Feedback på upplägg Gothcon 2015

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Då så, dags för lite feedback. Överlag tycker jag att det var ett bra arrangemang.

Ros
*Kompmallen med subkomp tyckte jag var en riktigt bra kombo. Mall i grund och sen subkomp för att täcka hål
*Terrängen var överlag bra och det var gott om plats med avlastningsytor.
*Schemat var bra, men kan nog börja 9:30 på söndan också.

Ris
*Informationen innan. Detta är inte bara för i år, utan snarare ett återkommande problem. Ska ni använda hemsidan, så ska information BARA finns där och alltid vara uppdaterad så att man inte rikserar konflikter i informationen. Ha en väldigt kort sammanfattning på forumet bara och länka sedan till en uppdaterad hemsida.

*Gothcon
När det kommer till att vara del av konventet så tycker jag det är bra, det sparar mycket jobb för arrangörerna och har man ork kan man spela lite annat och kolla i butikerna. Dock tycker jag att GC gott kan bjuda på 40K turneringen som Lincon gör, samt att dom gott kan erbjuda lite mer än bara kaffe då 150 warhammer spelare drar in mycket stålar till turneringen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Informationen är något vi är pinsamt medvetna om, till nästa år hoppas vi kunna gå ut med mer spikad information mycket tidigare och vara duktigare på att samla den.
Hur sammarbetet med Gothcon kan förändras vill jag inte sia om, men vi ska göra vad vi kan!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Informationen är något vi är pinsamt medvetna om, till nästa år hoppas vi kunna gå ut med mer spikad information mycket tidigare och vara duktigare på att samla den.
Hur sammarbetet med Gothcon kan förändras vill jag inte sia om, men vi ska göra vad vi kan!
Jag vill bara förtydliga att det inte bara var specifikt i år jag syftar till, hemsideinformationen har alltid varit tvetydig, så om ni vill använda den till något annat än anmälan bör ni samla alla information där (och fixa en länk till folks listor, som alltid kommer upp, men aldrig går att klicka sig till).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Efter lite mer funderande tror jag att det jag känner kring varför kompen slog för hårt är att vilken komp som motsvarar en turnerings poäng nog var lite fel. Det är ju självklart svårt att veta med en ny mall med en ny skala dessutom. Tror att det skulle stämma bättre med att dividera med 15 istället för med 10 per turnerings poäng. Eftersom det skulle ge stor spridning inom varje turnerings poäng tror jag man borde delat med 7,5 och sen justerat resultatet med 0,5 poäng per komp skillnad.

Oavsett vilken siffra som är rätt tror jag turnerings arrangörer som vill använda mallen i framtiden måste fundera över vad en turnerings poäng ska motsvara i komp och inte bara dividera med 10 för att det är praktiskt.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att kompskillnad ska ge VP enligt någon tabell, inte rena BP.

då kan man ha något som detta:
Kompskillnad => VP (till den med högre komp)
1 => 1
2 => 3
3 => 5

osv...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Först ett stort TACK till arret!

+ Terrängen
+ Spelarna
+ Att kompen faktiskt spelade in detta året.

- Klimatet har hårdnat rejält. JAg ser alltså hellre ett mer strypt spann eller ren subjektiv komp.
- Min lista (fan vad dum jag var när jag skickade in den)

* GothCon och dess kostnad *

Jag tycker inte 400kr är dyrt för att bli underhållen i tre dagar samt kunna sova på stället. Men om vi jämför med vad man får tex på Gamersweekend som kostar liknande så är det lite tråkigt. Känslan blir att vi betalar för andra arrangemang istället för att få valuta (lagad mat och service á la banjoland). Nu har jag inte tillgång till GothCons budget så jag vet inte vart stålarna tar vägen men nyfiken blir jag allt...

Och åter igen inför ren subjektiv komp eller åtminstone snälla till det ytterligare..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Joakim

Inlägg av Joakim »

Vi har en hel del data att analysera och nästa år är Gothcon 40 så det är lite extra stort. Skall börja förhandla med GC så att vem som än arrar kommer få det bättre. Kan bli att jag arrar igen och då kommer jag se till att forumet och hemsidan är bättre synkat, man blir lätt hemmablind. Mallen är något som underlättar ofantligt mycket men det är trist om det skrämmer bort spelare.

Nu har vi använt den en gång och ser vad som behöver justers samt vilken nivå av listor som kommer in på vilken komp.

Skall se om vi kan få till lita andra turneringar och testa olika upplägg och påverkan av komp.

Angående målningen funderar jag på om den går att lägga på inför sista men att lottningen av matcherna baseras på poängen utan målningen, men det kan bara MC berätta.
För iår så räckte inte 6 matcher för att 1an och 2an skulle mötas, inte 1an och 3an heller.

Sedan kommer jag gå ut hårdare och se till att om man anmäler sig så skall man inte bara göra det för att sedan inte komma, vart så väldigt stort bortfall iår och det är trist och det försämrar våra förhandlingsmöjligheter med GC. Är detta en trend som fortgår så får vi hitta något sätt att bestämma oss för en mindre turnering och hålla fast där, vilket kanske möjliggör att vi kommer tillbaka in på Skolan dock är lokalen på Landala något av det luftigaste vi kan leta efter...

Tack för iår och mer info kommer och skall klura mer på allt som är sagt.

/Joakim

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Joakim skrev:Angående målningen funderar jag på om den går att lägga på inför sista men att lottningen av matcherna baseras på poängen utan målningen, men det kan bara MC berätta.
För iår så räckte inte 6 matcher för att 1an och 2an skulle mötas, inte 1an och 3an heller.
Så är det ju alltid, förutom på små turneringar. Inför sista matchen hade jag redan mött han som låg tvåa då, så jag mötte trean. Får både tvåan och trean stryk då så är det inte konstigt att dom inte längre är top 3.

Hela poängen med att lägga på målningspoäng OCH lotta efter den är ju att ingen ska kunna komma underifrån och gå om på målning.
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 8 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

DHettNeck skrev:
Joakim skrev:Angående målningen funderar jag på om den går att lägga på inför sista men att lottningen av matcherna baseras på poängen utan målningen, men det kan bara MC berätta.
Så är det ju alltid, förutom på små turneringar. Inför sista matchen hade jag redan mött han som låg två då, så jag mötte trean. För både tvåan och trean stryk då så är det inte konstigt att dom inte längre är top 3.

Hela poängen med att lägga på målningspoäng OCH lotta efter den är ju att ingen ska kunna komma underifrån och gå om på målning.
Word!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

refabricated skrev:
DHettNeck skrev:
Så är det ju alltid, förutom på små turneringar. Inför sista matchen hade jag redan mött han som låg två då, så jag mötte trean. För både tvåan och trean stryk då så är det inte konstigt att dom inte längre är top 3.

Word!
...och, kanske, att få folk att anstränga sig för att måla snyggt också. ;)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar