Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av DHettNeck »

Asplund skrev:Lista #33 får vi kompare ta på oss att vi missade fulla innebörden av. Spelaren är nu meddelad att vi vill få in en reviderad lista från.


Sedan vill jag tillägga en personlig (och en smula bitter ;)) kommentar. Övriga arr kan ha annan åsikt.
Tyvärr har inte upplägget fungerat som jag ville. Om våra guidelines/förklaringar varit för luddiga eller om folk helt enkelt inte velat spela inom ramarna vet jag inte, smaken är ju som baken.

Orkar jag ta tag i turneringen igen nästa år kommer jag nog yrka på att den inte ska bidra till rankingen, för att se om det gör något med mysfaktorn. Morot är roligt, men piska kanske är effektivare.

Jag hoppas ändock folk ska få en trevlig turnering i år, vi får kavla upp ärmarna en bit över axlarna i år bara :D
Och på den positiva sidan är det bara ett codex/'typ av lista' folk behöver plugga in sig på i år ;)
Kanon att den listan justeras, då den var ett ganska grovt övertramp.

När det kommer till komp-upplägget håller jag med om att det inte riktigt föll väl ut. Jag tror att en del av problemet var att det saknades bra exempel-listor att utgå ifrån. När man inte heller tjänar något på att spela snällt så puschar folk gränsen så klart.

Subkomp gör sig alltid bäst när man får en fördel av att spela snällare listor, så som det varit tidigare. För då vill folk inte hamna i komp 0-5 då man förlorar för många BP mot en komp 15-20 lista.

Så till nästa år måste det till någon morot, kanske något så simpelt som att man delar upp listorna i 4 grupper: Fluff, snäll, medium & ost. Med ~25% av listorna i varje grupp. Efter det så får den som spelar den snällare listan olika många fördelar beroende på vilken kategori motståndarens lista faller i. Det kan vara allt från rena Battle points till andra fördelar såsom extra command points eller välja vem som börjar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av Youndi »

Det kanske är naiviteten som talar men jag begriper inte vad ni pratar om. Visst det finns några stenhårda Eldar-listor och tror jag skymtade en imperiesoppa eller två. Men låt dem slåss om top-10 då. Jag såg också en skitcool Night Lords-lista, en frän Primaris-lista och flera rätt så fluffiga Death Guard listor. Och då har jag inte lusläst alla listor. Ser fram emot vad min fluffiga lista kan göra mot dessa och låter ETC-vinnarna spela i sin egen bracket liksom. Eller är jag dum?

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av Serpent »

Youndi skrev:Det kanske är naiviteten som talar men jag begriper inte vad ni pratar om. Visst det finns några stenhårda Eldar-listor och tror jag skymtade en imperiesoppa eller två. Men låt dem slåss om top-10 då. Jag såg också en skitcool Night Lords-lista, en frän Primaris-lista och flera rätt så fluffiga Death Guard listor. Och då har jag inte lusläst alla listor. Ser fram emot vad min fluffiga lista kan göra mot dessa och låter ETC-vinnarna spela i sin egen bracket liksom. Eller är jag dum?
Problemet är väl att för att komma ned i vår egen lilla division måste vi få råstryk av två monsterlistor först. Och det är oftast inte så kul att inleda en turnering på det sättet.

/Ägaren till Night Lordslistan. Jag tackar för omdömet. :wub:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av Asplund »

Listorna har checkats en vända till och två till har messats för att göra revidering. Om än de stack klart mindre i ögonen än lista #33 var de också väldigt kraftiga som Alfa.

Då vi tror det är roligare att spela flera rundor än 1-2 så hoppas vi så pass olyckligt sena revideringsmail ändå kommer göra upplägget roligare för fler :)

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av Robert »

för varje gnällig göteborgare och skåning är vi 2st stockholmare som faktiskt tycker formatet är kul och för en gångs skull tänker åka ner till götet och leka lite.
Det är absolut hårdare än vad det brukar vara på gothcon men det är långt ifrån okompat och det är väll kul att arret la sig på lagom svenskt i mitten.

hälsningar Kickern,kalle,lyngarth,Mattias,jony,Anton,Erik,
/Kickern

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av Spell Familiar »

Robert skrev:för varje gnällig göteborgare och skåning är vi 2st stockholmare som faktiskt tycker formatet är kul och för en gångs skull tänker åka ner till götet och leka lite.
Det är absolut hårdare än vad det brukar vara på gothcon men det är långt ifrån okompat och det är väll kul att arret la sig på lagom svenskt i mitten.

hälsningar Kickern,kalle,lyngarth,Mattias,jony,Anton,Erik,
Vänder mig emot formuleringen om "gnälliga skåningar" men yrkar i stort bifall till 08ornas input.
Sen är det såklart tråkigt att variationen inte blev större mellan codexar men det är som att spela med en hand bakbunden och ögonbindel om folk skulle komma med index-listor. Respekt till de lojala orker, necrons och tau som gör det ändå men de kommer ha uppförsbacke är min spådom.
Ser nog inte att detta kommer vara ett problem nästa år då samtliga codex är släppta (säkert redan till sommaren) och vi har en chapter approved 18 i näven.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av Svarten »

En annan kör turneringspremiär i 40k, och har noll koll på 90% av listorna, så räknar ändå med att få spö och hamna i botten :D

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av refabricated »

Eyes on the prize!

Så jävla gött att ni arrar!

Är det bara jag som tycker tyranidlistorna är läskiga? Hör mkt eldar hit och dit, själv tror jag att jag kommer ta med insektsmedel.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av Max »

refabricated skrev:Eyes on the prize!

Så jävla gött att ni arrar!

Är det bara jag som tycker tyranidlistorna är läskiga? Hör mkt eldar hit och dit, själv tror jag att jag kommer ta med insektsmedel.
Jag tippar två nidz, en alv och två slumpmässiga top fem. Riktigt vidriga nidzlistor.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Gothcon 2018 - Listor (Allmänt snack)

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Eyes on the prize!

Så jävla gött att ni arrar!

Är det bara jag som tycker tyranidlistorna är läskiga? Hör mkt eldar hit och dit, själv tror jag att jag kommer ta med insektsmedel.
Kan bara hålla med.

Jag tippar Kalle, random nidz & random eldar på top 3.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar