DefCon 2013 - rapport från konventet

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av Röde »

Zurken skrev:Är ju en tolknings fråga, men eftersom man har "enemy units" på sin egen sida så borde man ha en "enemy movement phase" för att kunna få flytta på den. Uppenbarligen har GW inte tänkt på denna kombon och därför definierat det dåligt.
Eller också har de inte räknat med såna här glädjetolkningar. Fortsatt :oops: .
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av Jonas »

personligen skulle jag alldrig kunna få min egen tur till "enemys turn".

Jag fattar det som att DA blir enemy till necrons men inte till mig själv.

Jag ser det som fusk. Om man hävdar att allys blir enemy till sig själv så ska man inte få gå med dom i sin egen tur.

Man ska väl inte kunna vända och vrida på det så att man använder reglerna man vill från båda argumenten?

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av daskad »

Det blev rule:at av arr. att det var okej, så skulle inte säga att det var fusk. Däremot så är det en tolkningsfråga av hög nivå som går att tolka på flera sätt. Det står bl.a. normaly in the enemy movement phase, d.v.s. normalt sett är det i deras movement, men inte alltid, o.s.v.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av Jonas »

Det är normalt movement phase, men alltid enemy turn

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av kraftman »

Zhandrek tillåter alla Necron-reserver som kan Deep Strikea att göra det direkt efter att en fiende har Deep Strikeat. Deathwing terminators kan Deep Strikea runda ett och räknas som fiender i och med att de är Allies of Convenience.
Edit: blev visst ninjad...

Jag fattar inte hur ni kan tycka att man är både allierad och fiende på en gång !?

Det står väl ingeting under allies i regelboken om att desperate allies är fiende (ordet "enemy" finns inte med)...

Sen undrar jag om man verkligen ska kunna komma in i sin egen första runda eller om det är under motståndarens första runda ?
Det står väl även under Zhandrek i codexen att reserves kommer in under "enemy" turn så definitionen på enemy är ju väldigt viktig.

Även RAW tycker jag att enemy borde vara motståndaren och dennes allies, inte egna allies...

Det kommer väl säkert en FAQ i framtiden men det kan ju dröja...så det vore bra om regelnissarna kan reda ut om detta verkligen är ok !

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av Röde »

Nu har jag också läst vad som står i Necron Codex. Självfallet syftar ordet enemy i stycket på motståndaren man spelar mot. Att vilja tolka det annorlunda det är en helt annan sak. Vilket i många andra situationer, men inte i 40K Gud förbjude, skulle föranleda frågan -När du är så där dum så låtsas du bara, va?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av Papa D »

Som tidigare nämnt är det en cp regel, som är dåligt skriven. Jag frågade ARR innan och det blev OK:at, finns många frågetecken kring regeln, får fienden deepa sina saker åxå? Står inte att det bara gäller necron spelaren. Annan fråa är om man behöver sätta sina plan i deepstrike för att kunna nyttja regeln eller om det räcker med vanlig reserv.

Att saker är allied och enemy samtidigt är det ingen tvekan om dock, står under allied att alla allied utom battlebrothers är treated as enemy models*. Som sagt så kan man FAQ:a bort detta, det är nog ingen värd kombo i alla fall, bättre med nästa 400p necrons till. Där emot e det nog så för mig att zandrek alltid kommer med, så man kan deepa in sina flyg bakom fi när fi plan kommer in, flygplans kriget är ju viktigt =)

* Allies of convinience andra stycket:
Units in your army treats allies of convinience as enemy units that cannot be charged, shot, targeted with psychic powers ........

Så RAW är det enemy units och enemy models. Det sagt är det inte så att det ska funka, det var därför jag ringde arr och fråga hur dom tolka det.

/D
Senast redigerad av 1 Papa D, redigerad totalt 7 gånger.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av Zurken »

Jao och dessutom måste man slänga ner en hel bunt poäng på icke-scoring.
Alexander Merinen

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av kraftman »

* Allies of convinience andra stycket:
Units in your army treats allies of convinience as enemy units that cannot be charged, shot, targeted with psychic powers ........
Ok !

Jag har inte sagt att det är fusk, men håller fortfarande inte med om att allierade är samma sak som enemies.

Allies och enemies måste väl ändå vara raka motsatsen !? Eller vad är det frågan om ?
Som du skriver ovan så "behandlas" dom som fiender, men det betyder inte att dom ÄR fiender eftersom man inte kan påverka dom på något sätt...

Jag tycker att man måste bestämma sig för om dom är fiender eller inte i fortsättningen, annars blir reglerna totalt sjuka. Det är ju redan många som anser att reglerna är brutna, så lite uppstyrning kan inte skada !

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

DefCon 2013 - rapport från konventet

Inlägg av LillePer »

Fast att allies kan räknas som Enemies är givet i en del fall. T.ex om man allierar in eldar med Runes of warding och inte är battle brothers. Då kommer ens egna psykers ha en jobbig dag.

Skriv svar