Kommentera målningsbedömningen på GC

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Asplund »

Hej.

I år hade vi lyxen att kunna kolla på arméerna i hyfsat lugn och ro (hade begränsad tid, men vi störde inte mitt i spelet som tidigare år).

Vi hade en hård mall som Max och Jocke kollade (redan diskuterat att lindra straffet / ta bort för olika baser i allieringar). Hade man objektiv och armelista och inga minus fick man 18.

Jag och Utter kollade alla arméer subjektivt och gav bara plus.

Då jag inte minns alla arméer har jag svårt att diskutera millimeterrättvisa. Men hur tyckte alla att spridningen blev, och upplägget som sådant?

Fotnot: Jag och Utter såg många arméer som var på god väg att bli rackarns koola. Men tyvärr var många inte klara. Därför tror jag många kan känna att dom skulle förtjänat mer, men måla klart till nästa gång, så löser vi det! :-)

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Olof »

Jag tycker absolut att det är en bra idé att ta bort minuset för baser vad det gäller allieringar. Jag vill kriga med alla mina gubbar utan att basa om!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Loudhoward »

Tror att min enda feedback är att det vore jäkligt nice med feedbacken. Om ni ger + för något eller om man får minus. Skriv ner det på en lapp och lämna med armén. Behöver inte vara mycket då det suger tid men

+ konvertering
- baser

Och detta är som sagt var en ren feedback grej. "Min poäng" i sig var jag nöjd med.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Flogger »

Jag maxade poängen (förutom best painted arméerna då) och det räknade jag med så jag var nöjd! Tyckte ni två fyra gjorde ett toppenjobb angående målning, kändes som ni verkligen tog er tid och kikade på alla arméer ordentligt :)

Angående enhetlig basning:
Tycker INTE ni ska ta bort för olika baser i allieringar. Det är att öppna en can or worms. Ska man inte behöva ha enhetliga baser för lords of war? Formationer som nu börjar dyka upp? Om jag spelar nids och kör med en living Artillery formation där alla i formationen är blåa och har snöbaser och resten av armén har gråa baser och är röda, är det ok?
Jag vill inte se en armé med primary, allied, inquisitorial detachments samt formations och en lord of war där alla har olika basning. Tar bort hela armékänslan. En armé, en sorts basning, oavsett mängd detachments eller tillval.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Hylander »

För en gång skull håller jag med flogger. (Lessen Olof du får måla lite nya gubbar..)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

pebos
Inlägg: 142
Blev medlem: 02 sep 2009, 12:04

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av pebos »

Hallå gott folk.

Kommer med en liten annan syn (o inställning till saker).

Hade i år lånat in en arme av en vän (Tau) o prövade ngt nytt. Armen består helt o hållet av äldre figurer. Alla enheter var rätt utrustade, målade, basade osv. Det ska sägas att de olika enheterna var målade i olika färger, en enhet kroots var gul, en annan enhet var blå osv. Att påstå att armen är snyggt målade vore att ljuga, men allt är korrekt och lätt för mig o motståndarna att spela med/mot: "de gula krootsen skjuter dit...." osv. Detta renderade i tre (3) målningspoäng ;)

Nu är det helt o hållet ok med mig, jag spelar för jag tycker det är kul o är i ärlighetens namn tokigt ointresserad av att måla, men ibland vore det gött att inte straffas bort från tävlingen pga detta.
Givetvis bestämmer turneringsansvarig vad som gäller för turnering, o det får man rätta sig i, men ibland vore det gött om det fanns en klar miniinstruktion med krav ang målning, o sedan spelar detta inte in på själva turneringsspelet, utan gick i en egen tävlingsform?

Annars var det som vanligt roooooligt att vara i Götet o spela spel!

PS Asplund, att armen stod i en kartong kanske inte direkt hjälpte till med målningspoängen.... Kinakrogen lockade för mycket!

:)

Per B

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av LillePer »

Det är helt sant att målningen inte alltid behöver ha så stor vikt, men inställningen vi har på gothcon är att målningen är viktigt och vi försöker premiera det lite extra. (För på de flesta andra turneringar spelar den knappt in, bortsett fantasia då)

Hoppas det ger lite klarhet i hur vi tänker i arrangörsgruppen.

//Per

pebos
Inlägg: 142
Blev medlem: 02 sep 2009, 12:04

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av pebos »

Helt ok, ni har gjort ett strålande jobb!

Enda felet just nu är att det tar ett år till nästa gång!

Sen hade jag en känsla redan innan att jag inte skulle vinna bestpainted :lol:

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Mag-El »

En fråga.

En malmöit fick 18 poäng i målning vilket var underligt med tanke på att de andra i gänget fick 19. Hans armé förtjänar verkligen inte att få mindre än de andra.
Han sa att det kanske kunde bero på att hans armélista hade avrivna bitar. Kan man få minus för detta?

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Max »

Nej, fanns listan framme är det inget minus. men 18 är grundvärdet. fick dom 19 så fick dom ett bonuspoäng av de andra målningsbedömmarna, kan ha varit något speciellt dom gillade i de andra arméerna.

Skriv svar