GothCon regelfrågor

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av speedfreek »

Jag tog upp ungefär det här för ett ganska bra tag sedan (halvår/år sen) och kom då fram till att det råder total förvirring i större delen av världen om vad som är korrekt.

Swen, varbergarna och Ooan var dock överrens om den tolkningen som jag tycker är "tråkigare" och som jag inte upplever att är den man spelar efter.
Men det är ungefär lika många som tycker varje sak, så turneringsarrangörerna (som råkar vara de ovan nämnda) får ju självklart bestämma.

Tråkigt för alla Baroner, mopedkaptener, Shrikes, destroyer lords och Ghazghkullar, men enklare för folk att hålla reda på eftersom massvis med balla trick försvinner.

Tråkigt, sa Bull.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag håller med egge i stort, men inte fullt ut, om tex en karaktär med jump pack är med i en enhet tactical marines, så kan karaktären lämna tactical marines och röra sig sina fulla 12" tactical marines kan då stå kvar och skjuta sina tunga vapen om de vill, eller röra sig 6" åt det håll de känner för.
Allt annat vore vanskligt, då det skulle innebära att aktiva effekter skulle vara kvar på karaktären också som tex doom eller fortune, skulle dessa dessutom "smitta av sig" om karaktären gick in i en ny enhet, eller vore detta ett sätt att tex tvätta bort doom?

Vad jag dock inte håller med om är att tex en enhet med assault marines skulle kunna gå inom 2" från karaktären och få den joinad, utan man bör flytta assault marines före man flyttar karaktären, då endast karaktären är den aktiva som kan gå in i eller ur enheter under sin förflyttning.

Över till en annan intressant fråga, kan enheter som har lagt sig ner pinnade eller valfritt, eller enheter som inte är i coherrency hålla objektiv?
och hur är det med flyende enheter, kan DE hålla objektiv?
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Fenris skrev:Över till en annan intressant fråga, kan enheter som har lagt sig ner pinnade eller valfritt, eller enheter som inte är i coherrency hålla objektiv?
Ja.
och hur är det med flyende enheter, kan DE hålla objektiv?
Nej.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Men korrekt, sa Bill.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

egge

Inlägg av egge »

Jag är hemskt ledsen men får verkligen inte koll på detta med slöa karaktärer och enheter.

Folk argumenterar för att du aktiverar karaktären och enheten samtidigt. Jag hittar inget regelstöd för detta. Jag hittar att karaktären kan flyttas ut ur enheten. Inte att karaktären och enheten flyttar ifrån varandra samtidigt. Det är karaktären, ensam som har en regel riktad på hur denne flyttar för sig. För att du bara skall kunna flytta karaktären som en egen enhet så msåte den aktiveras specifikt. Det finns alltså inget regelstöd för att du har aktiverat enheten bara för att du har flyttat karaktären.

Det finns heller inget underlag för att man måste röra sig som den slöaste modellen i enheten om enheten splittras. Däremot finns en tydlig regel att om de håller ihop så måste de flytta enligt den slöaste modellen. Så om de inte håller ihop så gäller inte den där regeln.

Jag hittar också inget att det faktiskt gör någon skillnad om man varit en enhet i början utav karaktärens förflyttning. Karaktären flyttar ut. Enheten räknas inte som att den har flyttat, det finns ingen regel som säger att enheten har blivit aktiverad för karaktären måste kunna flytta som en egen enhet för att få går ur. Jag ser däremot en regel som säger att när karaktären har flyttat ut så tillhör han inte enheten längre. Jag hittar ingen regel som säger att alla enheter flyttar samtidigt så då måste jag kunna flytta enheten som jag vill.

Så det finns ingen regel som säger att enheten är aktiverad. Det finns ingen regel som säger att karaktär och enhet som inte är ihop hela rundan måste röra sig enligt den långsammaste enheten. Däremot finns det en regel som säger att karaktären flyttar specifikt ut ur enheten på egen hand "move the character" och det finns en regel som specifikt säger att om enhet och karaktär håller ihop (inte börjar ihop - de måste hålla ihop för att regeln skall gälla) så rör de sig enligt den långsammaste modellen. Så om de inte håller ihop finns det inget som sätter en restriktion att enheten so lämnar varandra måste flytta som den långsammaste modellen.

Ju mer jag tittar på det desto mindre stöd finner jag för att karaktärer skulel röra sig långsamt. Att de skall få röra sig långsamt bygger på ett antagande att det finns en regel som säger att man kan aktivera två enheter samtidigt, att karaktären inte aktiveras specifikt för sig själv när det står "move the character out of coherency-ish" och att en enhet rör sig enligt den långsammaste modellen även om de splittras. Inget av detta tycks ha något regelstöd.

Vad missar jag? Och jag förstår om folk hatar mig...

Och Håkan hade en regelfråga som inte får missas på slutet utav förra sidan, det är inte min mening att tjata ut folk så att man går helt off topic. Jag ber om ursäkt. :oops:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det handlar främst om "enheten rör sig som den långsammaste modellen" och set faktum att man först i slutet av fasen kollar karaktärer är joinade eller ej. Sen finns det en special regel som säger att karaktärer kan gå ur enheter utan att enheten räknas
Som den rört sig.

daskad

Inlägg av daskad »

Jag har själv alltid kört på det sättet som egge beskriver (och kommer även att rulea det så på lin turnering). Om man nu har två olika åsikter och det nu är dåligt skrivet, varför ska man då köra på den tråkiga varianten? Jag spelar för att ha kul, det kanske inte alla gör?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Fenris skrev:och hur är det med flyende enheter, kan DE hålla objektiv?
i lilla regelboken sidan 90 under andra stycket för ending the game står det om att ta bort enheter som faller tillbaka i slutet av spelet i "standard missions". så på en turnering som inte varit tillräckligt förutseende när man spelar ett helt egenpåhittat mission kan man hävda att de ska vara kvar på plan och därmed kunna hålla objektiv. men det är ett jävla douchemove så jag avråder starkt till det.

edit: och angående roligheten på snabba karaktärer i långsamma enheter och vice versa tycker jag helt tvärtom att det blir tråkigare om man inte har den taktiska biten att det inte alltid är bättre att ha en karaktär i en enhet i motståndarens runda. taktiken börjar redan i listbyggandet också.
Senast redigerad av 1 Halvar, redigerad totalt 23 gånger.
Ja' än't bittä'!

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

Yautja skrev:
Mortarion skrev:Att en enhet måste gå som den långsammaste modellen är inte en ändring som införs nu. Det är så det har spelats på GothCon tidigare och jag har bestämt för mig att även BSK och Varbergs-turneringarna har spelat så åtminstone de senaste 2-3 åren.
Även så det har rulats på alla DefCon och LinCon de senaste åren.
Tycker egentligen inte om regelfrågor men har Gothcon bestämt att det ska vara så här är det ju detta det som gäller.

Diskussionen kan vara tills nästa turnering om det ska ske en ändring eller inte.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

daskad skrev: ...varför ska man då köra på den tråkiga varianten? Jag spelar för att ha kul, det kanske inte alla gör?
Jo det gör alla men alla delar inte åsikten om vad som är kul/tråkigt.

Skriv svar