Utvärdering 2012

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Yautja »

Är det verkligen ett problem att GothCon profilerar sig som en lite mjukare och snällare turnering när LinCon och DefCon finns som motsattser? Jag säger inte att det ena formate är bättre än det andra men det vore trist om alla turneringar i Sverige ser likadana ut och jag vill ha båda sorterna :)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Zurken »

Jag tror inte det kommer göras något speciellt för att locka de mest tävlingsinriktade. Gothcon har en väldigt tydlig profil som många gillar och dessutom är ganska unik. Vill man spela i ett mer oförlåtligt klimat finns det gott om turneringar till det också, titta bara på Lincon och Defcon.
Alexander Merinen

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av egge »

Jag tycker det är skönt att det finns en turnering som vågar köra mer på att "bäst GW codex vinner" utan vrider på det.

Jag tror att detta är den mest förklarande saken till att inte så många högrankade spelar på gothcon. De har valt arméer som är bäst i okompat klimat och när de förstår att de inte kan lita lika mykcet på armén så väljer de bort GothCon :L

Och jag tycker det är både svårare och mer tävlingsriktat att vinna gothcon än okompat.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 12 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Mag-El »

När jag börjar åka på turneringar för rankingpoängens skull kan ni ta ut mig i skogen och skjuta mig. Nu har vi inte alla samma mål här i livet men det är otroligt elitiskt att anse att en turnering ska anpassa sig efter de "duktiga" i top 5/10 och inte efter så många som möjligt.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Mortarion »

theWatchman skrev:Nu var inte jag med men jag undar om det finns något arrangörerna skulle vilja ändra på för att få med topprankade spelare till tuneringen? När GC drog igång var det ingen från topp 5 och endast 2 eller 3 från topp 10 som deltog. Det blir väl lite konstigt när sveriges största tunering endast lockar en så liten del av de "duktiga" spelarna?

Jag förstår att ni egentligen inte vill ändra på er subjektiva komp, men det är nog tyvärr den som är den överlägset största anledningen till att toppspelarna ratar GC (jag vet iaf att 4 av 5 på topp 5 känner så).
Det kan hända att jag har fel i det här, men jag antar att många av de som är i toppen av rankingen uppskattar tävlingsmomentet i 40K. Och det är inget fel i det. Men i så fall har de redan rätt många turneringar som är utformade som de vill. GothCon har den senaste tiden valt en lite annan profil med subjektiv komp och lite knasigare missions. Delvis för att vara ett alternativ till de mer kompetativa turneringarna.

Jag ser hellre att de olika turneringarna har olika utformning och upplägg än att alla är utformade efter vad toppspelarna vill. Så det finns inga planer att ändra GothCon-upplägget på några centrala punkter i syfte att locka fler av de "duktiga" spelarna. Jag tror att det finns utrymme för olika typer av turneringar.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av LillePer »

Som sagt David så var inte rankingpoäng det jag var ute efter... Men det är roligt att möta nya människor. Jag mötte 2st som jag mött flera gånger innan, 2 st jag mött 1 gång innan och 2 inte nya ansikten men nya motståndare. När Sveriges största singelturnering minskar antalet deltagare för att öka nivån på spelarna så kommer jag inte delta...(inte för att jag tror att det kommer ändras, grymt arrat allihopa!)

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Tadaotoko »

Vet att det nästan är omöjligt med så många listor men tror att de som väljer bort gothcon gör det mycket för att man inte vet vilka villkor man ska spela under. Hade man får veta sin komp i förväg och fått en chans att ändra den så hade jag kommit. Vet att det är omöjligt med så många listor men det är där skon klämmer. OK man kan ju veta om det är en hård lista eller en mjuk. Men då det är subjektiv bedömning så vet man inte 100% hur arangören tänker och även om man tror sig göra en mjuk lista så kan den bedömas hård i andras ögon.

Tror jag sagt det tidigare men man skulle kunna ha rt mallen som grund och sedan justera kompen efter det. tex gör man en komp 40 lista så får man 8 i komp men kollas sedan med övriga lister på komp 8 och puttas sedan upp eller ner beroende på de övriga listorna på komp 8. Hamnar man mer än två eller tre steg ifrån kompen får man en chans att ändra på listan eller iallafal veta i förväg att kompen inte blev som man trott. Vet att många är emot förslaget men tycker att det är ett enkelt sätt att få subjektiv komp som man sedan har en chans att förbereda sig lite på.

Sen är det bra med variation för att få med så många i hobbyn som möjligt. Men det skulle vara roligt om turneringen blev mer tilltalande för fler.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av LillePer »

Fast med riktlinjer och nu exempellistor så är det faktiskt hyfsat enkelt att gissa sin komp. Med en diff på typ 3. Jag gissade på komp 5-7 fick en 6a. Så GC arret har gjort åtgärder mot detta med"överraskningskomp". Även att kompbedömare hintade i trådar om komp har hjälpt folk att bedömma sin komp. Stor eloge!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Seregon »

Inte för att vara sådan, men argumentet för att man inte vet vilken komp man kommer att få faller rätt platt iom exempellistorna. Visst, man vet inte exakt sin komp, men har man en hyfsat balanserad lista så tror jag att man kan gissa sig till vad man kommer att få +-2.

Och en turnering som lockar 110-120 spelare varje år skulle jag säga är rätt tilltalande för många..

Det man skulle kunna göra för att slippa att anmälda inte dyker upp är att synka med GothCon och ha betalningen tvingande 1 vecka innan turneringen. Dock kräver det ett bättre betalningssystem från GCs sida där de inte använder ett postgirosystem som tar flera dagar att uppdatera.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Zurken »

Att inte till 100% veta alla förutsättningarna är subjektiva kompens eviga nackdel, men jag tror att vi i år har varit ganska duktiga på hinta spelare till vilken komp de kommer att få. Är man van vid gothcon så kan man själv ganska bra måtta sin komp och är man helt ny på subjektiv komp har man kunnat få en grov, men rimlig fingervisning på forumet i förhand. Dock kan man inte glädja alla, som tur är har vi god variation på turneringar i vårt land :).
Alexander Merinen

Skriv svar