WYSIWYG Tyranids

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Gibber »

Det viktigaste tycker jag är att man inte har något som ska vara något fast ser ut som något annat :)
Exempel: En Khorne-flagga som en Nurgle flagga, eller för den delen ett plasma gun som ett melta gun.
Om du kör gröna fingrar eller en pung på ryggen som toxin sacks spelar mindre roll.
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Chaotic_Cheese
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 jun 2011, 20:01

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Chaotic_Cheese »

Zurken skrev:Om man lägger ner massor av tid på att få en riktigt imponerande armé, tycker jag det inte är orimligt att den armén får en väldigt liten fördel i att man kanske inte ser vad som är vad utan att få det förklarat för sig. Om man lägger ner så mycket tid och energi på att göra en riktigt häftig armé så tror jag knappast att man gör det för att få en minimal in-game fördel för att man ibland inte är 100% WYSIWYG.

Även om man inte använder GW-modeller så ska man fortfarande kunna se skillnad på t.ex. en enhet stealers med Toxin sacs och en enhet stealers utan.

Jag skulle inte gnälla om jag mötte en armé som istället för toxin-sacs hade modellerat ett tydligt droppande grönt gift från klorna istället, men det ska vara representerat på något sätt. Och om man ändå använder de officiella modellerna, varför inte då använda de officiella upgrade-bitzen?

Sen så precis som NIB säger så kommer ingen diska en armé för bristande WYSIWYG om man inte har små saker som Toxin sacs, Adernal glands eller melta bombs modellerande, men jag tycker det hör till god ton att vara så tydlig med sina modeller som möjligt.

Ok jag ser hur du tänker men jag måste nog ändå säga att regler måste gälla alla. Ditt resonemang känns som sagt väldigt subjektivt. Du använder ord som tex "imponerande" det håller inte. Vem skall bedömma det? För mig känns det som att det öppnar för alldeles förmycket svågerpolitik.
Jag inser också att det inte är en stor fråga MEN jag tycker att det visar på ett problem som finns med reglerna.

Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Kerrai »

Gibber skrev:Det viktigaste tycker jag är att man inte har något som ska vara något fast ser ut som något annat :)
Exempel: En Khorne-flagga som en Nurgle flagga, eller för den delen ett plasma gun som ett melta gun.
Om du kör gröna fingrar eller en pung på ryggen som toxin sacks spelar mindre roll.
Så ligger min tanke också.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av egge »

Fast vem som skall bedöma är enkelt. Domaren skall bedöma. Använder du officiella modeller så bör du ha officiella modeller. Använder du inofficiella modeller som arrangören godkänner så behöver du inte ha de officiella uppgraderingarna.

I båda fallen kan arrangören säga ifrån. Krasst sagt så skall du aldrig ha problem så länge du har officiella modeller och uppgraderingar vilket du kan få om du inte har det.

Jag har mina toxin sacs på undersidan av mina stealers. Hur lätt som helst att utnyttja det till min fördel. Däremot kommer jag ändå måla ena stealerenheten extra grönt på något sätt för att tydliggöra skillanderna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av NIB »

Nu har ju dom nya modellerna kommit till Tervigoner och Tfexar, vad säger turneringsarrangörer om alla gamla konverteringar - ok eller inte?

De flesta har byggt sina Tervigoner på Carnifexkit, och de flesta konverteringar har inga problem att få cover saves från Hive Guards/Warriors osv, medan det kan vara lite mer tveksamt med den enorma officiella Tervigonen (även om magsäcken gör det enklare att få 50% cover jämfört med T-fexen).

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Zurken »

Bra sagt Egge, tycker typ samma sak.

Jag tror ingen kommer hindra folk från att spela med sina mindre konverteringar (ingen hindrar ju orkspelare att spela med breda battlewagons och minimala trukkar :P), men alla sportsliga spelare kommer inte utnyttja att deras inofficiella modell är mindre.

Men det är ju upp till varje arrangör att bestämma i varje enskilt fall.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Hylander »

Zurken skrev:Bra sagt Egge, tycker typ samma sak.

Jag tror ingen kommer hindra folk från att spela med sina mindre konverteringar (ingen hindrar ju orkspelare att spela med breda battlewagons och minimala trukkar :P), men alla sportsliga spelare kommer inte utnyttja att deras inofficiella modell är mindre.

Men det är ju upp till varje arrangör att bestämma i varje enskilt fall.
hmm jag spelar en stor BW (MC:s) samt gamla trukkar... snackar han om mig :roll:. Tur att de gamla trukkarna är officiella...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av egge »

Inte då, varje gång vi har spelat i samma lag har jag tyckt att dina truckar är ok!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Zurken »

Det är inte en pik specifikt mot dig Hylander, jag har sätt många spelare som gör lika dant. Jag tror jag har sett fler stora battlewaggons än GWs officiella långsmala :P
Alexander Merinen

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Michael Carl »

Hylander skrev:hmm jag spelar en stor BW (MC:s) samt gamla trukkar... snackar han om mig :roll:. Tur att de gamla trukkarna är officiella...
Jag får skylla på att jag byggde min före det kom en officiell modell, och eftersom det i princip enbart är du som spelar mina orks nu, så tänker jag inte direkt bygga en ny :)

Skriv svar