Komp på Gothcon 2012

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av Zurken »

Gillar hur folk redan börjar gnälla 5 sidor om subkomp flera månader innan turneringen :lol:

Visst ingen är perfekt och vissa kommer få felkomp, ju mer extrem lista man bygger desto större är risken att man blir felkompad (om jag inte minns fel så varnar riktlinjerna mot copy-paste), men jag tror att flertalet som känner sig felkompade inte riktigt inser hur hård sin lista är.

Själv tycker jag subkomp är den bästa typen av komp för där kan man verkligen ta en lista med vilka modeller man vill (så länge man håller sig undan för det allra bästa och sämsta) utan att behöva tänka på optning. Så jag är tacksam för att det fortfarande finns en stor turnering med subjektiv komp :)
Alexander Merinen

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

kommer inte ihåg listan exakt, men det var i den här stilen:

Sorcerer mark of nurgle

greater daemon

7 plaguemarines, 2 meltor, i rhino

7 plaguemarines, 2 plasmor, i rhino

7 chaos marines, mark of nurgle, flamer

1 vindicator

1 dakka predator

2 obbar

3 spawns

Detta fick jag komp 6 med :(

Jocke Rapp
Site Admin

Komp på Gothcon 2012

Inlägg av Jocke Rapp »

Det har sagts tidigare men jag säger det ändå igen: Subjektiv komp med förhandsbedömning är riktigt bra, subjektiv komp utan förhandsbedömning är riktigt dåligt.

PatrikW

Inlägg av PatrikW »

Neth_Oni skrev:kommer inte ihåg listan exakt, men det var i den här stilen:

Sorcerer mark of nurgle
greater daemon
7 plaguemarines, 2 meltor, i rhino
7 plaguemarines, 2 plasmor, i rhino
7 chaos marines, mark of nurgle, flamer
1 vindicator
1 dakka predator
2 obbar
3 spawns

Detta fick jag komp 6 med :(
Och vad var de andra 4-500 poängen?

Och jag hoppas verkligen de håller fast vid subjektiv komp =)

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Jag håller med om att de bör ha subjektiv ändå, men ser gärna förhandsbedömning. De kan gott flytta på inlämningsdag för listor för min del, så de får mer tid till det. Och jag hittade listan nu, såg ut som följande:

HQ
Sorcerer Pts: 150
Mark of Nurgle, Warptime, Melta bombs

Summoned greater daemon Pts: 100

Elites
Dreadnought Pts: 130
Twin-linked lascannon, Heavy flamer

Troops
Plague marines 1 Pts: 236
Unit size: 7
2 Plasma guns, Personal icon, Champion with Power fist

Plague marines 2 Pts: 226
2 Melta gun, Personal icon, Champion with Power fist

Chaos space marines Pts: 175
Icon of Nurgle, 1 Flamer, Champion

Lesser daemons Pts: 91

Fast attack
Spawns Pts: 120
Unit size: 3

Heavy support
Vindicator Pts: 145
Daemonic possession

Obliterators Pts: 150
Unit size: 2

Predator Pts: 115
Autocannon, Sponson heavy bolters, Havoc launcher

Transports
Rhino Pts: 55
Dozer blade, Havoc launcher *Plague marines 1

Rhino Pts: 55
Dozer blade, Havoc launcher *Plague marines 2

Halvar

Inlägg av Halvar »

Tadaotoko skrev:saken är väl den att det är bra att veta typ vart listan kommer hamna och om man hade fel får man reda på det. Att andra 3-5 kompsteg är ju 15-25 komp i skillnad från vart listan skulle kompat i rt-mallen.
så.... en nidsmodell i skillnad (om man inte tar mc- och/eller hordminuset i beaktning). det känns inte så himla farligt. och rätta mig om jag har fel men görs inte kompbedömningarna på gothcon med en värsta-listan-till-sämsta-listan-ram? även om sämsta listan inte får 20 i komp utan snarare 16 så bedöms ändå alla listor däremellan med det som referensram?

och sen förstår jag inte argumentet att få veta sina förutsättningar innan turneringen annars kanske man inte tycker det är värt att åka. det är juh lite som att argumentera för att man ska veta exakt vem man möter, exakt alla sina och sina motståndares tärningsslag tre veckor innan och veta exakt vad motståndaren kommer göra med sina figurer annars är man juh inte säker på att man kommer vinna turneringen. men känner man så kanske man ska vara hemma och öva lite på sina skills: http://www.youtube.com/watch?v=oqnrHM4bUa0
hittar tyvärr inte den på skeppet med alla kanonkulor där han får 100+ liv bara från att hoppa exakt rätt. smb3
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Halvar skrev:
Tadaotoko skrev:saken är väl den att det är bra att veta typ vart listan kommer hamna och om man hade fel får man reda på det. Att andra 3-5 kompsteg är ju 15-25 komp i skillnad från vart listan skulle kompat i rt-mallen.
så.... en nidsmodell i skillnad (om man inte tar mc- och/eller hordminuset i beaktning). det känns inte så himla farligt. och rätta mig om jag har fel men görs inte kompbedömningarna på gothcon med en värsta-listan-till-sämsta-listan-ram? även om sämsta listan inte får 20 i komp utan snarare 16 så bedöms ändå alla listor däremellan med det som referensram?

och sen förstår jag inte argumentet att få veta sina förutsättningar innan turneringen annars kanske man inte tycker det är värt att åka. det är juh lite som att argumentera för att man ska veta exakt vem man möter, exakt alla sina och sina motståndares tärningsslag tre veckor innan och veta exakt vad motståndaren kommer göra med sina figurer annars är man juh inte säker på att man kommer vinna turneringen. men känner man så kanske man ska vara hemma och öva lite på sina skills: http://www.youtube.com/watch?v=oqnrHM4bUa0
hittar tyvärr inte den på skeppet med alla kanonkulor där han får 100+ liv bara från att hoppa exakt rätt. smb3
Att få en förhandsbedömning innan är för att i många fall så anser kanske jag att min lista är mellanhård medans bedömmaren anser att den är crazy bananas hård/tråkig för han bedömmer utifrån helt andra förutsättningar. Detta har inget att göra med lottning och tärningslag, vilket är en helt vrickad jämförelse.

Om du sen tänkt att du gjort en ganska kass lista för att du vill ha väldigt hög komp och spela lite chilla matcher, men sen får tillbaka att du har nära bottenkomp, så har du mer eller mindre 5 pisstråkiga matcher framför dig, och då hade iaf jag övervägt att skippa turneringen.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Heja subjektivt! :D
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Heja subjektivitet! ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Inlägg av Halvar »

och jag tycker att en gothconbedömning verkar vara väldigt korrekta och bra bedömningar. så bra att jag skulle kalla de rättvisa bedömningar (finns som sagt något enskilt fall som kanske inte är rättvist). så förutsättningarna är ett förbestämt antal poäng, lottning enligt gothconmall, ovisst med typ, mängd och placering av terräng samt en rättvis bedömning av din komp, en bedömning som inte görs av dig själv som är partisk. dessutom får alla andra också en rättvis bedömning av sin komp. det är vad jag kallar att veta sina förutsättningar.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar