Målningen på Gothcon

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av Gonka Koff »

Jag borde kanske inte lägga mig i eftersom jag förmodligen inte kommer att åka till GC inom överskådlig tid eftersom den alltid är på påsken. Dock är jag varje år avundsjuk på de som åker och speciellt i år. Det som lockar mig är den "feststämning" som GC på nåt vis har. På klubben (RT) har det varit full med folk som målat, pysslat och gjort fint inför GothCon. Eftersom det är subkomp är det en passande turnering för att testa och bygga efter nåt coolt koncept man gått och klurat på länge men som skulle vara för kasst för att spela på "vanliga" turneringar.

En massa spelare planerar sitt armébyggande med målet att bli klar till GothCon för att där visa upp sina gubbar. Så på sätt och vis har communityn GothCon att tacka för en hel del av de snygga arméer som finns i Sverige och som ökar spelupplevelsen på de turneringar där de sedan dyker upp igen.

Till och med en gammal anti-komp hårdspelare som jag tycker att detta är det häftiga med GothCon: målning, armébyggande, balla koncept, -en tillställning för att visa upp sina gubbar.

Om jag fick bestämma skulle jag lätt kunna tänka mig att låta målningen få stå för så mycket som 40-50% av totalpoängen. Detta för att visa den uppskattning man faktiskt känner för alla dom som målar och bygger så fantastiskt snyggt och ballt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av Silversixx »

Jag är med dig, Gonka.
Det är därför som jag är så besviken i år. Förr har det alltid funnits 20-30 riktigt trevliga arméer att beskåda, och av dessa brukar 5-8 gå till best painted. I år var det på sin höjd best painted, plus 5-6 som var trevliga att titta på. Resten var bara en kakafoni av slarv och saker som folk målat med munnen samtidigt som de spelat LoL...

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Målningen på Gothcon

Inlägg av Flygmaskin »

Nu vill jag lägga mig i!

Jag blir inte ledsen om din armé ser ut som kiss, men jag blir glad när din armé är fin eller fantastisk. Att turneringen delar ut många målningspoäng och har ett brett spann ser jag inte som något problem över huvud taget.

Med dagens fräsiga metoder att få fram snygga gubbar så borde de flesta fixa att få hyfsade målningspoäng. Dipp, wash, weathering prylar och magiska pulver verkar göra susen för dockorna utan att man behöver lägga ner enorma mängder energi.

Målning har sen alltid varit en stor del av hobbyn och om en skopa poäng kan motivera några extra personer att lägga lite mer energi så tycker jag att det är värt det.
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av Kaptenen »

Flygmaskin skrev:...jag blir glad när din armé är fin eller fantastisk.
Här tycker jag du säger något väldigt bra!

Jag tycker det är viktigt att väga in att som 40k-spelare så har du ett stort ansvar för din motspelares upplevelse av spelet.
Ni ska trots allt spendera en hel del tid ihop, ibland massor av timmar.
Din attityd gör mycket, men det gör också din armé!
Att ställa fram en välmålad armé till ett slag är i min värld ett väldigt bra sätt att visa respekt för din motståndare och ge denna en bättre upplevelse av slaget.
"Du har lagt ner timtal på att ge mig en fantastiskt visuell upplevelse, jag har gjort det samma för dig"
Respekt och artighet.

Vi håller ju alla på med hobbyn för att det är roligt, och allt som gör det roligare bör därför premieras.
Jag tror de flesta håller med om att en välmålad armé är roligare att möta än en slarvigt målad, eller är jag helt ute och cyklar?

Absolut kan en fantastiskt rolig motståndare leverera stort nöje med omålat, och en extremt vacker armé kan vara en del av något hemskt om spelaren har en grovt osportslig attityd, men när både spelare och armé är fantastiska, är det inte då spelet är som roligast?

Jag håller med tidigare talare om att det inte handlar om att bestraffa de som inte gillar att måla, utan att belöna de som gör det, eftersom det skapar en roligare och mer inspirerande miljö att umgås i när arméerna är bra målade.

Skriv svar