Emergency disembark Gotcon style
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Re: Emergency disembark Gotcon style
Ingen fara ju, bara ställa ut gubbarna 2" från bulen, då år du >1" bort från fienden som är btb med transporten 
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
-
Doc Sniksnak
Ärligt, spelar du så? Eller är detta ironi?Snot skrev:Ingen fara ju, bara ställa ut gubbarna 2" från bulen, då år du >1" bort från fienden som är btb med transporten
Om man skulle tolka det som game turn blir det då inte lika knäppt som med Njals stormförmåga? Bättre att man inte för göra något i sin nästa player turn.
Självklart kan det vara användbart att akutlossa (emergency disembark) i sin egen tur, jag hade en falk med elddrakar som blev immobiliserad av en trygon som blockerade dörren, så i min fas fick de skutta ut runt hela fordonet, visst kunde jag ha väntat och hoppats att trygonen skulle slå sönder falken helt, men ett taktiskt val....
Frågan är ju snarare om man får använda akutlossning när ens fordon blir sönderpangat (wrecked), vore ju ganska effektivt att använda massa glancing hits och blockera utgångarna på fordon om man inte får använda akutlossing, då man inte bara skulle döda passagerarna utan även ser till att ens egna gubbar inte sprängs i bitar.
GW FAQ säger som vanligt givetvis inget om detta
Frågan är ju snarare om man får använda akutlossning när ens fordon blir sönderpangat (wrecked), vore ju ganska effektivt att använda massa glancing hits och blockera utgångarna på fordon om man inte får använda akutlossing, då man inte bara skulle döda passagerarna utan även ser till att ens egna gubbar inte sprängs i bitar.
GW FAQ säger som vanligt givetvis inget om detta
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Nej, han spelar inte så:Doc Sniksnak skrev:Ärligt, spelar du så? Eller är detta ironi?Snot skrev:Ingen fara ju, bara ställa ut gubbarna 2" från bulen, då år du >1" bort från fienden som är btb med transporten
Så på RydCon fick jag klagomål för en dålig regel som sedan GW släppte och sa att "Egge har rätt". Har bara skett en gång i mitt liv men det var ju tvunget att hända någon gång.Q: If a transport vehicle is completely surrounded can a
unit inside disembark by moving through the enemy
models? (p67)
A: No. Models that disembark are still subject to the
normal movement rules regarding moving through
other models as per page 11.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
På GothCon kommer det att spelas enligt ordalydelsen i reglerna. Alltså att man inte får göra något mer i samma player turn som man gör en emergency disembarkation. Så en emergeny disembarkation i motståndarens turn har ofta väldigt lite effekt på spelet. Det är dock viktigt att notera att effekten av emergency disembarkation inte är samma sak som pinned eller gone to ground. Det är en annan regel som säger att man inte får göra något. Den skyddar inte heller mot att bli pinned. Så om fordonet förstörs och man måste göra en emergency disembarkation så måste man fortfarande ta ett pinning test som vanligt. Och blir man pinned så kan den effekten sitta i längre än Emergency-effekten.
Tack för ett tydligt svar!
/H
/H
- guildmaster
- Kontakt:
Om en enhet biir pinnad i motståndarens runda kan man ju inte göra något i sin egen efterföljande runda. Det spelar väl ingen roll om man tar ett pinningtest pga skytte eller damage roll? Om man blir pinnad i motståndarens runda är ju regeln helt meningslös.DHettNeck skrev:”alla” spelar med att man får aggera som vanligt i sin tur om man e.disembarcar i motståndarens tur.
Och jag är också RAI-fantast.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Precis, men man blir inte pinned av att e.dissembarka (så lätt fixat, men samtidigt så långt borta GW...)guildmaster skrev: Om en enhet biir pinnad i motståndarens runda kan man ju inte göra något i sin egen efterföljande runda. Det spelar väl ingen roll om man tar ett pinningtest pga skytte eller damage roll? Om man blir pinnad i motståndarens runda är ju regeln helt meningslös.
Och jag är också RAI-fantast.
Alexander Merinen