Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av refabricated »

Serpent skrev:Det är fullt möjligt att jag är bitter* och jävig, men Necronlistor som kan studsa omkring exakt hur de vill (tre möjliga utsugna enheter ur närstrid eller bara dumpa ned på ett objektiv i sistarunda är inte direkt lätt att kontra...) kanske blev lite högt kompade.
Nu är du fel ute.
- Bara Obyron gör att man kan hoppa ur närstrid.
- 'studsa omkring exakt hur de vill' är att ta i, du scattrar fortf. Att droppa ~200p+ med en scatter som måste slå hit(1/3) är inte stabilt, det är desperat. Och det är inte så svårt att lökringa ett objektiv.
- Monoliten suger en enhet till sig, inte ur närstrid eller ngt sådant.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Dante82 »

Jag tycker min lista blev för hårt straffad i förhållande till hur stark den var (jag spelade med 6 dreads, 3 storms och 35 scouter). Scenariona handlade mycket om bordskontroll och även om jag hade 6/7 scoring units och 35 scoring kroppar har SM scouter väldigt lite "staying power" för sin kostnad, allra helst när de måste börja röra sig mot poängområdena efter några rundor. Sedan tycker jag också att mina dreads var rätt dåligt optimerade vapenmässigt för att räknas som riktigt kraftfullt även mot listor med lite anti-tank.

Dock så var det meddelat innan att hårdare bedömning var att vänta om man körde mycket upprepningar och att extrema listor skulle kompas mer på sina styrkor än sina svagheter så jag är fullt förstående till kompen jag fick, men om jag ser till listans potens bara tycker jag att den borde legat på övre halvan av kompspannet iaf.

/Daniel

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Mag-El »

refabricated skrev:Att droppa ~200p+ med en scatter som måste slå hit(1/3) är inte stabilt
För att nå ett objektiv? Det isf krävs väll knappast en hit. 3" ifrån objektiv och sedan radien av din enhet samt ett run slag.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Excessus »

Var det bara jag som tyckte mig höra att det fanns en undre gräns för kompen på 3? Jag tyckte mig se två listor med komp 2 i listan...

...eller yrar jag nu? :P
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Dante82 »

Har för mig Asplund sa något i slutet av info-tråden att gränsen var 3 enligt förra årets komp men att de "drog ut" spannet lite efteråt för bättre spridning

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av fjugin »

Tyckte det verkade lite väl svårt att komma upp i komp 15+, man hade gott kunnat dragit ut fältet lite, var lite väl tungt att möta någon med 4+ lägre komp än en själv (i alla fall om man hade hög komp, och därmed inte svar på allting).

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Zurken »

Excessus skrev:Var det bara jag som tyckte mig höra att det fanns en undre gräns för kompen på 3? Jag tyckte mig se två listor med komp 2 i listan...

...eller yrar jag nu? :P
Du har helt rätt. Vi bannade alla listor som vi tyckte var under "komp 3", sedan valde vi att dra ut spannet lite för att få bättre spridning.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av RUNE »

Jag fick fyra i komp vilket kom som en ren överraskning. Jag hade inte som målsättning att göra en armé med dålig komp och hade jag fått en indikation på att jag låg så "dåligt" till hade jag tveklöst börjat ändra om i armén.

Man kanske kunde ha ett varningssystem där kompbedömarna helt enkelt skickade en varning om personen i fråga hade, säg lägre än fem poäng. Det skulle motsvara ett drygt tiotal personer i år, vilket känns hanterbart ur administrativ synpunkt.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Zurken »

Det är alltid tråkigt ner folk blir överraskade av sin komp, men om man är ovan vid subjektivt kompade turneringar kan man alltid fråga andra mer erfarna personer ungefär vad ens lista borde kompa innan man skickar in den.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Det har länge diskuterats hur/om det vore möjligt att sätta komp, redovisa den, och sen vänta på nya listor, för att sedan kompa igen.

Det korta svaret är: Nej (på en turnering i GCs storlek)

Problemet är främst tid, bevara komparnas förstånd och logistiken.
Men det vore väldigt intressant att se hur det skulle fungera på en mindre turnering. Låt säga en på ca 30 personer, lite söder om Göteborg ;-)

Senaste två åren har vi erbjudit mellan tummen och pekfingret kompbedömning här på forumet. Det är inte så många som använt tjänsten dock. Beror det på att man inte vill avslöja sin lista, eller för att man vill ha en exakt bedömning, inte en gissning?

Skriv svar