Resultatanalys LinCon

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Gonka Koff

Resultatanalys LinCon

Inlägg av Gonka Koff »

Tja!
Jag skulle vilja uppmärksamma arméspridningen för de mest framgångsrika placeringarna på LinCon.
Man kan verkligen inte klaga på att det var nåt fel på variationen. Jag tror att den här exceptionella spridningen både på codexar och listutformning till stor del beror på vi nu efter alla dessa år äntligen fattat att 40k inte är designat för att använda VP.

När man kan vinna maxpoäng trots stora förluster öppnas en helt nya möjligheter för fräcka, udda armévarianter. Fan va synd att vi kom på det först nu! :)

Topp 20 Lincon 2012:

1 Necrons
2 Nids
3 Necrons
4 GK
5 SM
6 BA
7 GK
8 Eldar
9 DE
10 BA
11 GK
12 Necrons
13 SW
14 GK
15 Tau
16 GK
17 BA
18 BA
19 DA
20 IG
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Resultatanalys LinCon

Inlägg av speedfreek »

Jag håller med om att man inte behöver spela med VP, men jag tycker om variationen mellan bägge.

Och jag vann alla mina slag på VP (kanske inte mot Cadelin)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tyckte det fungerade mycket bra utan VP, speciellt i ett 'okompat' format.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

speedfreek skrev:Jag håller med om att man inte behöver spela med VP, men jag tycker om variationen mellan bägge.

Och jag vann alla mina slag på VP (kanske inte mot Cadelin)
Jag vann alla mina slag VP eller ej ;) .
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Coolt med Nids topp 2 :wub:
Inte alltför många GK heller.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Så med nästan 25% av spelarna spelandes GK och bara två på top 10 kanske det kan bli lite lugn på alla förbaskat GK whine ett tag framöver. Man kan ju hoppas iaf.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

...bästa IG på plats 20 och bästa SW på plats 13!

Dessutom gjorde kompen ganska stor skillnad på resultatet. Den dära Hyll-Anders hade ju vunnit övertygande utan komp. Spridningen i poäng var väldigt liten och därmed justerade kompen resultaten ganska mycket. Jag tror också att kompen påverkade listutformningen mer för vissa av de "hårdare" kodexarna än för de "mjukare" (Necrons undantaget, dom gled genom kompen mycket elegant ;))
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge

Inlägg av egge »

Ancalagon skrev:Så med nästan 25% av spelarna spelandes GK och bara två på top 10 kanske det kan bli lite lugn på alla förbaskat GK whine ett tag framöver. Man kan ju hoppas iaf.
Knappast. Med hårdare restriktioner på GK än de flesta andra arméer så har de 25% utav topp 20. Man kan visserligen säga vad som helst med statistik (kollar vi bara topp 2 så ser vi att nids är spelets näst bästa codex och därmed säger det en hel del om hur kass jag är som kom runt mitten i Ulricehamn 8-) ) men GK är helt tydligt väldigt, väldigt bra med tanke på deras restriktioner på LinCon i jämförelse med exempelvis nids.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Argos

Inlägg av Argos »

Det är väl snarare hur listorna ser ut än variationen mellan codexar som är intressant. Allt jag ser när jag tittar på listan är Necrons och massa arméer med alldeles för mycket fordon och tungt skytte (med ett par undantag).

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

+1 på ovanstående minst sagt, Listorna jag mötte dominerades av fordon och heavy weapons med lite trops undan gömda här och där för att kunna ta objektiv.

Bekräftade mina fördomar om 5:th edition som bil/båt skrotar editionen. Alla mina matcher handlade om vem som lyckades paja den andres transporter först. Men det är ju inget nytt att transporter är tokbra i 5:th edition och spelar man i princip okompat får man räkna med att listorna innehåller:

1) Transporter
2) Saker som kan paja transporter.

Det kan också ha påverkat att det var så otroligt många olika uppdrag att klara av samtidigt, blev man av med bilarna fick man helt enkelt svårt att ta sig fram till objektiven/kvartarna och så vidare. Här kan GK listorna fått problem då de även om de är underkostade fortfarande är dyrare än alla andra och kanske helt enkelt inte hade nog med modeller för att kunna klara alla uppdrag.

PS Är det någon som har någon annan ide om varför vi inte såg fler GK i toppen, jag hade trotts allt väntat mig att de skulle vara fler GK i topp 20 ?
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Skriv svar