Komp på Gothcon 2012
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Re: Komp på Gothcon 2012
Jag gillar inte heller subjektiv komp men föredrar det framför okompat.
Hade varit kul om man gått lite mer på riktlinjerna i år dock. Jag kände mig rapad av kompsättningen förra året då jag i första matchen (vi hade alltså samma komp) fick möta en lista ur samma codex som hade sju saker som skulle ge minus och inga som skulle ge plus när jag hade tre saker som skulle ge minus och två som skulle ge plus.
Hade varit kul om man gått lite mer på riktlinjerna i år dock. Jag kände mig rapad av kompsättningen förra året då jag i första matchen (vi hade alltså samma komp) fick möta en lista ur samma codex som hade sju saker som skulle ge minus och inga som skulle ge plus när jag hade tre saker som skulle ge minus och två som skulle ge plus.
Fast där fallerar mallen rätt rejält. En del kan opta och få mycket högre komp än vad de skall ha än andra och då är det inte mycket bättre än okompat. Likaså kompar mallen nyare arméer för högt för att man sätter mall-kompen efter hur mycket folk klagar och det är fler och fler som spelar de okompat bättre arméerna. Jag vill t ex hävda att arméer som har autowin mot vissa arméer skall kompa efter att de får i genomsnitt en sådan match per turnering. Exemplet med Grey knights som ofta har autowin inte bara mot demoner utan mot nids skall kompa som att de får möta två sådana turneringar. Alternativet är som nu att de inte får något straff alls och alla demon och nid spelare får en autoförlust (vilket är "ok" av något skäl). Jag tycker det är synd att en armé som autförlorar är mer ok än att sätta kompen så att den autovinnande armén inte garanterat tjänar på att möta den armén bara för att fler spelar den autovinnande armén för att den är bättre i okompat. Mycket rant men förhoppningsvis förståeligt.theWatchman skrev:Mallen är dock lika för alla. Viktigast är väl att alla har samma förutsättningar?Röde skrev:Det gör mallen också...Rashia skrev:Subjektiva kompen på gothcon är bra. Även om den ibland missar lite.
Jag tycker mallen är bra och folket gör ett fantastiskt jobb men jag känner att det viktiga med kompen är att den speglar ens armés hårdhet inte att den som optar mest får ett bättre utgångsläge. Sekunden det handlar om optning och inte hur mycket man tjänar på att ha en armé som är för bra för sina poäng så föredrar jag nog subjektiv kompbedömning där man har en hellre fälla än fria inställning istället för en hellre fria än fälla inställning.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Som spelare är det intressanta om man får reda på kompen innan eller efter man skickar in sin armélista. Ur "rättvisesynpunkt" har subjektiv komp bättre utgångsläge än mallen (som också är en typ av subjektiv komp) eftersom det finns kompeffektiva enheter i mallen.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Fast nu tycker jag att du gör precis fel; läser GothCons riktlinjer som en kompmall. Riktlinjerna var (är?), just bara riktlinjer som för att ge folk en uppfattning om vad som antagligen skulle ge straff om de användes. Men i vissa arméer kommer de antagligen inte att generera minus och i vissa andra arméer kommer saker som inte är med på listan att generera minus. Samma sak gäller såklart för plusenheterna.Gustav skrev:Jag gillar inte heller subjektiv komp men föredrar det framför okompat.
Subjektivt på GothCon tycker jag absolut skall vara kvar, det ger ett annat spel och omväxling förnöjer.
Jag känner att jag kanske på en eller två turneringar har fått en på tok för hård bedömning utav en armélista, alla andra gånger har det i alla fall vart inom felmarginalen. Det känner jag räcker. Kompmallar är sällan bättre än så. Visst hör man ganska ofta klagan om att man inte får reda på sin komp i förväg men jag känner i alla fall att när jag skickar in en lista till en subjektiv bedömning så vet jag på ett ungefär vart den kommer att landa om och får rätt nio gånger av tio.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Subjektiv komp tokgynnar alla som varit med länge, och minns dom gamla oskrivna reglerna för komp.
Nyare spelare får ofta väldigt dålig komp sina första subjektiva bedömningar. Därför gillar jag förhandsresultat vid subjektiva fall.
Nyare spelare får ofta väldigt dålig komp sina första subjektiva bedömningar. Därför gillar jag förhandsresultat vid subjektiva fall.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Fast samma sak gäller ju all komp. De som har en större förståelse för tankarna bakom den aktuella kompen har ju ett försprång. Detsamma gäller ju dem som spelar mycket turneringar.Snot skrev:Subjektiv komp tokgynnar alla som varit med länge, och minns dom gamla oskrivna reglerna för komp.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Om man med den subjektiva kompen endast tog hänsyn till hur hård en lista är så vore det ok. Men på Gothcon kommer även "Rolighets komp" in, den delen gillar jag inte alls. Det känns alldeles för individuellt vad som är roligt och inte.
Sen känns det även som att man många gånger bara ser vad som är bra i en lista, inte alla de nackdelar den har. Jag fick t.ex komp 0 förra året med den här listan.
Belial
Chappe
Deathwing squad, 5x TH&SH
Deathwing squad, Cyclone missile, (inga sköldar)
Landraider
Landraider
Landraider crusader
Den kan ju omöjligt vara så hård att den ska kompa 0. Motiveringen var att om jag satt kvar i mina bilar så var jag odödlig typ???????? Med tanke på hur mycket lansar och meltor det finns på dagens turneringar kan jag säga att man är långt ifrån odödlig. Det kändes inte som att man tog hänsyn till att jag endast hade 3st 5 manna enheter i hela armen. Jag gjorde den mest för att få tummen ur och måla mina sista raiders, men tyckte även att den såg lite rolig ut. Den var absolut inte bra. Så jag blev inte jätte glad när den fick komp 0, även om jag inte räknat med hög komp.
Sen känns det även som att man många gånger bara ser vad som är bra i en lista, inte alla de nackdelar den har. Jag fick t.ex komp 0 förra året med den här listan.
Belial
Chappe
Landraider
Landraider
Landraider crusader
Den kan ju omöjligt vara så hård att den ska kompa 0. Motiveringen var att om jag satt kvar i mina bilar så var jag odödlig typ???????? Med tanke på hur mycket lansar och meltor det finns på dagens turneringar kan jag säga att man är långt ifrån odödlig. Det kändes inte som att man tog hänsyn till att jag endast hade 3st 5 manna enheter i hela armen. Jag gjorde den mest för att få tummen ur och måla mina sista raiders, men tyckte även att den såg lite rolig ut. Den var absolut inte bra. Så jag blev inte jätte glad när den fick komp 0, även om jag inte räknat med hög komp.
Du och jag spelar. Vad du än gör så länge du ställer dig nära objektiven så vinner du så länge jag kör en balanserad lista.Ceasar skrev:Om man med den subjektiva kompen endast tog hänsyn till hur hård en lista är så vore det ok. Men på Gothcon kommer även "Rolighets komp" in, den delen gillar jag inte alls. Det känns alldeles för individuellt vad som är roligt och inte.
Belial
Chappe
Landraider
Landraider
Landraider crusader
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Tycker "rolighetsfaktorn" är ett stort plus vid subjektiv komp. Man kan få lite extra om man spelar en temad eller rolig idé... Fluff e oxå spel 
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/
-
Gonka Koff
Jag förstår hur du tänker Egge; att trots att listan är riktigt svag mot de allra flesta, så har den en och annan matchup där den i princip är oövervinnerlig, -och den kompas efter just det motståndet?egge skrev:Du och jag spelar. Vad du än gör så länge du ställer dig nära objektiven så vinner du så länge jag kör en balanserad lista.Ceasar skrev:...Sen känns det även som att man många gånger bara ser vad som är bra i en lista, inte alla de nackdelar den har. Jag fick t.ex komp 0 förra året med den här listan....
.
.
.
... Den var absolut inte bra. Så jag blev inte jätte glad när den fick komp 0, även om jag inte räknat med hög komp.
Fine, det finns väl en viss logik i det (förutom att jag inte anser att en armé utan möjlighet att slå ut Landraiders är balanserad ...
Jag tycker också att det är kul att subjektiv komp finns, och vill gärna att den finns kvar på GothCon. Dock skulle jag gärna slippa en hel del av "mystiken" och det återkommande problemet att den slår så hårt mot nya spelare.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham