Gothcon 2018 - Komp

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av benmannen »

Jag tycker det som är postat i första posten låter riktigt bra.

Highlande skapar rätt trista listor, framförallt om man vill spela en temad kanske rätt dålig lista... Det går knappt i Highlander. Och hårda SM listor påverkas knappt.

Higlhlander är kul ibland, men vi ska nog undvika att det används som nån slags standardkommplösning.

Tweaka och testa det där ni har knåpat ihop. Stryp tråkbuffarna. Magnus, Marotarion, Gulleman och kompisar. Primarkerna tillför inte 40k nåt. De kan stanna i fluffhimlen om ni frågar mig. :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
frgil
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 okt 2011, 07:33

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av frgil »

Om jag förstår kompen rätt och vill köra Imperium, Astra Militarum, Cadia
och har med t.ex 1 var av följande:
Commissar
Primaris Pskyker
Ratlings
Tech Priest
Officer of the fleet
Så får jag automatiskt -5 pga:
-1 för varje armespecifikt keyword (T.ex är Valhallans och Cadians två olika), efter det första.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av fauh »

Du får -0. Alla enheterna har samma.

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av benmannen »

Så om jag förstår kompen rätt så ger:

AELDARI
DRUKHARI
KABAL
WYCHE CULT
HAEMONCULUS COVEN
INCUBI

Alla -1 Komp utöver den första för Drukhari?

Det blir i princip omöjligt att bygga en lista med komp 0 bara med den restriktionen även om man gör sitt bästa för att undvika de andra straffen... Tom komp -2 blir svår att undvika även med crap trupper och typ inga fordon.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av refabricated »

Komp 0 får du ju om du spelar mono-codex, inte upprepar dina enhetsval och undviker vissa specifika enheter.

Eller?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av CovenantGuardian »

refabricated skrev:Komp 0 får du ju om du spelar mono-codex, inte upprepar dina enhetsval och undviker vissa specifika enheter.

Eller?
Nej du får minus om du spelar raven guard och ultra marines till exempel. Ett undantag behövs nog för drukhari där kabals cults etc alltid kommer ha olika specifika keywords.

johann
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:40

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av johann »

Om man ska kolla på Specifika karaktärer så borde man också kolla enheter. 10 Dark Reapers påverkar spelet klart mycket mer än Pedro Kantor och de måste absolut kompas. I dagsläget kan man ha 30 stycken för -2 vilket är vad den första borde kosta i jämförelse med kantors straff (första är bäst pga stratagem).

Det finns säkert många andra enheter som också de är uppenbart felprisade men dark reapers är den första jag kommer på!

Sen tycker jag Highlander förstör många codex. Nu kan jag välja mina andra armeer men trist för en IG-spelare att dina infantry squads kostar 1 i komp ganska omgående :/ Det är liksom en lista som är tänkt at spelas med leman russ och infanteri men det är ju omöjligt i klimatet
Tjena!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Hylander »

Jag har funderat lite om jag ens skulle skriva något eller bara ta vad det blir. Dock har jag, efter funderingar kring TOK-spelen, kommit fram till att jag mer och mer vill testa spelet enligt dess ursprungstanke men kanske främst slippa mallar.

Men om man vill ha en lite snällare klimat så är, enligt mig, en subkomp det bästa att föredra. Historiskt är det ju lite GothCon över det också. Om man väljer det så är det bra med ett gäng exempellistor och det kanske inte måste vara ett stort spann utan kanske 3 eller 5 kategorier som listor kan hamna i.

Så istället för att uppfinna något så gör det enklare för er: Subkompa eller Blås på.

Så ännu ett meningslöst tyckande ;)
/P
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av fauh »

Tror också på subkomp faktiskt. Speciellt med exempellistor! Då kan arr ha en så pass snäll turnering som de vill samt att det inte blir lika mycket hålletande och optande. Med subkomp så tar man det man vill spela och får en komp därefter. Det som kan sägas är att det såklart kräver mer engagemang ifrån arr men för ett sådant event som Gothcon så känns det kanske befogat? Se bara till att ha lång tid på er att bedömma så blir det bra :)

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av benmannen »

CovenantGuardian skrev:
refabricated skrev:Komp 0 får du ju om du spelar mono-codex, inte upprepar dina enhetsval och undviker vissa specifika enheter.

Eller?
Nej du får minus om du spelar raven guard och ultra marines till exempel. Ett undantag behövs nog för drukhari där kabals cults etc alltid kommer ha olika specifika keywords.
Exakt. Det går i princip inte att spela Monocodex. Det finns för få enheter som har samma keyword, man kan inte spendera 1600p utan att minst ha två keywords, man skulle behöva ett undantag, typ 3 keywords ger inget minus eller nåt. Spelar man 500p så funkar det med ett keyword men typ inte med mer poäng.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Skriv svar