GothCon regelfrågor

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Zurken »

Självklart har vi kompat efter vår egna ruling, allt annat vore ju vansinne.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Katarsis »

Zurken skrev:Självklart har vi kompat efter vår egna ruling, allt annat vore ju vansinne.
-This is madness!
-This is GothCon!
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

GothCon regelfrågor

Inlägg av Jocke Rapp »

Katarsis skrev:
Zurken skrev:Självklart har vi kompat efter vår egna ruling, allt annat vore ju vansinne.
-This is madness!
-This is GothCon!
Är det citatet precis innan Ooan sparkar ner Egges shrikes i ett avgrundshål i slow motion?

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Serpent »

Jocke Rapp skrev:
Katarsis skrev:
Zurken skrev:Självklart har vi kompat efter vår egna ruling, allt annat vore ju vansinne.
-This is madness!
-This is GothCon!
Är det citatet precis innan Ooan sparkar ner Egges shrikes i ett avgrundshål i slow motion?
Egges Shrikes och Egge. :roll:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Röde »

Jocke Rapp skrev:
Katarsis skrev:
Zurken skrev:Självklart har vi kompat efter vår egna ruling, allt annat vore ju vansinne.
-This is madness!
-This is GothCon!
Är det citatet precis innan Ooan sparkar ner Egges shrikes i ett avgrundshål i slow motion?
Jag tror att det riktiga citatet lyder: I'm Godzilla and you are Japan! Och jag tror Ooan stoppar shrikes i ett helt annat hål på Egge. ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Mortarion »

Hawk skrev:Får jag göra go to ground med en enhet om jag turbo boostar in med en karraktär?

/H
Nej. Eftersom karaktären har turboboostat kan han inte go to ground, och eftersom det finns modeller i enheten som inte kan GTG får den inte göra det. Det kan jämföras med situationen att en modell i enheten har terminator armour och därmed hindrar hela enheten från att göra en sweeping advance.
Jag tror att det finns en massa frågor som behöver besvaras om man skall spela med tolkningen att karaktärer inte får flytta från en enhet med sin egen hastighet. Bland annat dessa godingar:

1) En enhet till fots har en modell i diff och en joinad bikekaraktär (som inte står i diff). Enheten står stilla i sin movement. Hur skall då karaktären flytta därifrån? slå 2d6?, 3d6?, köra 6"? eller köra 12"?

2) En bikeenhet är joinad av en karaktär till fots. Endast karaktären står i diff. Karaktären lämnar bikeenheten. -EDIT: hur långt får då bikersarna åka?

3) En enhet joinad av en karaktär (alla till fots) Karaktären lämnar enheten och går in i en skog. Enheten promenerar vidare på fältet. Hur långt får enheten respektive karaktären gå?

EDIT, kom på en till:

4) En enhet till fots har en karaktär med jump pack. Alla står på ett fält utanför en skog. Karaktären lämnar enheten genom att hoppa in i skogen. -hur långt får han hoppa? -hur långt får enheten promenera på fältet?
Samtliga frågor besvaras på samma sätt, nämligen att alla modeller i enheten går som den långsammaste oavsett om man tänker lämna enheten eller vara kvar i den. Det är först i slutet av movement som man lämnar enheten. Man kan inte deklarera att man avser lämna en enhet och därmed få gå snabbare.
Om snabba och rökta bilar får cover från hiveguard för att de bara struntar i wounds, innebär det att Dark Eldar inte kan använda sina flickerfield iom att invulnerable saves bara fungerar mot wounds och inte mot damage results i RAW?
Nej. Anledningen till att vi gör en FAW-tolkning (FAQ as written) i det här fallet är att FAQ:n inte har något stöd i reglerna. Både RAW och RAI är det klart att smoke funkar. Det är bara FAQ:n som säger annorlunda. Men skall de ändra på reglerna så får de åtminstone skriva rätt.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av egge »

Hive guards köper jag fullt ut. Alla spelar olika ändå och det blir bara konstigt så vilken förtydligande som helst är bättre än ingen!

Jag förstår fortfarande inte varför man skall ignorera regelboken angående snabba karaktärer dock. Man går inte ur enheter i slutet utav movement phase utan när karaktären flyttar. När han har lämnat coherency så är han inte en del utav enheten. Enheten måste röra sig som den långsammaste så länge de håller ihop. Håller de inte ihop - alltså om karaktären flyttar ut "during the movement phase" så håller dem inte ihop. Jag hittar ingen imperfekt alls här så det är två stycken som helt ignoreras. När du flyttar en enhet så frågar du dig själv: När jag flyttar karaktären ut ur enheten - håller dem då ihop? Ni säger att om karaktären lämnar enheten så håller dem ihop. ni säger också att karaktären lämnar enheten i slutet utav sin movement , helt utan regelstöd. Han lämnar när han flyttat ut ur unit coherency. Det står inte någonstans att du aktiverar enheten om du flyttar ur karaktären.

Jag förstår helt enkelt inte hur ni kan säga att det kvittar om man lämnar enheten eller inte när man bara rör sig som den långsammaste modellen i enheten så länge enhet och karaktär "stay together". För mig så håller inte en karaktär ihop med enheten om han lämnar den.

Jag ber om ursäkt för återkommande argument och med risk att vara stötande men jag har inte sett något som argumenterat bort dem. Jag kommer fortsätta tänka på denna regel som en husregel helt utan stöd i reglerna och ändå ha kul på GothCon. :wub:
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 28 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Zurken »

Våra argument bryter på en punkt. Du menar att man kan aktivera en IC som om den vore en egen enhet även om den är joinad en enhet. Vi menar att man inte kan aktivera en IC som om den vore en egen enhet när han är joinad en enhet, då den inte är en egen enhet så länge den är joinad en annan.

Let's leave it at that.
Alexander Merinen

Hawk
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:49

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Hawk »

Med det resonemanget går det att ifrågasätt hur man över huvud taget lämnar en enhet med en karraktär. Men, men...

Nu kör vi!!! Gotcon here we come!!!

/H

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av max_elmgren »

Skönt att jag inte tänker spela med shrikes denna gången.
Men om nu inte Hive Guards är så bra som i nya FAQ:n längre så är det konstigt att de kompades lite hårdare i senaste komp-mallen, när det ändå inte fungerar mot bilar i konstig cover.
Men gubbar som har någon slags cover som inte är i terräng, får inte cover saves, nåt bra iaf!

Skriv svar