Utvärdering 2012

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

kraftman

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av kraftman »

Tack för ett bra 40k Gothcon !

- Missions. Mission 2 var lite krupp, men annars var det bra.

- Schemat. 6 slag räcker, och det är roligare om alla får spela lika många. Det hade varit bättre att starta senare på fredagen för dom som kom längre ifrån än Göteborg ;)

- Kompen. Lite för snäll mot vissa Eldar som sagts och lite för hård mot DE över lag. Jag tycker personligen att fler lågkompslistor skulle bannats. Det är inte kul att läsa motståndarens lista och inse att man i princip auto-losar om man inte får första turen (beroende på missions). Jag vet att vissa hade som taktik att spela högkomp och lita på lottningen och spela halvbra och det gillar jag inte heller. Det funkade tydligen väldigt bra, men det är svårt för vissa lag att få både en vettig lista och högkomp.

- Datorsystemet. Verkligen Kanon ! Det måste bli standard på alla turneringar.

- Målningsbedömningen. Det hade nog varit bättre att ha en 40k-spelare som bedömare och kanske 2-3 st. som gör en individuell bedömning och så räknar dom ut ett snitt eller så. Tiden som las ner på att inspektera arméer var mellan 1 min och uppåt. Då riskerar man att missa mycket.

- Terrängen. Det var väldigt varierad klass på den. Riktigt usel och buckliga mattor på några bord. Ni borde verkligen höja upp standarden på den ! Viss terräng var riktigt snygg men jag fick aldrig chansen att spela på ett snyggt bord. Jag blev lottad på ett bord som jag spelat på tidigare. Det var lite tråkigt med 55+ bord...
Senast redigerad av 1 kraftman, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Missions
Tycker att det är roligt att komma till en turnering där det är mer än att bara hålla objektiv och döda motståndaren. Teleporteringsuppdraget är ett exempel på ett annorlunda mission som kastar om lite i taktiken.

Tactical desicions

Tycker att Tactical Desicions är ett roligt tillägg till uppdragen, håller med Egge om att det ska vara den som garanterat inte startar som ska få Tactical Desicion.

Schemat

Tycker att det är ett bra schema, kanske att man ska få äta frukost på lördagen, men annars ett bra och luftigt schema.

Upplägget generellt

Håller med Egge på hans två punkter:
Att man måste anmäla sin lista samtidigt som vanlig anmälan gör att man inte måste sitta uppe klockan 12 på natten, utan kan anmäla sig på dagen efter.
En egen 40k-sovsal vore grymt, att tvingas vara uppe till 3 för att få sova är skamligt. Men som sagt, ingen kritik till er utan till Gothcon, prata gärna med dem om det till nästa år.

Kompen

Alltid roligt med subjektiv komp. Tycker att alla fick rättvis komp, sedan att vissa listor på samma komp är bättre än andra listor på samma komp går ju inte att klaga på eftersom alla listor ska kompas för allt slags motstånd.

Datorsystemet

Som sagts tidigare, helt underbart. Att kunna se vilka motståndare och deras listor innan man träffar dem är ju super, och smidigt att kunna rapportera direkt från spelbordet.

Målningsbedömningen

Tycker kanske att målningsbedömningen borde vara lite enklare, inte mycket, men tillräckligt för att det ska gå snabbare att bedöma. Sedan får det gärna vara en 40k spelare som ser vad som är vad. ;)

Best painted

Var inte med förra året så jag har inget att jämföra med, kan bara instämma om att alla måste synas innan det börjar.

Övrigt
Hoppas på ett lika trevligt Gothcon nästa år!!!

/Helmer
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Clara

Inlägg av Clara »

Missions
Teleport-missionet var knasigt, men det var lite spännande att prova något så annorlunda. Bra variation på missions överlag. Bra balans mellan kp och vp. Tactical desicions använde varken jag eller min motståndare i någon match tror jag. Tactical desicion i mission 5 hade varit roligt att använda men i just det missionet så var det så ovärt att ta bort scoringfunktionen hos en enhet. Jag gillade att secondary räknades om till vp, det blev på något sätt lättare att hålla lite koll på hur det gick i matchen då.

Schema
8.00 kändes tidigt och det var lite drygt att inte kunna äta frukost som vanligt innan matchen. En halvtimme senare på söndagen hade underlättat en hel del. Det var synd att schemat inte alls överensstämde med middagstiderna på konventet, men det var nog snarare Gothcon som hade konstiga mattider och inte turneringens fel. Pauserna var lagom långa och bra utplacerade tyckte jag. Det kändes luftigt och det är så härligt nuförtiden när man slipper pass in på natten.

Generellt
Som vanligt den roligaste turneringen på året. Extra bra att ni fixade kaffe ner till där vi spelade, en klar förbättring från förra året. Jag var nära att glömma att rösta i sportmanship, så en påminnelse innan/under/efter 6:e matchen hade varit bra. Det vore kul att kunna ge sportmanship-poäng till alla, och inte välja ut sina topp två. Om man får ge alla sina motståndare 1-3 poäng som sedan räknas ihop så skulle det kanske bli mer rättvisande.

Komp
Väldigt bra gjort.

Datorsystemet
Oj, det tillförde en hel del till turneringen. Extra bra att man kunde rösta sportmanship via systemet. Användarvänligt. Roligt att enkelt kunna se andras listor. Alla turneringar borde använda systemet. Riktigt bra!

Målningsbedömning
Bra med en utomstående person som tittar på arméerna. Det kändes dock lite fel att vissa fick ställa upp sina arméer på bordet och andra fick sina bedömda under matchen när man kanske inte har tid att plocka fram saker man ställt undan eller peka ut konverteringar. Jag tycker att det är bra att man inte får en andra bedömning (det kan leda till så mycket tjafs), men om det var två som gjorde bedömningen tillsammans skulle det kanske kännas lite tryggare på något sätt. Han gjorde dock ett väldigt bra jobb med tanke på att det var 110 arméer och inte så mycket tid. Det känns som att två arméer med 20 kan ha helt olika standarder då de där extrapoängen är svåra att få. Så jag håller med fjugin om att 3 steg i varje kategori, där det första är lätt att få, skulle vara bättre.

Best painted
Bra att det var på scenen, det gick inte att missa att man skulle rösta i best painted. Jag tänkte inte på att det var sämre ljus, men den gröna duken mattade ner allas arméer kändes det som. En svart/grå duk skulle göra att man tydligare såg arméerna, och bättre belysning skadar ju aldrig. Bra variation bland arméerna.

Grattis till vinnarna, tack till arrangörerna och jag ser redan fram emot Gothcon 2013.

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

Jag tycker att sex (eller sju som det nu blev) matcher är för mycket. Tre matcher på fredagen och två på lördagen hade gjort att jag fått ut mer av det övriga konventet samt kunnat vila ut innan påskhelgen var över.

Målningsbedömningen borde i mitt tycke vara: allt målat och ingen gubbe förklarades död (15 p), lite kärlek har givits (20 p) och best painted (25 p). Eller liknande tre-skala.

I övrigt så tackar jag arrangörer och motspelare för en minnesvärd turnering.

max_elmgren

Inlägg av max_elmgren »

Inget att tillägga förrän mot slutet av listan!

GothCon! jag var en av de som sov i 03:00 sovsalarna, det var värdelöst. Ska man köra 6 timmar hem sent på söndagen med som absolut max (hihi) 4 timmars sömn, så går det inte bra. Visst att man kunde välja sovsal, men jag tycker inte det är något vidare ändå. om nån ångrar sig eller blir lite sjuk innan gothcon så kan han inte sova vid 00.

Målningsbedömningen: Jag tycker inte det var mkt av bedömning. kolla wysiwyg tycker jag aldrig de göra ordentligt. jag har faktiskt toxin sacs på alla hormagaunts och genestealers. det vill jag ha poäng för. det gör ju gubben fulare med gröna pungar på ben och armar. Sen tycker jag att är det subjektiv komp, kör på subjektiv målningsbedömning med. 1-20/25 poäng. Det är ändå en så pass stor del av hobbyn (även om inte alla tycker det)

behöver jag säga att jag tyckte jag fick för lite målningspoäng.!

Hade varit roligt att kunna spela i lokalen på natten med, det var några till som gärna drog en match till hörde jag. har det gått skitdåligt under dagen och du bara mött Gay Knights så kan det vara kul att köra en match till.

Lite skyltar till lokalen kan vara bra kanske, även med en karta så hittade jag knappt

GastAndreas

Inlägg av GastAndreas »

max_elmgren skrev:
Målningsbedömningen: Jag tycker inte det var mkt av bedömning. kolla wysiwyg tycker jag aldrig de göra ordentligt. jag har faktiskt toxin sacs på alla hormagaunts och genestealers. det vill jag ha poäng för. det gör ju gubben fulare med gröna pungar på ben och armar. Sen tycker jag att är det subjektiv komp, kör på subjektiv målningsbedömning med. 1-20/25 poäng. Det är ändå en så pass stor del av hobbyn (även om inte alla tycker det)
behöver jag säga att jag tyckte jag fick för lite målningspoäng.!
Du får minus för att du missar WYSIWYG, normalt sett. Inte mer.

Molgorain

Inlägg av Molgorain »

Datorsystemet:

Hur man kunde följa andra matcher/listor etc var klockrent. Man kunde lätt vid frukosten på lördagen kolla vem man skulle möta och redan börja lägga upp en strategi genom att man visste vilken mission det var. Man skulle kunna ta ett fotografi av varje bord när man ställer upp allt och länka till bordsnumret, om man vill höja ribban lite mera ;)

Käkar inte frukost på Gothcon, bor på hotell, så följande tidsförslag har inget med Gothcon mat-tider att göra.
Fredag:
match 1; 13:00-16:30
match 2; 17:30-21:00
match 3; 21:30-01:00
(Eller om det går att komma igång tidigare, så förskjuter man allt en timme tidigare).

Lördag:
Samma tider fast det blir match 4, 5 och 6.

Söndag:
Slutspel 09:00-12:30

Missions var bra, gillade den idén att T-porta under mission 2.
Som någon skrev tidigare i tråden, när man anmäler sig så ska man skicka in listan med. Eller inom 24h, annars kickas man och får anmäla om sig igen.

Bruce

Inlägg av Bruce »

Vi har haft en superbra helg med kul spel och trevligt motstånd.

Det här tycker jag var det bästa Gothcon hittills.

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Missions
Missions var superroliga, det var ett bra upplägg med ett Primary som gav 8 och VP + Secondary som gav 12. Häftigt med lite annorlunda saker som Tactical Decisions, och DMF Night Fight, Early Morning War och Teleport.

Schemat
Jag tycker schemat var bra i stort sett. Hade dock gärna vaknat en timme tidigare på lördagen för att kunna sluta lite tidigare och få lite sömn till söndagen eftersom man då började kl. 8. Det var också lite problem eftersom man inte hann käka frukost, men det blir lite svårt eftersom de flesta vill hem snabbt.

Komp
Det funkade jättebra, kompen spelade lagom stor roll i det hela, och en subjektiv bedömning är alltid spännande ;)

Datorsystemet
Hur bra som helst, ett jätteplus till Michael Carl som fixat detta. Gör allt så mycket smidigare.

Målningsbedömning
Det är som sagt, svårt att målningsbedöma 108 arméer på kort tid, så jag har väl inga vidare kommentarer på det…

Best Painted
Funkade bra(förutom det lilla missödet). Var bättre att ha det på scenen än nere på borden.

Övrigt
Det hade vart nice om man på något sätt kunde fixa så att man kunde spela någon match efteråt på kvällen efter turneringen på fredagen eller lördagen.

Och som sagt, inget mot 40k-teamet utan mot GothCon: det suger att ha sovsalar som är upptagna till kl. 03.00 på natten, så det hade vart nice med en 40k-sovsal :)

Jag tycker det var rätt svårt att sätta Sportsmanship, som sagt, så jag hade gärna använt systemet att sätta 1-6 poäng, så att alla motståndare får poäng, högst poäng på "trevligast".

Annars, tack alla arrangörer för mitt första GothCon och en superkul turnering, och grattis till alla pristagare(och de som är nöjda med sin placering).
Tack alla trevliga motståndare för roliga matcher!

/Simon Holm
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag håller med fjugin i det mesta han skriver med några tillägg och upprepningar.

Schemat bör verkligen kunna dubbelcheckas med köket så att man inte riskerar att inte hinna äta frukost/middag. Samtidigt var just köket de mest virriga och informationslösa personer jag sett på länge, så det kanske blir bättre per automatik till nästa år..

Målningen håller jag även här med om att konverteringar för konverteringens skull tycker jag kan kännas krystat. Visst kan man skulptera hela sin armé i greenstuff, men i många arméer passar det sällan bättre än kitbashade saker från GW och andra företag. Baka hellre in det i "Wow!"-delen och ge istället poäng för helhetsbilden.
Det känns även som att det var lite slumpmässigt huruvida man fick 20 poäng eller lägre och vad bedömningen gjordes på.

Nu klarade jag mig precis tack vare att min motståndare på söndagen bara tagit lite sovmorgon, men det kan vara värt att organisera in era reservspelare så att alla fem (som jag förstod att de var totalt) inte alltid måste vara tillgängliga utan istället dela in dem i fredag/lördag för-/eftermiddag samt söndag förmiddag och verkligen ha en av dem på plats vid varje matchstart. Det höll på att bli en riktigt tråkig söndag för min del, även om det räddades precis.

Annars måste jag väl också anse att 120 betalande personer som är där för att spela 40k måste kunna få tillgång till egna och dedikerade sovsalar. Det kan inte vara jättesvårt att öppna upp några extra klassrum för oss.

Sportsmanship vore som Clara skriver fint att kunna få ge 1-3 poäng till alla motståndare så att man inte riskerar att behöva ge en trevlig spelare en nolla.

Subjektiv komp var intressant och kul. Det skulle vara intressant att veta om IA-prylar gav extra minus pga dess okändhet eller om det var strikt effektivitetsmässigt.

Arrangörsmässigt var det riktigt bra, och allting flöt på smidigt. Extra stor eloge till MC för det fantastiska rapporteringssystemet.

Borden var övervägande helt okej, med några få riktigt dåliga (där mattan antingen var nästan bortriven på sina ställen eller där hela kortsidan var lös och rullade nästan ihop sig (inne i hörnet av det "stora smårummet")).

På det stora hela; tummen upp!
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar