Turneringsklimatet och GothCon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Röde »

Grunden i att spela spel måste väl ändå vara att det är trevligt att umgås. Vill man tävla på riktigt kan man väl pyssla med riktig sport/idrott.

Jag tycker att diskussionerna hittills under de senaste åren handlat om att skapa utrymme och plats för alla spelstilar och utgångspunkter inför turneringsspel. På senare tid tycker jag däremot att samtalstonen hårdnat och diskussionen blivit exkluderande. Helt tydligt är att många som vill tävla tycker att vi som ser tävlandet som sekundärt ska hålla oss hemma om vi inte håller käften om vad vi tycker om klimatet som råder.

Serpents fundering hårddrar ju det hela. Om Fluffmongon och casualspelare ska hålla sig borta från vissa arrangemang för att de har fel inställning, ska då de mer kompetativa hålla sig borta från andra? Ska vi verka för införandet av 40K Apartheid?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Robert »

ha ha ok spännande det enda jag sa till din lagkamrat innan matchen var att han måste skaffa en lättläst arme lista om han ska åka på turneringar eftersom den var på typ 8 sidor med namn och fluff inskrivet och med tanke på att min lagkamrat vart förvånad när det dök upp en manticore han hade missat i listan så tycker jag att det var en rättfärdigad kommentar.

självklart jag är inte perfekt jag har ett speciellt sätt som man antingen gillar eller ogillar beroende på hur bara man kan läsa mig nånting jag försöker bättra mig på men jag vet inte om du är rätt person att ha den här diskussionen med med tanke att vi har spelat matcher mot varandra där du har skrikit förolämpat och sen dragit inte en utan 2ggr från vår match tx först mot en klubbkamrat sen mot mig.

det är dock inte det jag diskuterar här utan att man får se till att välja turneringar som passar inte en inte åka på turneringar med en dålig attityd från början och förstöra för mer än sig själv.
/Kickern

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av L3go »

så man får inte skriva in namn och fluff i sin lista? :roll:
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Röde »

Robert skrev:ha ha ok spännande det enda jag sa till din lagkamrat innan matchen var att han måste skaffa en lättläst arme lista om han ska åka på turneringar eftersom den var på typ 8 sidor med namn och fluff inskrivet och med tanke på att min lagkamrat vart förvånad när det dök upp en manticore han hade missat i listan så tycker jag att det var en rättfärdigad kommentar.

självklart jag är inte perfekt jag har ett speciellt sätt som man antingen gillar eller ogillar beroende på hur bara man kan läsa mig nånting jag försöker bättra mig på men jag vet inte om du är rätt person att ha den här diskussionen med med tanke att vi har spelat matcher mot varandra där du har skrikit förolämpat och sen dragit inte en utan 2ggr från vår match tx först mot en klubbkamrat sen mot mig.

det är dock inte det jag diskuterar här utan att man får se till att välja turneringar som passar inte en inte åka på turneringar med en dålig attityd från början och förstöra för mer än sig själv.
På tal om lättläst. Skiljetecken är din vän.

Vill man skriva fluff och ta med sig som kan man ha det vid sidan om. Inte skrivet i själva listan. Att namnge enheterna i listan tycker jag är helt ok. Bara det framgår vad enheterna är.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Robert »

Röde skrev:Grunden i att spela spel måste väl ändå vara att det är trevligt att umgås. Vill man tävla på riktigt kan man väl pyssla med riktig sport/idrott.

Jag tycker att diskussionerna hittills under de senaste åren handlat om att skapa utrymme och plats för alla spelstilar och utgångspunkter inför turneringsspel. På senare tid tycker jag däremot att samtalstonen hårdnat och diskussionen blivit exkluderande. Helt tydligt är att många som vill tävla tycker att vi som ser tävlandet som sekundärt ska hålla oss hemma om vi inte håller käften om vad vi tycker om klimatet som råder.

Serpents fundering hårddrar ju det hela. Om Fluffmongon och casualspelare ska hålla sig borta från vissa arrangemang för att de har fel inställning, ska då de mer kompetativa hålla sig borta från andra? Ska vi verka för införandet av 40K Apartheid?
nu misstolkas mycket vad jag säger jag har aldrig sagt att folk ska stanna hemma jag har sagt att dem trots allt väljer vad dom åker på sen får dem anpassa sig efter det rådande klimatet om dem vill ha en jämn match annars får dem stå ut med att vara underdog.

för att hårddra detså tycker jag att all kritik i den hår tråden kommer ifrån spelare som åker på en turnering och sen är sura för att folk spelar okompat på en okompat turnering det bör påpekas dessutom "dem spelare som försöker hitta håll i kompmallen för att få en fördel" det här var till och med okompat.

så man får bestämam sig åk på en kompad turnering med aktiv komp men med samma attityd jag komemr ändå bli nollad så komemr det inte gå bra heller men om man spelar för att ha kul gör det bästa av situationen försök få några poäng att möta en bättre arme har aldrig får att mig att ha tråkigt tvärtom bra träning och man får chansen att spela anorlunda på objektiv elelr liknande
/Kickern

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Robert »

man kan få bifoga en bok om en heroiska arme om man vill men dom flesta ser gärna att första sidan är enheter inget annat.

skriver på en iphone har ingen överblick alls på det jag skriver det blir mer än en mening.
/Kickern

Tist
Inlägg: 294
Blev medlem: 06 jul 2010, 21:47

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Tist »

Gothcon har en massa komp och har tidigare haft en hel del lustiga missions, så då antar jag att det inte är till för de riktiga spelarna. ;)
Hellre en lista med allt utskrivet och fluffnamn än listor fulla med förkortningar.

För övrigt så skriver jag på en Android, på den ingår det både komma och punkt.
"Monochrome und minimal!"

...und Fluffmongo!

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av L3go »

@Robert.
även om du inte sagt rakt ut att folk ska "stanna hemma" måste du väl ändå förstå att det är så dina uttalanden tolkas.

å ena sidan kan jag förstå den tanken. olika turneringar har olika upplägg som passar folk olika.
å andra sidan tycker jag även att ett mått av ödmjukhet kan vara på plats inför att det även kan tolkas som arrogans. som ett "fuck you om du inte gillar vårt sätt att spela".
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Robert »

ok jag känner att jag ger upp här för det verkar inte vara rätt publik jag pratar för.

men för att svara på din fråga Tist gGothcon tycker jag absolut är för turnerings spelare för det är 120 personer där man slåss om mycket ranking poäng och det är den största turneringen i sverige där man kan få bästa motståndet.

tycker nog mer att om man bara vill ha 6 matcher kan man väll ordna en träff där alla spelar alla utan att räkna poäng om man ändå inte satsar på en placering.

nu känns ändå gothcon som undantaget med subjektiv komp och det brukar sortera ut sig ganska snabbt var man ska ligga så motståndet anpassas för spelaren.

min enda poäng jag har försökt få fram har varit klaga inte på att folk spelar okompade arméer på en okompad turnering.

nu vet jag exakt vad folk tycker men jag vill uppfattas som en trevlig spelare så om folk fortfarande tycker jag är otrrevlig får jag jobba på det men då får man skilja på personen och armeen som spelas. samt jag är inte alltid trevligast men det handlar om att ge och ta får jag höra att jag är ett kompmalls kryphåll mongo som bara kan spela okompat så komemr inte jag ha svårare att hålla glatt humör oavsett om jag vinner eller förlorar och det är lika dåligt att vara en dålig vinnare som att vara en förlorare som säger att viste att du skulle vinna varför spelade vi ens du har en sån jävla mongo armé.

låt oss bara bestämma att vi åker på gothcon med glatt humör och sen ta kasa matchupp med ett leende och som en utmaning och inte ge upp innan.
/Kickern

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Robert »

lego
jag säger åk inte på en turnering om ni inte tänker spela det tycker jag är en väldigt skillnad.
/Kickern

Skriv svar