Utvärdering Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Dante82 »

Sent omsider men mina åsikter är som följer, har skrivit ner det jag kommit på eftersom så en del upprepningar av vad som redan sagts kan förekomma. En del är också influerat av tidigare postare i den här tråden.

Inledningen: Upprätta någon typ av incheckningsbord som man kan gå och anmäla att man kommit så kanske det räcker med att ni behöver ropa upp ett 20-tal personer under introt istället för hela listan (mest bara för att det känns som en smidigare lösning, jag såg inte uppropet som ett problem i sig)

Terrängen: Jag kan spelet för dåligt för att avgöra om det var nog med lagomt stora Los-blockers osv men för mig fungerade terrängen bra. Det enda jag kände var lite sisådär var en del temade bord med väldigt många hus som var svåra att spela som något annat än impassible.

Målningsbedömning: Våga vara lite hårdare, även om det inte finns tid för en full genomgång med uppställda arméer. De flesta som inte var klar med sin armé vet om att det inte är det och är det bara utannonserat i förväg en ungefärlig poängskillnad som man kan tappa på att inte vara klar så får man ta det (Som den tidsoptimist man är så anmälde jag själv mig med en lista där jag behövde måla typ 50 modeller på de 5 veckorna som återstod efter inskicket vilket jag då inte hann med mer än att grunda dem, så jag hade helt köpt att hamna någonstans på den ofärdiga skalan 0-14 poäng).

Best painted: Tycker det är bättre att den på en morgon istället för en matpaus, det blir ofta lite så att en del röstar före de äter och ibland har inte alla hunnit ställa upp då vilket kan bli lite orättvist. Å andra sidan om ni inte har möjlighet att låsa så att de kan ställa upp sina arméer efter sista matchen så blir väl saken inte bättre så det kanske är bästa lösningen som det var.

Samhörigheten med Gothcon: Ställ högre krav på Gothcon, 120 inträden + merförsäljningen som det ger borde vara tillräckligt intressant för dem än vad det verkade vara i år. Annars tycker jag ni lika gärna kan kolla om ni kan hitta en fungerande lokal till en rimlig kostnad (borde väl finnas i göteborg kan man tycka) och hålla en separat 40k påskturnering. Visst är det trevligt att kunna gå och kika på lite övrigt nörderi i pauserna men ingen nödvändighet.

Schemat. Jag tyckte det fungerade. Tycker abslout inte att man ska gå ner på antalet matcher, fördelen med att ha den på påsken är ju att man kan ha det över tre lediga dagar och få in fler matcher. Inte heller tyckte jag det var något problem med att spela sent på lördagkväll, ser hellre att man försöker få in sju matcher än att man går ner på fem.

Missions:
Uppdrag 1: Väldigt värdefulla objektiv ihop med fixed game length var väl inte direkt en bra kombination.
Uppdrag 2: Inte för att det påverkade min match men en spärr på primaryt så att inte secondaries blir helt utan värde hade varit bra.
Uppdrag 3: Inte ett bra primary, det kan slå så konstigt eftersom killpoints kan variera så kraftigt mellan arméer. Jag kan köpa att man med scenarion vill straffa vissa typer av builds som t.ex MSU men det här blir bara snett på många sätt. En deathwinglista har ju i princip allt att vinna, inget att förlora på ett sådant upplägg.
Uppdrag 4: Fungerade bra
Uppdrag 5: Gillade primaryt, även om det kunde ge en väldigt stor belöning om det dödades sent. Kanske att man inte skulle ha fått välja fritt från alla enheter i motståndarens armé. Gillade också detta tactical desicion.
Uppdrag 6: Förutom att min motståndares Obbliterators vägrade dö så funkade detta scenario ok. Dock tycker jag det hade varit mer rättvist om quarters hade varit fungerat på följande sätt (väldigt opedagogiskt skrivet men jag hoppas ni förstår):
Om du har ett större antal denial units än motståndaren har i en quarter = 2 matchpoäng
Om du har fler scoring units i en quarter än vad motståndaren har denial units = 4 matchpoäng
Som det var nu kunde en karaktär gå in i en quarter där motståndaren hade 1 scoring unit och 3 denial units och ta 4 matchpoäng från honom. Väldigt oförlåtande samt att det gjorde scoring units extremt värdefulla när quarters var värda så mycket.

Överlag så var uppdragens stora svaghet att de primära objektiven var rätt generösa med en otrolig potential att sticka iväg i slutet av en en del rätt jämna matcher. Det är inget fel i värdefulla primaries men inte i alla uppdrag. Kanske att något objektivuppdrag istället har fem objektiv värda två poäng styck så blir det genast svårare att ta 9+ poäng på primaryt. Och även ha någon form av skala på en del av dem (t.ex quarterscenariots förslag ovan) så att det inte sticker iväg så väldigt, ibland på väldigt små detaljer.

Prisutdelningen: Utan någon form av PA-system bör någon ha någon med ordentliga röstresurser som håller i prisutdelningen. Jag hade slagit mig ner ganska mitt i den kvadratiska lokalen och hörde inte mycket av vad som sades under prisutdelningen.

Överlag en riktigt trevlig tillställning, jag hade väldigt roligt. Tack till mina motståndare, jag hoppas min armé var intressant att möta även om den var extrem. Jag kan också passa på att be om ursäkt till Tobias för att jag kom till vår match med en stor dos av "defeatist attitude", jag hoppas att det inte sken igenom allt för mycket.
Och tack till annagörerna, jag hoppas ni inte tyckte jag la mig i för mycket. Jag har svårt att hindra mig ibland :)

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Silversixx »

Det där med att "Samordna" med Gothcon har ältats rätt mycket i ett par år.
Men sanningen är följande:
Det är sjukt dyrt att hyra lokaler över en helg i Göteborg. Och får man väl tag på en billigt så är det rätt svårt att få en hel helg och framför allt, rätt helg.
Gothcon pröjsar i dryga slängar ungefär 20.000 för att 40k ska vara på Studs. Bara för att 40k:arna tidigare klagat på "dåliga" lokaler när arrangemanget låg i Vasa och Norra byggnaden. Så det handlar inte om att Gothcon inte försöker tillgodose behovet, för det har de försökt göra så gott det går under 10 års tid. Samtidigt som utrymmet de blir tilldelade av Hvitfeldska krymper med 2-3 klassrum varje år. T ex i Norra används drygt 40% av rummen. Vasa och Södra har ungefär samma förhållanden.
Sen kan man diskutera organisation, bemötande och andra saker rätt länge. Gothcon drivs fortfarande ideelt, och ska man vara krass så lockar den här hobbyn en hel del mindre socialt begåvade individer (du vill inte veta hur många som handlar brädspel i butikerna med kommentaren om att de inte har några att spela med...), och de i sin tur får ibland onödigt mycket utrymme. Gothcon är medvetna om det problemet, men kan inget göra då de hela tiden har ont om människor som hjälper till. Sen kan det ju tilläggas att 40k inte är det enda stora dragplåstret på konventet, utan det finns fler vars behov måste tillgodoses för att inte tappa besökare. Visst kan det uppfattas som surt att behöva betala 350:- för att spela 40k en helg, samtidigt som konventet bara sker som en bisak hundra meter därifrån. Men det handlar om att 40k-arrangörerna i sin tur tillgodosett tidigare behov av att få spela så mycket som möjligt. Och säkerligen tycker många att det är orättvist att deras pengar ska gå till andra människor har kul under arrangemang med få deltagare. Men det är lite som att gnälla om att skatten går till vården när man själv, eller någon i ens närhet, inte behöver det ändå.

Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Dante82 »

Jag har inget som helst problem med att betala 350 spänn för ett tre-dagars arrangemang. Jag tycker bara att de 40,000 kronorna plus merförsäljning i kioskerna som 40k spelarna genererar borde kunna räcka till lite mer än lokalen och bordshyran och att någon städar ur lokalen efteråt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av DHettNeck »

Man ska också komma ihåg hur otroligt mycket jobb som 40K arrangörerna slipper med mat/kiosk/sovsal/bokningar/betalningar/m.m. när ett konvent sköter det åt dom. Det betyder att mer energi kan läggas på själva turneringen :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Man ska också komma ihåg hur otroligt mycket jobb som 40K arrangörerna slipper med mat/kiosk/sovsal/bokningar/betalningar/m.m. när ett konvent sköter det åt dom. Det betyder att mer energi kan läggas på själva turneringen :)
Jag det gör faktiskt en hel del. Jag jämför lite med TeamTournament i Varberg. Städandet och maten är tunga poster i form av tidsåtgång.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av LillePer »

Precis. Som huvudsakligen kompare och i andra hand arrangör så har jag väl lagt ungefär 20-25h på allt gothcon relaterat. Hade man behövt börja dra i allt det andra också. (För det hade antagligen inte Johan och Johan dragit i själva) så hade insatsen i tid ökat markant. Följden av det hade varit arrangörsbyte vartannat år för att ingen vill göra det. Nu däremot så ser jag det inte alls som "tråkigt" eller "omständligt" inför nästa år. Vilket man väl ändå får se som positivt.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Är lite inne på Dantes linje. GC hjälper oss med mycket, men att samordna med dem och deras ideella spelnördar är ibland inte helt enkelt.

Nu tog Westlund den biten i år, så jag kan egentligen bara klaga på hur en del saker sköts på plats.

Om vi klarar att arrangera utan GC är dock en annan fråga.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Trodde halva charmen med uppropet och prisutdelningen var att man inte skulle höra mig ;-)

PA till nästa år ska kollas upp.

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Flygmaskin »

Jag kan hyra ut ett PA.
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Excessus »

Folk är ju oförmögna att hålla tyst, även om ni säger till dem. Så bitvis var det lite otydligt från scenen under uppropet.

En "check-in" lista hade ju varit förenklande tror jag, i enlighet med en av de föregående posterna.



Så nästa år kan det ju sättas upp webcams över alla bord så alla omgångarna kan streamas live via TOKs system? :D
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar