Sida 6 av 9

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 11 dec 2017, 18:01
av majbjörn
Jag håller faktiskt med om att man nog inte behöver pilla så mycket.

Men -1 för att man spelar med Codex låter vettigt, många codexar hinner nog komma innan påsk dock. :)

Undrar även vad andra tycker om att ta bort följade från mallen:
>
Mallen:
-1 för 30+ Vehicle&Monster wounds. -1 extra för var 15:e wound efter det.
-3 för varje Lord of War
-1 för varje Flyer
>

För att sedan göra samma sak med Lords of War som med characters, en lista (som förmodligen inte ens blir så lång) med egen komp. I min värld hade det typ varit -2 på Guilliman, Mortarion och Magnus. (Kanske bara -1 på Morre o Mange?)

Kompen på flyers och vehicle/monster wounds tycker jag kan tas bort helt eftersom man redan får - 1 på upprepande data sheet, toughness inte är lika bra längre och att flyers redan blivit mycket sämre via FAQs och chapter approved.

*Edit: Vad sägs om att man kan få ha 3 av samma Troop innan komp minus btw? För en som inte vill ha något "icke primaris smuts" i sin battalion? xD

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 11 dec 2017, 19:43
av DHettNeck
När vi pratar horde så kan ju nämnas att tyraniderna är helt galna.

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 11 dec 2017, 23:24
av katzenjammer
Kommer inte alla dg-armeer med poxwalkersvara en naturlig counter på hord? Känns som att det kommer vara många såna på gothcon.

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 12 dec 2017, 06:58
av Flogger
katzenjammer skrev:Kommer inte alla dg-armeer med poxwalkersvara en naturlig counter på hord? Känns som att det kommer vara många såna på gothcon.

Counter? De ÄR ju en horde :roll:

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 12 dec 2017, 08:55
av refabricated
Kokar inte hela denna disskusionen ned till att om man kompar en sak, så blir en annan "för bra"?

Varför inte bara köra på TTT:s restriktioner? Listorna där var väldigt varierande...
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 41&t=17541

Man måste inte uppfinna hjulet på nytt varje gång.

Sedan skulle det nog vara en idé att ge de (förhoppningsvis få) raser som saknar codex nån form av bonus(2-3 CP eller ngt), förutsatt att det handlar om mono-builds.

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 12 dec 2017, 09:17
av Mr_riot
Eller så kör man på en detachment och kallar det färdig.

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 12 dec 2017, 09:40
av Asplund
Nora skrev:
Asplund skrev:Vi har börjat på en kompmall till Gothcon, som vi nu gärna tar emot input på. Inget är spikat.
...
Upplägget:
Efter att spelarna räknat sina inspelade poäng får spelaren med färre minus mellanskillnaden i komp som bonus på hens resultat.

Effekten blir att om du spelar en lista med mer minus än din motståndare kommer du inte kunna ta maxpoäng (spelare A med -4 möter spelare B med -1. Då kan spelare A som bäst vinna med 17-3, och spelare B förlora som värst med 3-17).
...
Det låter som man får den med den snällare listan får diffen i bonus och den elakare listan får diffen i avdrag, stämmer detta? Detta gör att varje komp väger ganska så tungt (två VP per komppoäng). Vad sägs om att istället ge skillnaden ni bonus på till den snällare listan på VP innan resultatet räknas ut? Naturligtvis så får nu uppdatera listan över vad saker kompar, men kanske allt inte dubblas, det ges möjlighet att göra finare justeringar.
Tanken är att den svagare listan får bonus, hur ska texten ändras så detta klargörs tydligare tycker du? Är det exemplet som vilseleder dig?

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 12 dec 2017, 09:56
av Asplund
Tack för all bra input!

Vi ska ta på oss tänkarhattarna och fundera vidare.

Jag är inte admin för tråden, men behandla den som låst framöver ;)

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 12 dec 2017, 12:20
av Nora
Asplund skrev:
Nora skrev:
Asplund skrev:Vi har börjat på en kompmall till Gothcon, som vi nu gärna tar emot input på. Inget är spikat.
...
Upplägget:
Efter att spelarna räknat sina inspelade poäng får spelaren med färre minus mellanskillnaden i komp som bonus på hens resultat.

Effekten blir att om du spelar en lista med mer minus än din motståndare kommer du inte kunna ta maxpoäng (spelare A med -4 möter spelare B med -1. Då kan spelare A som bäst vinna med 17-3, och spelare B förlora som värst med 3-17).
...
Det låter som man får den med den snällare listan får diffen i bonus och den elakare listan får diffen i avdrag, stämmer detta? Detta gör att varje komp väger ganska så tungt (två VP per komppoäng). Vad sägs om att istället ge skillnaden ni bonus på till den snällare listan på VP innan resultatet räknas ut? Naturligtvis så får nu uppdatera listan över vad saker kompar, men kanske allt inte dubblas, det ges möjlighet att göra finare justeringar.
Tanken är att den svagare listan får bonus, hur ska texten ändras så detta klargörs tydligare tycker du? Är det exemplet som vilseleder dig?
I exemplet; om A som bäst kan vinna med 17-3, och spelare B förlora som värst med 3-17 så låter det som att den hårda listan får -3 på sitt totala resultat och den snälla listan får +3 på sitt totala resultat. Eller tänker jag fel?

Re: Gothcon 2018 - Komp

Postat: 15 dec 2017, 12:35
av Olof
Olof håller med Olof. Med nuvarande mall kan man köra 4-5 enheter obbar och annat stök. Då blir det inte så västkustsoftish. Jag tycker ren highlander löser många trista spamproblem (även om vissa arméeer så klart mår sämre av det).

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk