Gothcon 2018 - Komp

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av refabricated »

Altaioc kändes bäst i ett vakuum. Men biel tan är typ lika bra, raven guard spelas främst för sitt stratagem, alpha legion lika så.

Frågan är väl hur mkt detaljer man vill pilla i. Om man tycker -1 to hit utom 12" är för bra, är inte rr charges eller "är alltid i cover" det med? Tycker skillnaden är marginell.

Bättre då att säga:
"har ditt lag en codex får du - 1"
Att ha 15 stratagems eller inte gör bra mkt större skillnad än marginellt bättre eller sämre legion traits.

Att jiddra i detaljer tror jag inte på.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Flygmaskin »

Tycker inte heller att man skall straffa - to hit. Då får man, som Olof skriver, gå in och väga mängder av ”chapterregler” mot varandra.
Att det generellt är tråkigt att spela mot tycker inte jag håller som argument. Lite samma som att säga att FnP är tråkigt och kompa det där efter.
Människomat, till exempel spannmål.

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Nora »

Asplund skrev:Vi har börjat på en kompmall till Gothcon, som vi nu gärna tar emot input på. Inget är spikat.
...
Upplägget:
Efter att spelarna räknat sina inspelade poäng får spelaren med färre minus mellanskillnaden i komp som bonus på hens resultat.

Effekten blir att om du spelar en lista med mer minus än din motståndare kommer du inte kunna ta maxpoäng (spelare A med -4 möter spelare B med -1. Då kan spelare A som bäst vinna med 17-3, och spelare B förlora som värst med 3-17).
...
Det låter som man får den med den snällare listan får diffen i bonus och den elakare listan får diffen i avdrag, stämmer detta? Detta gör att varje komp väger ganska så tungt (två VP per komppoäng). Vad sägs om att istället ge skillnaden ni bonus på till den snällare listan på VP innan resultatet räknas ut? Naturligtvis så får nu uppdatera listan över vad saker kompar, men kanske allt inte dubblas, det ges möjlighet att göra finare justeringar.

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av thismeanswarmate »

Asplund skrev:-1 för varje armespecifikt keyword (T.ex är Valhallans och Cadians två olika), efter det första.
Jag hajar fortfarande inte riktigt vad som menas med detta. Vad är ett "armespecifikt keyword"? Är det alla faction keywords enheterna i arméen har? Isf har t. ex. Draigo IMPERIUM, ADEPTUS ASTARTES och GREY KNIGHTS. Eller använder jag bara det keyword detachmenten använder för att sitta ihop? Isf kan jag ha flera detachments som anvädner IMPERIUM utan att få minus?

Jag funderar på att spela ett detachment YNNARI och två detachments ALAITOC. Får jag då -1? Eller får jag minus för alla konstiga kombinationer av Faction Keywords jag har i arméen? Eller kan jag hävda att alla är AELDARI och få +-0?
Senast redigerad av 1 thismeanswarmate, redigerad totalt 11 gånger.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Konfa »

Jag uppfattar -1 som en no-brainer om det inte finns något superstrategem eller ex Guillimanbubbla att byta ut den mot. Att ta bort 33% av IG eller viktiga damagedealers hos Ad Mech upplever jag som långt starkare än reroll på chargerangen.

Hade det motverkat skyttelistor hade det varit en sak, men nu är det väl så att flera av de hårdaste skyttearméerna har tillgång till det, medan närstridslagen generellt inte har i samma utsträckning.

Det och att det blir sjuka kombos ex. med eldars plan som ger -2, eller changelingbubbla.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av DHettNeck »

Konfa skrev:Jag uppfattar -1 som en no-brainer om det inte finns något superstrategem eller ex Guillimanbubbla att byta ut den mot. Att ta bort 33% av IG eller viktiga damagedealers hos Ad Mech upplever jag som långt starkare än reroll på chargerangen.

Hade det motverkat skyttelistor hade det varit en sak, men nu är det väl så att flera av de hårdaste skyttearméerna har tillgång till det, medan närstridslagen generellt inte har i samma utsträckning.

Det och att det blir sjuka kombos ex. med eldars plan som ger -2, eller changelingbubbla.
Jag håller bara med. Speciellt med lite snällare listor, då blir det helt klart no-brainer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Flogger »

Ni ska inte ha något minus för horde? Är det inte väldigt bra att bara spamma stora enheter just nu? Eller? :?

Säger inte att det är så, är för dålig på spelet för att veta, det var bara en känsla.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Hogglas
Inlägg: 81
Blev medlem: 21 okt 2016, 18:08

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Hogglas »

thismeanswarmate skrev:
Asplund skrev:-1 för varje armespecifikt keyword (T.ex är Valhallans och Cadians två olika), efter det första.
Jag hajar fortfarande inte riktigt vad som menas med detta. Vad är ett "armespecifikt keyword"? Är det alla faction keywords enheterna i arméen har? Isf har t. ex. Draigo IMPERIUM, ADEPTUS ASTARTES och GREY KNIGHTS. Eller använder jag bara det keyword detachmenten använder för att sitta ihop? Isf kan jag ha flera detachments som anvädner IMPERIUM utan att få minus?

Jag funderar på att spela ett detachment YNNARI och två detachments ALAITOC. Får jag då -1? Eller får jag minus för alla konstiga kombinationer av Faction Keywords jag har i arméen? Eller kan jag hävda att alla är AELDARI och få +-0?
Du räknar keywords som håller ihop enheter, ofta krävs ju att alka enheter i enheten har ett speciellt keyword gör att få sina specialegenskaper, tex raven guard eller ultramarines.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Niklas malmborg »

börjar nästan låta lättare att posta upp alla listor utan namn på spelaren och sen får alla deltagare rösta på hur ostiga listorna är med typ 0-5 (eller hur högt man nu vill tillåta det att gå) . sen tar man medelvärdet och så får de det som modifier

för det är nästan omöjligt att göra detta på ett rättvist sätt efter en mall

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Nora »

Flogger skrev:Ni ska inte ha något minus för horde? Är det inte väldigt bra att bara spamma stora enheter just nu? Eller? :?

Säger inte att det är så, är för dålig på spelet för att veta, det var bara en känsla.
Vilka horder finns det? Jag sitter och spånar på en Orklista som baserar sig på boyz och där känns det som att -1 för varje enhet utöver grunden på två enhater boyz och en enhet strom-boyz, känns rimligt. Om det skulle straffa en mer än två VP för varje ytterligare enhet boyz så tror jag inte man ens behöver överlägga att ta med dem, för det spelar en sådan enhet aldrig in.

Skriv svar