Utvärdering 2012

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

troligt
Inlägg: 178
Blev medlem: 04 mar 2012, 00:49

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av troligt »

- Missions.
Överlag helt suveräna, jag har ännu inte bestämt mig för om jag avskyr eller älskar mission 2, men utöver det, tummen upp!

- Schemat.
Detta är rent subjektivt, jag hade nog gärna velat få tid till "mer" på konventet, så antingen kortare matcher (3 timmar) eller kanske (gasp!) 1 färre match totalt. Sedan tyckte jag 8 var lite för tidig start på Söndag.

- Upplägget generellt.
Fungerade mycket bra, jag önskade dock att jag fick dela ut hur många "Good Sportmanship" som helst (eller hur få som helst), jag hade svårt att dela ut mina 2+1 poäng (ville dela ut fler!). Sedan är jag en person (åter igen, subjektivt) som anser att målning bara skall påverka en turnering till en väldigt liten del - Har du de figurer du säger att du skall ha, är de basade på något vis och har du gjort ett försök till att måla dem (inte bara grunda eller doppa)? Där tycker jag gränsen skall gå för poäng som påverkar ställningen i en turnering - däremot är jag en stor fan av bra målning, enhetliga arméer, teman och liknande, men det tycker jag kan vara en tävling "för sig".

- Kompen.
Exempellistorna var jättebra och gav bra riktlinjer. Däremot känner jag kanske att det vore önskvärt med mindre spridning i komp om nu kompen skall påverka resultaten så pass mycket som det gör. Då menar jag inte att man måste straffa komp 15 listor ner till komp 10 bara för att komma närmare, utan snarare att sätta "0" gränsen högre, så att dem som idag var 1-4 eller något kanske inte ens vore spel-legala. Svårt att förklara hur man skulle få det att fungera, men mindre komp-diffar är något jag skulle eftersträva.

- Datorsystemet.
Top-of-the-line. Helt suveränt! Det enda negativa jag kan säga är att jag inte kände till det från början, men utöver det, 100% tummen upp!

- Målningsbedömningen.
Vad jag kunde se var det bra bedömningar och väldigt bra jobbat att orka med att bedöma så pass många arméer på så kort tid.

- Best painted.
Det jag kunde se tycker jag fungerade bra.

// Danne

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Serpent »

-Alla uppdrag utom just 2:an var bra. Det var knasigt, men kändes riktigt konstigt. Det gick liksom inte att hindra motståndaren från att ta poäng i spelet, och det enda sättet att ta poäng själv var att ta bort ens egna enheter. Sjukt märkligt. Däremot var secondary i Uppdrag 4 & 6 riktigt roliga. Att i 4:an välja mjuka mål och döda dem sent var en konst i sig, och att stapla eller sprida ut objektiv gav roliga taktiska utmaningar i uppdrag 6.

-Anmälan. Om folk ska anmäla sin lista och betala när de bokar sin plats behöver allt annat (exempellistor och uppdrag) vara klart då. På det sättet kan vi få en maxad turnering, reserver behöver inte stanna hemma och missa att tio platser står lediga, etc. Bra idé med Hjälpa till-anmälan!

-Jag gillar subjektiv komp. Du väljer en lista du vill spela, sen spelar du med den så gott du kan. Att försöka lista ut hål i arrangörernas egna subjektiva mall går inte, istället handlar det om att välja en lista du vill spela i sex omgångar. Sen kanske en eller annan armé smet igenom maskorna lättare än andra (jag tittar på dig, Axel), men allt som allt verkade de flesta jag pratade med vara nöjda.

-Maten. Matpauserna på konventet behöver synkas med schemat.

-Schemat. Jag tycker att 3 timmar räcker för att spela ett parti 40K. Visst är det bra att ha tid på sig med konstiga missions, men lite tempo kan vi klara av. Då hade vi kunnat börja 08:30 istället för prick, till exempel... Annars gillade jag schemat. Lite bättre volym i rösterna på arrangörerna som ringer i klockan (och kanske en kort kurs i klockringning, så vi vet om det är meningen att vi ska uppmärksamma något eller om någon råkade stöta till klockan ;) ), så vi hör vad det gäller. Sista dagen blev det ingen klockringning alls pga fältmarskalk Zurkovs nya uppdrag som kaffebevakare, men vi kan inte få allt.

-Målningsbedömningen. Jag blev såklart nöjd, men det är väldigt tråkigt att en utomstående person gör bedömningar och sedan inte finns tillgänglig att diskutera med. Hade den utomstående formulerat mallen denne gick efter? Hade alla fått möjlighet att visa upp sina coolaste gubbar/gummor? Kanske en lösning kan vara att alla ställer ut sin armé under lunchen på lördagen? Då kanske vi kan använda den extra tid som vinns av kortare pass och lägga den på konventsmingel under tiden som arméerna bedöms? Att alla ska kunna uppnå 20 i målning är målet, de som hamnar ovanför ska premieras. De bidrar till sina motståndares upplevelse med coola arméer, roliga saker att titta på medan vi slår tärning. Sedan kan man diskutera hur mycket konverteringar den och den figuren "borde" ha eller inte.

-Best Painted. Kunde mått bättre av mer ljus. Kanske ställa borden under balkongerna, där det fanns belysning ovanifrån, eller ställt upp två lampor på scenen på vardera sidan om bordet. Och svart duk i framtiden. :)

-Terrängen. Vissa av borden var sjukt dåliga. Nu snackar jag inte wobbliga mattor, jag snackar parkeringsplatser. Helt omöjligt att stå någonstans i skydd på en del av borden. Att arrangörerna kollar av alla bord innan start hade varit bra, då hade kanske några av borden inne i Spegelsalen hyfsats något.

-Övrigt.
Seriöst, kan vi inte vara så vuxna att vi följer GothCons regler? Att vi håller rent, inte dricker alkohol på konventet, etc.? Och om vi nu nödvändigtvis måste dricka den där alkoholfria ölen (varför?), kan vi väl åtminstone se till att den inte spills ut. Och om den spills ut, torka upp efter oss?

Det härvar ett av de bästa GothCon jag varit på. Heja heja! Jag hoppas arrangörerna fortsätter.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

tue
Inlägg: 288
Blev medlem: 16 okt 2008, 14:06

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av tue »

ett sätt att göra målningsbedömning är att kopiera det som GW använde under ett par år.

och låta motståndarna under dom 3 första matcherna göra det.

helt enkelt ge dom ett papper med 10 kriterier som dom kan kryssa i för målningsbedömningen och sedan kan skriva in.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Asplund »

Serpent skrev: -Terrängen. Vissa av borden var sjukt dåliga. Nu snackar jag inte wobbliga mattor, jag snackar parkeringsplatser. Helt omöjligt att stå någonstans i skydd på en del av borden. Att arrangörerna kollar av alla bord innan start hade varit bra, då hade kanske några av borden inne i Spegelsalen hyfsats något.
Ah, nåt jag kan svara på direkt!

Spegelsalen hade förärats med terrängen från en förening vars medlemmar hellre bygger knasiga konverteringar än terräng.
Men dom har ett riktigt rövhål till ordförande nu. Så nästa år ska det finnas mer los blockers, iaf på de brädena.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av theWatchman »

Nu var inte jag med men jag undar om det finns något arrangörerna skulle vilja ändra på för att få med topprankade spelare till tuneringen? När GC drog igång var det ingen från topp 5 och endast 2 eller 3 från topp 10 som deltog. Det blir väl lite konstigt när sveriges största tunering endast lockar en så liten del av de "duktiga" spelarna?

Jag förstår att ni egentligen inte vill ändra på er subjektiva komp, men det är nog tyvärr den som är den överlägset största anledningen till att toppspelarna ratar GC (jag vet iaf att 4 av 5 på topp 5 känner så).

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av LillePer »

Måste det anpassas efter 4/5 i toppen då? GC är ju unikt i sitt turneringsupplägg, jag tycker iaf det vore väldigt synd om det ändrades. Finns säkert tillräckligt med okompase/hårda turneringar för att täcka det behovet också. Sen att gothcon drar så mycket folk som det gör har nog delvis med att göra på deras upplägg. Att tjäna t.ex 10 "hårda" deltagare men tappa 50 "mjuka" hade jag räknat som en förlust. Inget personligt mot dig David, hoppas du förstår min poäng.

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Argos »

theWatchman skrev:Nu var inte jag med men jag undar om det finns något arrangörerna skulle vilja ändra på för att få med topprankade spelare till tuneringen? När GC drog igång var det ingen från topp 5 och endast 2 eller 3 från topp 10 som deltog. Det blir väl lite konstigt när sveriges största tunering endast lockar en så liten del av de "duktiga" spelarna?

Jag förstår att ni egentligen inte vill ändra på er subjektiva komp, men det är nog tyvärr den som är den överlägset största anledningen till att toppspelarna ratar GC (jag vet iaf att 4 av 5 på topp 5 känner så).
Buuuuu!

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Silversixx »

LillePer skrev:Måste det anpassas efter 4/5 i toppen då? GC är ju unikt i sitt turneringsupplägg, jag tycker iaf det vore väldigt synd om det ändrades. Finns säkert tillräckligt med okompase/hårda turneringar för att täcka det behovet också. Sen att gothcon drar så mycket folk som det gör har nog delvis med att göra på deras upplägg. Att tjäna t.ex 10 "hårda" deltagare men tappa 50 "mjuka" hade jag räknat som en förlust. Inget personligt mot dig David, hoppas du förstår min poäng.
Bra där, Lille-Per!
Man kan ju vända på det med och säga att över hälften av topp 20 var anmälda...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av speedfreek »

Heja bästkusten!

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av theWatchman »

LillePer skrev:Att tjäna t.ex 10 "hårda" deltagare men tappa 50 "mjuka" hade jag räknat som en förlust. Inget personligt mot dig David, hoppas du förstår min poäng.
Det klart du tycker, då får man ju både fler och lättare rankingpoäng! ;)

Skriv svar