Komp på Gothcon 2012
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Re: Komp på Gothcon 2012
@daskad precis som David sa. Plus att nu var det antagandet att han satt kvar i bilarna och bara mökade på objektiven. Går han ut ur bilarna så får du plötsligt chansen att slå ihjäl troopsen vilket en Nidslista ska klara.
@B.D.Y jo precis. Ska man spela på en turnering måste man få chansen att veta sina förutsättningar innan man kommer dit vilket är gothcons största nackdel.
@B.D.Y jo precis. Ska man spela på en turnering måste man få chansen att veta sina förutsättningar innan man kommer dit vilket är gothcons största nackdel.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
-
Bengtsson den yngre
Såklart!Papa D skrev:Och de är ett sjukt bra system, om man informerar... =)
/D
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
LR-listan kompar nästan lika illa i RT-mallen.
Och namn på spelare spelar absolut ingen roll. Jag har lite insikt i hur kompningen går till och namnen på listorna försvinner innan de börjar sätta komp på dem.
Och namn på spelare spelar absolut ingen roll. Jag har lite insikt i hur kompningen går till och namnen på listorna försvinner innan de börjar sätta komp på dem.
Alexander Merinen
Jag vet inte direkt hur subjektiv komp sätts, men om det finns en riktlinjeslista så bör det rimligtvis vara så att den faktiskt ska påverka kompresultatet. Ju större transparens desto bättre, även om det inte bör vara så detaljerat att folk kompoptar i samma mängd som till RT-mallen.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att gothcon arrangörerna brukar kompa i princip alla listorna väldigt rätt. Ibland har jag blivit lite missnöjd innan turneringen, men det visar sig alltid att kompen varit spot on när man ser vad ens motståndare har fått.
Efter en turnering har jag aldrig varit missnöjd med min komp.
Angående LR listan så förtjänade den kanske inte 0 i komp, men den är då hård nog för att ha komp 2 (nu när GKs har blivit vanliga förtjänar den komp 3 kanske). Så jag tycker dom kompade den ganska rätt.
Att utgå från RT-mallen är en kass idé då den för väldigt många builds ger en helt orättvis komp.
Efter en turnering har jag aldrig varit missnöjd med min komp.
Angående LR listan så förtjänade den kanske inte 0 i komp, men den är då hård nog för att ha komp 2 (nu när GKs har blivit vanliga förtjänar den komp 3 kanske). Så jag tycker dom kompade den ganska rätt.
Att utgå från RT-mallen är en kass idé då den för väldigt många builds ger en helt orättvis komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Hade det inte varit för ettan så trodde jag du pratade om okompat eller mallkomp.1. Ibland så spelar namnet på spelaren roll på vilken komp listan ska få.
2. Det är lätt att missbedömma listans hårdhet, speciellt om du ligger lågt.
3. Har man missbedömt kompen kan det bli en ganska tråkig överraskning när man kommer till turneringen. Vilket ibland kan vara så stort att man åkte till Sveriges dyraste turnering utan att få spela på de villkor man trodde.
Jag tror att i grunden handlar det om hurvida man tycker man skall kunna välja att ha för bra komp/för bra armé eller kanske få för bra komp till kostnad att man akn få för dålig.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
saken är väl den att det är bra att veta typ vart listan kommer hamna och om man hade fel får man reda på det. Att andra 3-5 kompsteg är ju 15-25 komp i skillnad från vart listan skulle kompat i rt-mallen. Detta tycker jag är en ganska stor subjektiv bedömning av listan. Det borde också göra arbetet lättare för de som sätter kompen. Men vissa tycker väl att det är ok att en ig-lista med spammade fåglar ska få 10 komp högre än en lista till fot utan några comisarier? Det är i alla fall min erfarenhet av gothcon komp. I samma turnering fick spelaren med bäst lista i mitt kompisgäng bäst komp och han med sämst lista näst sämst komp fast detta är väl också så som gothconkompen ska fungera? Bara mina funderingar på ett rättvisare och enklare system men mitt förslag är väl typ samma sak som okompat?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Jag är inte med. Menar du att GothCon arrangörerna gjorde fel som inte bedömde era listor inbördes utan använde alla listor eller att de inte höll med er?I samma turnering fick spelaren med bäst lista i mitt kompisgäng bäst komp och han med sämst lista näst sämst komp fast detta är väl också så som gothconkompen ska fungera? Bara mina funderingar på ett rättvisare och enklare system men mitt förslag är väl typ samma sak som okompat?
Problemet med riktlinjer är att folk tror att de löser alla kompproblem. Dubbel lash, 9 obbar men vaddå? Jag har ju 5 Possessed, varför får jag låg komp?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Ooooh, den listan minns jag. Det var rätt miserabelt, förutom när min Lord of Change ägde upp närstridsenheten och Belial på egen hand.Ceasar skrev:Om man med den subjektiva kompen endast tog hänsyn till hur hård en lista är så vore det ok. Men på Gothcon kommer även "Rolighets komp" in, den delen gillar jag inte alls. Det känns alldeles för individuellt vad som är roligt och inte.
Sen känns det även som att man många gånger bara ser vad som är bra i en lista, inte alla de nackdelar den har. Jag fick t.ex komp 0 förra året med den här listan.
Belial
Chappe
Deathwing squad, 5x TH&SH
Deathwing squad, Cyclone missile, (inga sköldar)
Deathwing squad, Cyclone missile, (inga sköldar)
Landraider
Landraider
Landraider crusader
Den kan ju omöjligt vara så hård att den ska kompa 0. Motiveringen var att om jag satt kvar i mina bilar så var jag odödlig typ???????? Med tanke på hur mycket lansar och meltor det finns på dagens turneringar kan jag säga att man är långt ifrån odödlig. Det kändes inte som att man tog hänsyn till att jag endast hade 3st 5 manna enheter i hela armen. Jag gjorde den mest för att få tummen ur och måla mina sista raiders, men tyckte även att den såg lite rolig ut. Den var absolut inte bra. Så jag blev inte jätte glad när den fick komp 0, även om jag inte räknat med hög komp.
Just precis, kompen är inte ett substitut för ett samvete eftersom det är oerhört svårt att sätta den rättvist. Man har som spelare ett visst ansvar att motståndaren i början av matchen har en möjlighet till vinst oavsett vilka gubbar han har med sig. Detta beror naturligtvis vilken turnering vi har att göra med, men på en så pass stor turnering som är öppen för alla så är det obvious att man inte tävlar om en plats i ETC laget och då behöver man inte ha med maximalt antal autismcannons till sina grey knights.egge skrev: Problemet med riktlinjer är att folk tror att de löser alla kompproblem. Dubbel lash, 9 obbar men vaddå? Jag har ju 5 Possessed, varför får jag låg komp?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.