Gothcon 2018 - Information

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

geitmeise
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jun 2013, 10:01

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av geitmeise »

Roliga uppdrag, bra jobbat! :)

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Svarten »

Nu är jag som sagt helt noob på 40k-turneringar. Men är det tänkt att VP, scenariot och tactical objectives används för att räkna ut slutresultatet? Och finns det något maxtak för hur mycket poäng man kan ta i en match?

EDIT: Är van från att det är skillnad på VP och BP från Fantasy. Så jag tror jag förstår nu :)

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Hybris »

Svarten skrev:Nu är jag som sagt helt noob på 40k-turneringar. Men är det tänkt att VP, scenariot och tactical objectives används för att räkna ut slutresultatet? Och finns det något maxtak för hur mycket poäng man kan ta i en match?
20 MP är taket, VP får man i matchen som konverteras till Match Points (MP) efter att matchen är klar. Det finns en skala längst ner på varje mission som visar hur du konverterar VP till MP. Om du tex vinner över din motståndare med 2 VP så blir det en draw, 10-10 i resultat.

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Svarten »

Hybris skrev:
Svarten skrev:Nu är jag som sagt helt noob på 40k-turneringar. Men är det tänkt att VP, scenariot och tactical objectives används för att räkna ut slutresultatet? Och finns det något maxtak för hur mycket poäng man kan ta i en match?
20 MP är taket, VP får man i matchen som konverteras till Match Points (MP) efter att matchen är klar. Det finns en skala längst ner på varje mission som visar hur du konverterar VP till MP. Om du tex vinner över din motståndare med 2 VP så blir det en draw, 10-10 i resultat.
Tackar :)

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Youndi »

Svarten skrev:
Hybris skrev:
Svarten skrev:Nu är jag som sagt helt noob på 40k-turneringar. Men är det tänkt att VP, scenariot och tactical objectives används för att räkna ut slutresultatet? Och finns det något maxtak för hur mycket poäng man kan ta i en match?
20 MP är taket, VP får man i matchen som konverteras till Match Points (MP) efter att matchen är klar. Det finns en skala längst ner på varje mission som visar hur du konverterar VP till MP. Om du tex vinner över din motståndare med 2 VP så blir det en draw, 10-10 i resultat.
Tackar :)
Och så finns det en hemsida. Den sparar du som bokmärke i din smarta lur. Där kan du sedan kolla mot vem och på vilket bord du ska spela härnäst och aktuell ställning. Samt rapportera resultat efter varje match (räcker att en gör detta)

http://www.speltok.se/tto/tournament.php

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Svarten »

Ännu lite frågor och funderingar:

-Får man använda stratagemet som gör att man får slänga 3ett kort för 2CP? Från stora regelboken.

-Är det tänkt att vissa scenarion tillåter spelarna att använda CP för att slå om innan matchen (deployment, välja sida osv), och vissa inte? Eller är det en miss?

-Scenario 4: "If this move causes an objective marker to land between two zones, the controlling player chooses on which side it is scored."
Controlling som i (A) Flyttar objektivet, eller (B) Som kontrollerar objektivet?

-Scenario 5: Jag är ganska säker på vad "Kill Points!" innebär, men kan vara bra att förtydliga.

PerKris
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 feb 2016, 22:51

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av PerKris »

Läste uppdragen och har lite frågor.

Scenario 2.
Special rules: Hazardous landing!
Ska man slå om man använder något som Orks Da Jump eller Necrons Viel of Darkness?

Escape No man’s land!
"At the beginning of its movement phase, a unit can move into contact with the enemies board edge."
Innebär detta att man kan deepstrike:a in en enhet och ta bort dem så fort de kommit ner och ta poäng?
Betyder detta att även exempelvis en drop pod skulle kunna anlända vid kanten och ta poäng?

Scenario 5
Bombs!
Kan samma enhet bära flera objective bombs? Kan kanske t.o.m. samma modell bära flera objective bombs?

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Max »

En enhet som deepa in gör det när movementfasen är klar men håller med om att det är väldigt otydligt.

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Hybris »

- man får använda stratagenet dra om ett kort för 2 cp i alla missions med tactical cards.
-CP rerolls kan inte användas på pre/post game slag
- Bra fångat på scenario 4, ska vara ”the player who moves the marker choses in witch zone”
- killpoints är 1 vp per mördad enhet
- ”hazardous landing” är på allt som deepstrikar på brädet efter deploy/scout moves, så allt typ. Jäkla jobbigt att det inte finns en standard regelnamn för det i 8e...
- deepstrike sker i end of movement, du kan inte knalla av bordet direkt om du inte spelar nått som får deepa och gå i movement fasen.
-en enhet kan bära mer än en bomb, en model kan inte göra det i ”bomb run”

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Gothcon 2018 - Information

Inlägg av Svarten »

Angående CP innan matchen, står på vissa att det inte gäller, men inte alla.

Skriv svar