WYSIWYG Tyranids

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Hylander »

Michael Carl skrev:
Hylander skrev:hmm jag spelar en stor BW (MC:s) samt gamla trukkar... snackar han om mig :roll:. Tur att de gamla trukkarna är officiella...
Jag får skylla på att jag byggde min före det kom en officiell modell, och eftersom det i princip enbart är du som spelar mina orks nu, så tänker jag inte direkt bygga en ny :)
Bra :D
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av frigobben »

Som OP var det kul och intressant att debatten blossade upp lite, med goda argument från alla håll. Jag skrev från början inget om min egen syn på saken för att hålla en ödmjuk framtoning som nybörjare. :)

Det finns väl filosofiska synpunkter om hur saker _borde_ vara (officiella modeller, officiella upgrades om möjligt, osv), men även kanske en del praktiska aspekter på det hela (hur gör man med konerteringar av modeller som inte alltid haft officiella modeller, count-as, osv). Precis som Egge säger är det så klart domaren som bestämmer, men när det då uppenbarligen kan bli en viss mängd subjektivitet, är det ju rimligt att diskutera hur det kan/bör vara i normalfallet så att man innan man åker på turnering vet vad som gäller när man väl kommit dit. Det är ju tråkigt om hela ens count-as-armé underkänns på plats exempelvis, vilket är ett hypotetiskt exempel som säkert inte kommer hända.

Min personliga åsikt är att tydlighet är det absolut viktigaste att värdesätta, så att inte motståndaren gör felinformerade beslut. Och hur detta görs borde kunna vara något flexibelt. Har man en count-as-armé blir ju inte problemet att motståndaren blir felinformerad, utan snarare att allt blir potentiellt blir svårt att hålla reda på, men att det ändå känns värt att uppmuntra kreativitet. Har man bytt ut plasma mot melta är det ju uppenbar direkt felinformation, vilket inte borde vara tillåtet. Har man två enheter stealers med olika biomorphs, men som ändå ser identiska ut, saknas också information, och borde nog inte heller vara tillåtet. Om däremot en av dem markeras på något sätt, vilket det nu än må vara, borde det kunna få bara ok (det finns ändå som del av spelet en herrans massa enheter med osynliga upgrades, där man ändå förväntas hålla lite information i huvudet, exempelvis de med psychic powers). Men, och det har kanske inte nämnts så mycket, är att avsaknaden av information också information, dvs om någon som ser en stealer utan sina små giftpåsar, blir helt förvirrad över att de ändå skulle ha poison, trots att man blivit informerad om det innan matchen startar, så borde det inte heller vara ok. Men jag tror i ärlighetens namn inte att det någonsin är fallet.

Då värdesätter jag hellre folks möjligheter att kunna ha lite flexibilitet i sitt listbyggande. Jag tycker ändå att jag lägger jättemycket tid i modelleringfasen av spelet, och att då låsa ned sådana här småsaker känns lite fånigt (jag har förövrigt magneter på en väldig massa saker just för att kunna ha denna flexibilitet i övrigt).

Det var intressant att höra lite inbitna spelares åsikter. Själv är jag som sagt ganska ny, men har mycket erfarenhet av andra spel i tävlingsform, så det kan vara att jag ibland värdesätter andra aspekter av spelet. Någonstans tycker jag att man ändå bör vara så tillåtande som möjligt så länge som det inte som sagt felinformerar någon, eller man gör uppsåtliga "modellera till sin fördel".

En lite lång postning, men det blir så ibland.

Tack till alla GothCon-arrangörer! Jag hade i alla fall jätteroligt med mina genestealers (som faktiskt sprang utan sin giftpåsar till slut, men ingen brydde sig det minsta)... :)

Skriv svar