Utvärdering
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
-
Gonka Koff
Re: Utvärdering
Som frånvarande men ändå väldigt intresserad spelare kan jag ju inte säga så mycket om hur det faktiskt var på plats. Däremot vet jag hur det är att sitta hemma och undra hur det gick... Jag skulle gärna se att resultatlistan publiceras å det snaraste! Jag vill också veta vem som vann Best Painted och Skönast Sportsman!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
-
bildsköne bengtsson
typ vad Papp sa!! samt att det känns onödigt att spela på konvent när hälften av ens bataljer kunde klarats av på GAST......förutom det var det kanske mitt bästa GC hittills.Jocke Rapp skrev:Lokalerna var fantastiska, luftiga och svala. Det är den enskilt bästa förbättringen på GothCon någonsin, som jag kan komma på.
Jag tyckte missions var balla och välskrivna. Inget att klaga på alls, jag tyckte t.ex att flagmissionet var riktigt kul att spela, särskilt som min och Jespers match slutade med att ingen höll i flaggan som låg mitt på plan medan två land raiders stirrade argt på den... Om målet är att ha wacky missions så går det att ta i mer.
Jag var inte helt förtjust i schemat. GothCon är stort och roligt och man är van vid att hinna se mer av det, särskilt om man spelar i tre dagar. Nu var det ingen tid att titta på matcher eller annat. Jag saknade dessutom att kunna ta lite längre pauser för att äta, nu var det väldigt stressa lunchpauser. Alla håller nog inte med, men jag föredrog passen. Det gör ju dessutom att kostnaderna minskar för bord. Dessutom kändes det på kvaliteten på terrängen på vissa bord att de nog kunde varit lite färre, vissa hade allt för dåligt med terräng.
Totalt sett en väldigt bra turnering, även om jag blev lite chockad av att ligga 6:a inför sista, vann med 14,5 och hamnade 8:a.
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.
-
Silversixx
Sportmanship hamnade hos Andreas Malmqvist, Gastare.Gonka Koff skrev:Som frånvarande men ändå väldigt intresserad spelare kan jag ju inte säga så mycket om hur det faktiskt var på plats. Däremot vet jag hur det är att sitta hemma och undra hur det gick... Jag skulle gärna se att resultatlistan publiceras å det snaraste! Jag vill också veta vem som vann Best Painted och Skönast Sportsman!
Best Painted hamnade hos Oskar Rosenqvist, Gastare.
2:a Platsen hamnade hos Pär Nordlund, Gastare.
Och fyra och en halvt bötad gastare var i topp 25. We are more pro than the pro förening in the capital!
Edit:
Jag skrev en snabb grej om gothcon på min blogg. Länk
/Edit
Senast redigerad av 1 Silversixx, redigerad totalt 25 gånger.
Gothcon virgin.
Bra terräng generellt, fick 2 matcher på bord 6 som var lite _så_ där... men bra generellt.
För långa matcher/mycke paus. Tycker att man max ska ha 3h per match och typ 3, 3, 1 + 1 matcher. Eller hellre 3, 2, 1+1 så folk inte måste va på plats 09:00 på lördag om man inte vill. Pass är av ondo, lyssna inte på papp.
Motståndare, jag hade grymma matcher och svårt att ge best sportsmanship, kudos till alla jag möte.
Komp - funka ganska hyfsat i år, rekommenderar dock förhandsbedömning.
Generellt - BRA turnering, med 2 minus.. toan va nasty...VP betyde för mycket, 12p av 20??
Papa D
Bra terräng generellt, fick 2 matcher på bord 6 som var lite _så_ där... men bra generellt.
För långa matcher/mycke paus. Tycker att man max ska ha 3h per match och typ 3, 3, 1 + 1 matcher. Eller hellre 3, 2, 1+1 så folk inte måste va på plats 09:00 på lördag om man inte vill. Pass är av ondo, lyssna inte på papp.
Motståndare, jag hade grymma matcher och svårt att ge best sportsmanship, kudos till alla jag möte.
Komp - funka ganska hyfsat i år, rekommenderar dock förhandsbedömning.
Generellt - BRA turnering, med 2 minus.. toan va nasty...VP betyde för mycket, 12p av 20??
Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Jättebra lokaler och att kunna vara hemma innan kl 22 för att sova i sin egen säng gjorde att jag uppskattade schemat! Men som ''någon'' påpekade; den dagen jag får två ungar och en fru som vill rollspela, DÅ kanske jag föredrar pass... Uppdragen var bra. De gav variation och öppnade för kreativitet, men var samtidigt inte för svåra att förstå. Gillar även att ''Universal Rules'' fanns längst bak så att mission-sidorna fick lite mer luft. Att inte få GW-figurer i pris tror jag inte någon bryr sig om.
Det negativa har inte riktigt med er att göra. Jag blir dock less på att 120+ personer som ska umgås tillsammans och dela på tre vattenklosetter inte kan sköta det snyggt. Hur svårt ska det va?
Det negativa har inte riktigt med er att göra. Jag blir dock less på att 120+ personer som ska umgås tillsammans och dela på tre vattenklosetter inte kan sköta det snyggt. Hur svårt ska det va?
Det fanns fler toaletter om man gick upp för trappan, dom var rena och fräscha hela konventet.Samuel skrev:Jättebra lokaler och att kunna vara hemma innan kl 22 för att sova i sin egen säng gjorde att jag uppskattade schemat! Men som ''någon'' påpekade; den dagen jag får två ungar och en fru som vill rollspela, DÅ kanske jag föredrar pass... Uppdragen var bra. De gav variation och öppnade för kreativitet, men var samtidigt inte för svåra att förstå. Gillar även att ''Universal Rules'' fanns längst bak så att mission-sidorna fick lite mer luft. Att inte få GW-figurer i pris tror jag inte någon bryr sig om.
+
* Best gothcon ever
* Lokalen var helt otroligt mycket bättre än tidigare år
* Inga pass!
* 3.5h per match passar oss/mig som spelar alldeles för lite och snackar alldeles för mycke skit helt perfekt
* Oerhört trefvligt motstånd.
* En bit från resten av konventet
-
* Terrängen fick väl tyvärr kanske lida lite av att det behövdes så passa många fler bord.
* kiosken borde varit öppen under hela spelandet!
* 425:- för en 40k turnering är lite steep, kan väl dock kanske köpa argumentet om att sponsra GC lite...
* Kan också stämma in i att man kanske kunde haft lite längre mat pauser
* Best gothcon ever
* Lokalen var helt otroligt mycket bättre än tidigare år
* Inga pass!
* 3.5h per match passar oss/mig som spelar alldeles för lite och snackar alldeles för mycke skit helt perfekt
* Oerhört trefvligt motstånd.
* En bit från resten av konventet
-
* Terrängen fick väl tyvärr kanske lida lite av att det behövdes så passa många fler bord.
* kiosken borde varit öppen under hela spelandet!
* 425:- för en 40k turnering är lite steep, kan väl dock kanske köpa argumentet om att sponsra GC lite...
* Kan också stämma in i att man kanske kunde haft lite längre mat pauser
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hade sjukt kul matcher, speciellt mot orksen, den var episk.
Missions funkade bra så när som på flaggan, gillar inte hur många matcher lätt kan bli väldigt snevridna av vem som tar flaggan tur ett.
Jag saknar passen. Jag tycker om gothcon och jag vill uppleva resten av konventet också. Ska man inte ha pass tycker jag dock att schemat funkade bra. Jag tyckte att det var för lång tid för matcherna, men det var ganska många som gillade att ha 3,5h på sig så det kanske behövs.
Tack till alla mina motståndare, speciellt tobias som jag äntligen fick tvåla dit ordentligt
Missions funkade bra så när som på flaggan, gillar inte hur många matcher lätt kan bli väldigt snevridna av vem som tar flaggan tur ett.
Jag saknar passen. Jag tycker om gothcon och jag vill uppleva resten av konventet också. Ska man inte ha pass tycker jag dock att schemat funkade bra. Jag tyckte att det var för lång tid för matcherna, men det var ganska många som gillade att ha 3,5h på sig så det kanske behövs.
Tack till alla mina motståndare, speciellt tobias som jag äntligen fick tvåla dit ordentligt
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Intressant att folk har så olika uppfattning om passen.
Lite "fakta" kring effekterna av att ha och inte ha pass:
- Om man har pass kommer turneringen att börja tidigare på fredagen, men långväga resenärer brukar kunna få möjligheten att boka in sig på pass B, så att de kan komma senare.
- Med pass går antalet garanterade matcher ner från 6 st för samtliga till 4 st för alla, en femte för den övre halvan och en sjätte för top 16. Fast om det är bra eller dåligt verkar åsikterna också gå isär lite om.
- Med pass kommer alla deltagare att tvingas spela antingen ett tidigt morgonpass eller ett natt/kvällspass. Turneringen kommer dessutom hålla på längre på kvällarna oavsett. Men man kan styra mer över när man spelar (om man hinner skriva upp sig på de populära passen i tid).
- Pass blir lite jobbigare för arrangörerna på vissa sätt, men enklare på andra. Eftersom man kan skriva upp sig på olika pass kan alla arrangörer spela och det kommer ändå att finnas två icke-spelande tillgängliga vid varje pass (utom möjligen natt- och morgonpassen).
- Med pass kommer kostnaderna och minska, vilket innebär att inträdet kan sänkas eller prispengarna ökas.
- Med pass kommer turneringen att ta mindre plats, vilket innebär att vi inte kommer att få en egen lokal utan behöva dela med andra spel (vilket har både för- och nackdelar).
Lite "fakta" kring effekterna av att ha och inte ha pass:
- Om man har pass kommer turneringen att börja tidigare på fredagen, men långväga resenärer brukar kunna få möjligheten att boka in sig på pass B, så att de kan komma senare.
- Med pass går antalet garanterade matcher ner från 6 st för samtliga till 4 st för alla, en femte för den övre halvan och en sjätte för top 16. Fast om det är bra eller dåligt verkar åsikterna också gå isär lite om.
- Med pass kommer alla deltagare att tvingas spela antingen ett tidigt morgonpass eller ett natt/kvällspass. Turneringen kommer dessutom hålla på längre på kvällarna oavsett. Men man kan styra mer över när man spelar (om man hinner skriva upp sig på de populära passen i tid).
- Pass blir lite jobbigare för arrangörerna på vissa sätt, men enklare på andra. Eftersom man kan skriva upp sig på olika pass kan alla arrangörer spela och det kommer ändå att finnas två icke-spelande tillgängliga vid varje pass (utom möjligen natt- och morgonpassen).
- Med pass kommer kostnaderna och minska, vilket innebär att inträdet kan sänkas eller prispengarna ökas.
- Med pass kommer turneringen att ta mindre plats, vilket innebär att vi inte kommer att få en egen lokal utan behöva dela med andra spel (vilket har både för- och nackdelar).
Nu kostade det väl iofs bara 325 för att vara med (om man föranmälde och betalade i tid till Gothcon), men jag kan (som har arrangerat både turnering på konvent och egna turneringar) tycka att det är lite väl liten del av pengarna som verkar komma "tillbaka" till figurspelarna. 120 personer som betalar 75 spänn var för 40k-turneringen blir ju trots allt 9000, och då ska det nog krävas att hylander åker limousin med terrängen från varberg för att göra slut på dem. Så kanske kan arragörerna försöka sätta lite press på gothcon att få lite större kaka av de 30-42 000 pengarna som deltagarna betalat till konventet. Alternativt kanske man ska fundera på att flytta ut från konventet. Jag tycker inte att det är något självändamål att figurspelsturneringar sponsrar rollspelare i mångdubbelt större lokaler eller freakshows i en kafeteria långt bort.
"Dom kallar mig Gud."