Missions

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Missions

Inlägg av Katarsis »

I mission #2 (IC-flaggan), hur (om det nu är möjligt) avjoinar flagg-IC'n en enhet? Kan man gå med enheten som bär flaggan åt ett håll, flagg-IC'n åt ett annat håll och joina en ny enhet? Dvs när räknas det som att en IC har avjoinat en enhet, deklareras detta i början av movementen (och därmed inte kan rära på sig) eller är han en del utav enheten tills slutet av movementen?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Katarsis skrev:I mission #2 (IC-flaggan), hur (om det nu är möjligt) avjoinar flagg-IC'n en enhet? Kan man gå med enheten som bär flaggan åt ett håll, flagg-IC'n åt ett annat håll och joina en ny enhet? Dvs när räknas det som att en IC har avjoinat en enhet, deklareras detta i början av movementen (och därmed inte kan rära på sig) eller är han en del utav enheten tills slutet av movementen?
Det funkar som med en vanlig IC. Så du kan gå med flaggan åt ett håll och enheten åt ett annat (man får anta att de kastar iväg flaggan).

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Att vara tvåa i mission 2 är galet dåligt. En snabb enhet kan utan problem hämta flaggan i först rundan, och sedan lubba bakåt allt vad tygen håller. Finns det dessutom relativt pålitliga närstridsenheter i listan så har man väldigt liten chans att få tag i den...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Katarsis skrev:Mission 2 känns extremt fördelaktigt att inte börja; kunna joina karaktären sista rundan samt DMF-nightfight.
Serpent skrev:Att vara tvåa i mission 2 är galet dåligt. En snabb enhet kan utan problem hämta flaggan i först rundan, och sedan lubba bakåt allt vad tygen håller. Finns det dessutom relativt pålitliga närstridsenheter i listan så har man väldigt liten chans att få tag i den...
Väldigt olika uppfattningar om detta mission tydligen...

Så här har vi resonerat kring det:

Att gå först i detta mission har fördelen att man kan ta sig fram till flaggan innan motståndaren. Det går inte att infiltrera vid flaggan eller scouta fram till den eftersom den räknas som en fiendemodell under deployment, så man måste ägna första rundan till att gå fram till den. Enheten som gör detta kommer att stå i mitten av brädet framför motståndarens armé, vilket är riskfyllt. Spelaren som börjar kommer dessutom antagligen att få DMF-nightfight mot sig, vilket är en klar nackdel. Om spelaren som går tvåa skjuter betydligt mer än ettan kan han dock alltid välja att inte använda DMF-nightfight. Eftersom flaggan är Infantry och inte kan gå in i transporter kommer enheten med flaggan att kunna röra sig maximalt 6+d6" varje runda och kan inte skjuta eller assaulta. De flesta arméer borde antingen kunna skjuta ut enheten eller hoppa på den i närstrid, beroende på vad man gör bäst.

Så den första spelaren har fördelen av att kunna ta sig till flaggan först. Den andra spelaren har fördelen av att kunna välja DMF-nightfight och att ha sista rundan. Men vi får helt enkelt se på GothCon om det är extremt fördelaktigt eller galet dåligt att gå tvåa.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag kan lägga till att jag efter en hel del speltestande kommit fram till raka motsatsen av mitt förra uttalande; nästan alla matcher jag hittills har sett eller spelat har gått till så att den som börjar åker fram med en transport, lastar ut gubbar, joinar flaggan och sedan runnar in bakom transporten. I nästa runda kan man kasta tillbaka flaggan in i sin armé och då har man helt plötsligt dikterat väldigt mycket utav matchen eftersom motståndaren måste vara aggressiv för att få tag på flaggan.

Men på det stora hela tycker jag uppdraget fungerar, antagligen hade det vart bättre om man fått varsin flagga i deployment för 400VP, men det är kanske en smaksak.

Edit: Vad jag försökte säga var att jag tycker att det är ett skapligt mission mest på grund av att det inte riktigt är självklart om man vill börja eller inte.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag fattade inte att flaggan kunde "gå" från en enhet till en annan.

Tur att det finns andra som kan läsa.

Skriv svar