Det enda jag kan se att det regelförtydligar är att karaktärens förflyttning inte påverkar enheten. Jag ser inte hur du kan se detta annorlunda. Om karaktären inte påverkar enhetens förflyttning när han rör sig ut när de står stilla så skall det självklart vara så att han inte påverkar det när han rör sig snabbt/långsamt. Du säger att han skall diffa ut om enheten är i diff men inte han. Om karaktären diffar ut ur enheten (säg för mega armour) så kan enheten antingen välja att räknas som stillastående (alltså att karaktärens föfflyttning inte påverkar dem) eller så måste de flytta i karaktärens hastighet (och då plötsligt är de påverkade utav karaktärens förflyttning)att det står att enheter som stått still när en karaktär har lämnat är bara ett regelförtydligande, inte ett avsteg.
Jag tror inte att det skall vara ett undantag för att flytta in/ur enheter som stått stilla. Jag är helt övertygad om att det är ett exempel på att karaktärens förflyttning inte påverkar enheten.
Grundproblemet jag ser är att en karaktär kan inte vara en del av en enhet en liten del utav sin förflyttning. Antingen skall han behandlas som en egen enhet som inte påverkar den andra enhetens förflyttning när han flyttar ut. Eller så är han en del utav enheten och då du inte kan aktivera två enheter samtidigt får han helt enkelt aldrig lämna om enheten inte står stilla i sin movement phase.
Och om jag skall flytta en enhet och säger: "Jag flyttar denna enhet", börjar med karaktären och sedan dör denna av farlig terräng så skulle jag tvivla på att någon någonsin skulle säga att enheten inte har rört sig. Så länge en karaktär är del av en enhet så behandlas han som en modell i enheten även om han dör under movement phase. Annars hade du kunna välja att flytta en vanlig modell i en enhet och om den dog så har inte resten av enheten flyttat.
Jag har inte hittat någon turnering där man inte spelar med snabba karaktärer och det tycks vara hela BOLS spelar med snabba karaktärer. Mer eller mindre alla turenringar i Sverige spelar med snabba karaktärer, svenska40k touren spelades med snabba karaktärer och ETC har alltid haft det. Utom gothCon. Jag ser verkligen inte hur du kan tycka att karaktärer inte skall vara snabba, Halvar. Jag ser det som övertydligt att det är meningen att spela med snabba karaktärer.