GothCon regelfrågor

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:
speedfreek skrev:Korrigerade en fråga, men frågan kvarstår.
Gonka Koff skrev:2) En bikeenhet är joinad av en karaktär till fots. Endast karaktären står i diff. Karaktären lämnar bikeenheten. -får då bikesen bära sina cyklar 2d6 eller köra 12"?
Vaddå? vad är det för fel med med 3d6?
Man tappar "move through cover" när man joinar en enhet som inte har det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Seregon »

En sak som verkligen bör tala emot att gå kort (rimlighetsmässigt) är att om ICn och enheten är i base-to-base och i terräng och rullar dubbelettor på sitt terrängslag så är ICn fortfarande kvar i enheten för att han inte är mer än 2" bort.

Det är lika dumt som att exempelvis obliterators ska bli autodestroyed om de slår dubbelettor på sitt slow and purpouseful-slag när de vill traska in på brädet i Dawn of War.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Seregon »

En helt annan sak: Behöver jag släpa med mig hela Imperial Armour Apocalypse - Second Edition, eller räcker det med att jag har med en utskriven sida av modellen jag tänkt spela med?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Yautja »

Seregon skrev:Det är lika dumt som att exempelvis obliterators ska bli autodestroyed om de slår dubbelettor på sitt slow and purpouseful-slag när de vill traska in på brädet i Dawn of War.
If you can't handle the heat, get out of the kitchen 8-)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Seregon »

Yautja skrev:
Seregon skrev:Det är lika dumt som att exempelvis obliterators ska bli autodestroyed om de slår dubbelettor på sitt slow and purpouseful-slag när de vill traska in på brädet i Dawn of War.
If you can't handle the heat, get out of the kitchen 8-)
Jag sysslar inte med oblits, men det är likväl en korkad "regel".
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Zurken »

Finns gott om korkade regler, men jag diffar man för kort så kan mycket tråkigt hända.

@Egge

Det är ingen som hatar dig :), det känns som det är mest en sak som du (och de som stödjer din tolkning) inte accepterar. Hela vårt argument bygger på att när en IC-unit joinar en annan unit så försvinner båda units och i deras ställe bildas en ny unit. Nu är det kanske lite slutdiskuterat på den fronten, men jag vill åtminstone förklara hur vi tänker.
Alexander Merinen

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av egge »

Nä jag är med på att det är så arrangörerna vill spela (även om jag föredrog att jag visste om tolkningen innan sista anmälningsdag då den tolkningen totalt mördade min armé och jag tror arrangörerna kommer ha svårt att subjektivt bedöma det då ingen har någonsin spelat med Shrikes+prime med dessa regler någonsin på en turnering för att de då är ospelbara :| ) men håller bara inte med tolkningen. Man flyttar inte en enhet och en karaktär för att flytta ut karaktären. Man aktiverar och flyttar karaktären. Enda sättet att använda karaktärens specialregel att denne får flytta ut är genom att flytta karaktären, inte enheten. Jag hittar ingen regel alls som säger att man inte får aktivera karaktären och flytta snabbt men hittar massa regler som tyder på att man får det.

Och bedömningen är gjord och jag kommer spela för att ha kul på GothCon så nu kör vi! Typ 14 dagar kvar - GOOOO, GothCon! :wub:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av daskad »

Om spelarna är eniga, får de då spela som de tycker är bäst av denna tolkning eller kommer man råka illa ut då?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Hylander »

daskad skrev:Om spelarna är eniga, får de då spela som de tycker är bäst av denna tolkning eller kommer man råka illa ut då?
Denna frågan är jättesvår.

Självfallet kommer ingen av oss som arrat springa runt och kolla så alla spelar enligt reglerna. Än mindre kommer vi att ha stening av dem vi upptäcker.

MEN problemet är just om spelarna verkligen är eniga.

Säga att två spelare, låt oss kalla dem för: Pelle Tau och Egge, är erfarna spelare som känner varandra och som båda är väl medvetna om det hela och tycker tvärt om som arrangörerna. Vem kommer bry sig?

Om det istället är en relativ ny och blyg kille, låt oss kalla honom Hylander, som möter den erfarne Egge. Egge snackar på med sitt vanliga munväder och lyckas få Hylander att bli "enig" om att det skall spelas med andra regler. Det senare exemplet är, enligt mig, riktigt illa.

Så ni som vill göra annorlunda. Ta ALDRIG upp detta med en spelare ni inte känner väl och som ni redan innan vet delar er uppfattning. Det kan lätt bli en fadd eftersmak hos er motståndare, och kanske även hos er om ni har lite moral, efter matchen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av DHettNeck »

Ja, den däring hylander är en riktig gröning i gamet :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar