnar fortfarande mer att önska men som arrangör lovar jag bättre terräng för varje år, ekonomi och tid är två aspekter som gör att det inte alltid finns så mycket handlings utrymme för Rydcon som man önskar.

Skriv gärna personligen via pm eller mejl om det är något ni funderar på till nästa års rydcon (som prälleminert) kommer att ligga helgen före midsommar nästa år.

Återigen ett enormt tack till alla som hjälpt till för att göra Rydcon till det konvent som det är, både deltagare och medhjälpare.

Några personliga tack : Ica nära Ryd, som gjorde att min faktiska ekonomi inte självdog detta året. Pemi-tryck som tryckte upp hundratals informationsblad SCA i urshult som stod för frigolitskivor. Erik/ Egge som utöver all praktiskt hjälp skrivit några fantastiskt bra scenarion. Mor& far, Flickvännen Nina oc svärfar Åke och Tommy för all hjälp som får Rydcon att snurra. Andreas för sponsringen med frigolitskivor samt att ha ordnat med bidrag för Rydcon. Samtliga väsare som hjälpt till med allt från att ställa iordning, plocka ner lokalen till att förbereda frokust och göra iordning frokust.. Jimmy för sponsring av Sylt, och Håkan S för hans effektiva städning, plockning av disk, iordningsställande av frokust etc.
Slutligen kulturkommissariatet för sponsring av priser.


Så mindre än ett år till nästa Rydcon dags att börja planera…;) Mvh Pontus

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Rydcon 2010 mer info på www.Rydcon.se

Inlägg av egge »

Vill påpeka att korten tagna under turneringens gång är uppe på rydcon.se Någon länk var konstig så här är direktlänken:

http://galleri.rydcon.se/#1.0
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar