Utvärdering

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Mortarion

Utvärdering

Inlägg av Mortarion »

Då var ytterligare ett GothCon avklarat. Resultat och liknande kommer att postas så snart som möjligt. Jag skall även gå igenom de korten jag tog och se vilka som blev lyckade och försöka posta dem.

Eftersom vi hade gjort en hel del ändringar i upplägget i år vore det bra att höra vad folk tycker. Vad funkade och vad funkade inte? Några saker vi specifikt vill ha synpunkter är följande:

- I år hade vi skippat passen. Fördelen med det var att vi kunde göra schemat mycket mer luftigt och ge alla fler garanterade matcher. Nackdelen var att man inte kunde gå runt och kolla på andra personers matcher eller skräddarsy när man skulle spela på samma sätt. Bra eller dåligt?

- Vi hade nya lokaler i år. De gjorde att vi kunde skippa passen genom att få in massor med bord och de hade väldigt mycket mer utrymme (och därmed syre) än de andra. Nackdelen var att de låg en bit från resten av konventet.

- Missions. Det är alltid intressant att veta vad folk gillar och ogillar med missions. Något som kändes obalancerat? För krångliga? För galna? Någon variant som ni gillade mer än de andra?

- Priser. För att få ihop tillräckligt med bord var vi tvunga att låna ihop från andra föreningar. Och detta innebar rätt stora kostnader i form av bensinpengar och hyra av släp. När vi utökade antalet deltagare behövde vi låna in ännu fler bord och det blev ännu dyrare. Detta gjorde att vi i år inte hade råd med några presentkort till vinnarna. Dessutom har GW slutat med spons och bidrog inte med böcker eller blistrar som de brukar göra. Bör man höja avgiften för turneringen för att kunna dela ut presentkort eller prylar till vinnarna?

- Övrigt. Något annat som ni tyckte funkade extra bra och vill ha kvar eller något som ni tycker skall ändras till framtida turneringar?

Max

Re: Utvärdering

Inlägg av Max »

Passen och lokalerna: Tycker detta var lysande i båda delar, jätteskönt att det inte är pass (även om jag bara suttit bakom bordet de senaste gångerna, så kanske är lite annat att spela) och lokalerna är ju mycket bättre. Dock känns det inte som att gå på gothcon riktigt, det kändes extremt ovärt att betala för konventet i år när man verkligen inte hade någon paus att gå iväg och göra något annat på. Att vi dessutom inte ens var på Hvitfeldska utan nu i en egen lokal gör att det känns rätt ointressant att betala 350 spänn för att få hänga i kafeterian mellan matcherna. Har ingen aning om vad lokalen egentligen kostar att hyra, men det känns mkt mindre intressant att vara en faktiskt del av gothcon utan någon slags figurspels rabatt som det är nu.

När det gäller priser tycker jag det räcker gott med en pokal, tror inte det är många som åker på turneringar för att vinna figgar.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Självklart mycket positivt!
Jag gissar såklart på att MC's tredjeplats är på grund av arrangörsfusk, men det är ju för att alla fuskar i göteborg...

Det enda som jag uppfattade som negativt är det som Max skrev. Det känns otroligt ovärt att slita upp 425:- för att då och då knalla upp för en backa för att köpa korv. Tyvärr. Jag hade nästan sett ett äventyr mindre för att ge alla lite utrymme och luft. Det blev lite väl tajt på lördagen mellan två pass. Jag hann såklart äta, men det fanns rätt många andra segrövar som i bästa fall precis hann trycka i sig en korv och sen kubba ner till nästa pass.

Missions var bra.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Lokalerna var fantastiska, luftiga och svala. Det är den enskilt bästa förbättringen på GothCon någonsin, som jag kan komma på.

Jag tyckte missions var balla och välskrivna. Inget att klaga på alls, jag tyckte t.ex att flagmissionet var riktigt kul att spela, särskilt som min och Jespers match slutade med att ingen höll i flaggan som låg mitt på plan medan två land raiders stirrade argt på den... Om målet är att ha wacky missions så går det att ta i mer.

Jag var inte helt förtjust i schemat. GothCon är stort och roligt och man är van vid att hinna se mer av det, särskilt om man spelar i tre dagar. Nu var det ingen tid att titta på matcher eller annat. Jag saknade dessutom att kunna ta lite längre pauser för att äta, nu var det väldigt stressa lunchpauser. Alla håller nog inte med, men jag föredrog passen. Det gör ju dessutom att kostnaderna minskar för bord. Dessutom kändes det på kvaliteten på terrängen på vissa bord att de nog kunde varit lite färre, vissa hade allt för dåligt med terräng.

Totalt sett en väldigt bra turnering, även om jag blev lite chockad av att ligga 6:a inför sista, vann med 14,5 och hamnade 8:a. :)

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jag håller med Papp.
Det är nästan bättre med pass, om inte bara för att det faktiskt är trevligt att kunna göra nåt annat. Och ni slipper fixa 60 bord, det hade räckt med 30. Kombinera det med fjantasy och så har helt plötsligt GC en dedikerad yta för de två största arren. Kanske att de kan trycka in det där löjliga spelet krigsmaskin med i puben, men det är väl att ta i.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag håller med Jocke om det mesta.
Det är sjukt slitigt att vara arrangör och ha pass, men jag tror faktiskt ändå att jag föredrar det jag också.
Men då kan man fuska och slippa möta Jeppa, så det finns helt klart fördelar med bägge.
Jocke Rapp skrev:Totalt sett en väldigt bra turnering, även om jag blev lite chockad av att ligga 6:a inför sista, vann med 14,5 och hamnade 8:a. :)
Och jag håller med, men tvärt om (låg trea, förlorade, kom tvåa)

Rikigt kul att det var så sjukt jämnt!

/first looser

Molgorain

Inlägg av Molgorain »

Tycker schemat var klockrent!
Hade dock önskat lite mer "lunchtid", eller iaf en vettig kiosk som inte öppnade så sent som 14.00 :shock:
Första morgonmatchen, kunnat gå iväg och införskaffat en kaffe med tillbehör, medans motståndaren ställde upp sin arme.
Alternativ skaffa in serveringspersonal, så man kan göra bordsbeställning :D

Tider, lokalen, terräng och missions, finns det inget negativt att säga om det.

Mkt nöjd med årets Gothcon och 40k-arrangemanget. Bästa jag varit på hittills!

Ogge

Inlägg av Ogge »

Bra lokal! Fina missions! Jag gillar dock inte schemat. Jag hann inte ladda om mellan matcherna. Fem matcher! Börja lite tidigare på fredagen. Två matcher lördag med en rejäl paus så att man hinner lapa sol och snacka med folk. Annars finfint!

GastAndreas

Inlägg av GastAndreas »

Tack alla arrangörer, grymt bra arbete!

- Jag tycker det har varit jättekul att få kunna spela 6 slag. Men jag känner att det har varit packat och jag hann aldrig uppleva det andra gothcon. Helt enkelt för ont om tid för att göra något annat, knappt äta ibland. Men visst så förstår jag att det blir en mindre belastning för er. Då hade jag hellre spelat 5 slag som var luftigare mellan varje.

- Lokalerna var helt grymma i år, visst så var det en liten promenad som behövdes, men det var helt ok enligt mig. Det var ju sommarväder! Hoppas på dom nästa år också!

- Riktigt bra missions, gillar knasiga grejer! Bra information om alla typer av deployments och en bra "reminder" i slutet av varje beskrivning.

- Något pris tycker jag alltid är kul, men en pokal är en fin present också! Något som också kommer vara längre.

- Kaffeapparat som var igång kl 0900, istället för kl 13. Kopp nr 1 från cafeterian räckte bara till runda 2(koffeinmässigt). Men det var ju trevligt att de hjälpte till att fixa en kafeteria hos oss överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Ironjens

Inlägg av Ironjens »

Jag tycker att:
* Missions var bra och lagom kluriga att förstå. Förra året var det alldeles för mycket "wall of text", så nu var det tumme upp.
* Lokalerna var underbart bra och luftiga. Kompisdoften märktes knappt alls.
* Mycket bra med kiosk på plats.
* Sex matcher för oss vanliga dödliga var lite mastigt att ta sig igenom. En match mindre= Lite mer pauser/ sluta tidigare på lördagen = mer tid att faktiskt uppleva konventet.

Lite off topic, riktat till alla andra forumsnördar, ber om ursäkt:
Det eviga gnällandet om priset för att åka på konvent och bara köpa korv i kiosken. Ni är ju för hilvede vuxna människor som inte blinkar för att langa upp 450 spänn för en tveksamt skalenlig plastmodell av en flygande stridsvagn. Hur kan det då bära emot att sponsra ett av Sveriges äldsta och största nörd-meets med några av era nördslantar? Suck.

On topic igen:
* Kompen. Ni lyckades sprida kompen så att man hade lite av en känsla för hur kört det var på förhand när man kom till bordet och så la ni den så att de flesta verkade ha blivit positivt överraskade över kompen de fick för sina listor. Jag hörde väldigt väldigt lite kompgnäll i år jämfört med förra året. (Eller hade det att göra med att det fanns en alternativ turnering för de som vågar vägra subjektivt?)

Totalt sett det bästa Gothcon jag har varit på, även om jag inte blev bäste DMF:are...
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Skriv svar